Hård i munnen!

L

LuddeLump

Min dotters ponny har gått som ridskolehäst i många år. Jag vet inte om det beror på det, men hon är väldigt hård i munnen och vill gärna bara springa iväg. Jag försöker förklara för dottern (10 år) att hon ska rida mer med sätet och mindre med handen, men det är väl inte så lätt när det bara går fortare och fortare...I skritt och trav på volt går hon i rätt form på en gång när dottern lättar på handen, men vid hoppning och uteritter blir hon gärna superlång superstark och lyssnar varken på lätta förhållningar eller hårdare tygeltag.

Nu behöver vi tips på hur vi sak komma tillrätta mer problemet. Har funderat på skarpare bett vid hoppning, men det känns inte så bra, och är ju i såfall en nödlösning tills hon lärt sig rida henne på rätt sätt

Sv: Hård i munnen!

hej min teori är att hästen har fått göra som den vill och har inte fått
nog med herra välde över sig ,mitt förslag är att börja om från början
med ett milda bett ,mycket ridning med säte och ben kanske martingal till att börja med ,börja med att longera och träna alla
kommandon på rätt sätt och träna för bra tränare och töm körning ,för att bromsa hästen bakifrån lära in alla kommandon.
tålamod och träning och bygga upp förtroende med hästen.
och att hästen blir snäll och trygg.det är min teori. :banana: :bump:

Ni verkar ju ha hittat något som verkar funka iaf, iom att hon "släpper taget" när ryttaren mjuknar.

Det bästa är ju att fortsätta rida så, och låta hästen hitta sin styrka och balans på egen hand, utan att vara beroende av ryttarens hand. Det är jättesvårt, eftersom impulsen ofta är att hålla hårt i hästen när den ligger på...

Men om ni fortsätter att kämpa med den lilla detaljen, så kommer de mjuka ögonblicken att bli längre och längre och fler och fler. Och jobba just med det under en längre period, strunta i hoppningen så länge. Det kan ni börja med igen när resten fungerar. Om ridningen inte funkar på släta marken kan man inte kräva att den ska göra det över hinder!

Jädrans vad flummigt det blev! Hoppas du fattar något iaf...;-)

Tack för bra svar. Vi har inte haft ponnyn så länge, så det tar väl sin lilla tid innan ryttare och häst lärt känna varann. Hon rider för 2 olika tränare, så vi har bra hjälp.
Jag tror stenhårt på din teori pinky, att kämpa för de mjuka ögonblicken och få dem att bli längre och tätare.
Vi ska köra in henne, då kan ju jag jobba henne också. Det är ju svårt att komma med råd när jag själv inte vet hur hon känns. Men jag är inte tyngre än att jag kan sitta upp en liten stund och prova henne iallafall. Ska göra det nån dag snart.

Min häst drog gärna järnet med mig i början vid hoppning bla,hon var ganska stor och jag ganska lite och klen så hon gjorde mycket som hon ville på den tiden.

Jag fick lite tips av min tränare hur jag skulle göra istället för att hänga i henne som ju impulsen blev.

Rida på volt i början över en bom eller ett pyttelitet hinder (hästen tyckte det var lika roligigt) göra mycket halvhalter,ibland skulle jag lägga volten över hindret/bommen och ibland brevid,när hästen var kontrollerbar dvs lyssnade på mig så fick hon hoppa hindret och sedan efter några steg halvhalt igen,la även in andra övningar emellan och satt inte bara och tragglade på volten såklart.
Berömde hästen mycket efter hon kommit över utan att dra iväg med mig,övningen gick mycket ut på många halvhalter och att få igenom dem.
Sen höjde vi hindret succesivt,så fort hon började tänfa till och tenderade till att dra iväg med mig så blev det volt,när hon lyssnade fick hon hoppa hindret.
Småhinder och bom kan man ju träna ofta på,och att ha med dem 1-2 dagar i veckan samt en dag hoppning över riktiga hinder gjorde att hon lugnade ner sig,hennes problem var att hon tyckte det var så roligt att hoppa så att hon började stressa runt bara hon såg hindermaterialet,och detta gav med sig.

Hade inget ridhus hemma så när jag red ut fick jag tipset att dressera mycket ute också,tex skritt 5 steg i galopp och sedan ner till skritt..och så på igen,så hästen lyssnade på mig och inte hann braka iväg med mig.
Fick även lära mig att planera innan tex nu ska jag trava fram tills det röda huset,och så förberdde man sig så det exakt skulle bli stop där iostället för att trava eller galoppera runt på måfå,för då blev hon bara pigg och stack med mig.

Tillslut slutade hon dra iväg med mig...och lyssnade.

Var bara ett litet tips,trots att jag då (13 år) tyckte att det var urtråkigt,andra kompisar galopperade ju runt på ängar och åkrar mef sina hästar och jag satt och tragglade istället,men tillslut gav det resultat. Jag bytte inte heller bett.

Mvh Zaria

Hej Zaria!
Tack för flera jättebra tips :bow: . Det du tipsar om tror jag kommer att funka jättebra, och lätt och konkret för min dotter att förstå. TACK.

Hej! Har haft lika problem som du. Måste få komma med mina funderingar också! :smirk: Vid ridning i hagen eller ridhuset gick det jättebra, hoppning och uteritter så "drog" det lilla skrället presis när han ville. Jag är FÖR mjuka hjälper och milda bett MEN.... först och främst ska det stackars lilla barnet inte behöva bli vettskrämt och sedan ska ponny "skrället" veta att så gör man bara inte. Jag satte på ett pelham, provade ALLT före för att jag ville gå den "snälla" vägen. Men det blir ju inte bra om barnet till slut bara blåhåller i tygeln heller. Och en tioåring är ju inte så stor på jorden... :angel:
Numera fungerar det jättebra, dottern rider nästan alltid med vanligt bett och ponnyn sköter sig bra!

Håller med dig. Min dotter var också liten (7) då hon fick en b-ponny som var stark och stenhård i munnen. Jag satte på ett skarpt bett och var noga med att lära dottern att rida med mjuk hand och mkt eftergift. Då kände hon att ponnyn reagerade för handen och hon vågade därför släppa direkt. På så sätt fick hon utveckla en mjuk hand och ponnyns mun har sluppit få mer stryk. Annars blir det en dragkamp mellan en flicka som halar och drar i bettet och som aldrig vågar släppa, och en ponny som bara blir hårdare och hårdare och starkare och starkare.

Skaprare bett under kontrollerade former + Zarias övningar är mitt recept.

hej när en häst är hård i munnen och det har gått för långt,ska man rida med jätte långa tyglar och snälla bett för hästen ger fan i att
lyssna när¨man bara sågar käften ochdet gör ont!
för att göra tvärsom är långa tyglar och mycket ben och säte jätte bra,rid rakt fram sas hela tiden och öka och minska tempo men använd rösten istället eller ett dressyr spö som den för längda armen att tala vad du vill,nå bakdelen.
använd sporrar för tyglarna kan oxå vara ett verktyg ,det är svårt att rida utan att ta i hästen men det är konsten i ridningen oxå,
rid helst ut iskogen för att glömma problemen övet stock och sten.
trava skritta omvart annat och känn på hästen sakta av och sitt,
belöna gärna med godis för leka lite mera klappa hästen visa det här går hur jävla bra som helst,fya när den gör fel med hårdare ton i rösten,använd hackkamore bett i börja för att inte dra sönder
munnenmankan bara lägga över tyglarna åt rspektivae håll rid som en cowboy.men slit inte i käften på hästen det gör ont! :banana: :bump: :devil:

Och var skrev jag att man ska såga hästen i munnen så det gör ont???

Långa tyglar och snälla bett, ja då får du just den effekten man inte vill ha. Läs mitt inlägg.

Rid ut i skogen för att glömma problemen skriver du - dat är ju i skogen som problemet uppstår skriver Ludde Lump. Har du läst orginalinlägget?

Att fya när ponnyn drar järnet med dottern på ryggen är ju knappast en speciellt säker lösning.

piamar skrev:
hej när en häst är hård i munnen och det har gått för långt,ska man rida med jätte långa tyglar och snälla bett för hästen ger fan i att
för att göra tvärsom är långa tyglar och mycket ben och säte jätte bra,rid rakt fram sas hela tiden och öka och minska tempo men använd rösten istället eller ett dressyr spö som den för längda armen att tala vad du vill,nå bakdelen.
använd sporrar för tyglarna kan oxå vara ett verktyg ,det är svårt att rida utan att ta i hästen men det är konsten i ridningen oxå,
belöna gärna med godis för leka lite mera klappa hästen visa det här går hur jävla bra som helst,fya när den gör fel med hårdare ton i rösten,använd hackkamore bett i börja för att inte dra sönder
munnenmankan bara lägga över tyglarna åt rspektivae håll rid som en cowboy.men slit inte i käften på hästen det gör ont! :banana: :bump: :devil:

:confused: :confused: :confused: :confused: :confused:
:eek:

piamar skrev:
Vet du öhvt vad du skriver?
Min nordis är också svinstark i munnen och drar järnet när han känner för det. Man känner sig ganska maktlös då på en rusande nordis på 170. Men det som funkar på honom är att skritta några steg ex vis 5 halt skritta 5 steg halt skritta 3 steg halt osv.
Börja i skritt och när det funakr gå över till trav osv.
Funkade bra på min buse i alla fall

"Min nordis är också svinstark i munnen och drar järnet när han känner för det. Man känner sig ganska maktlös då på en rusande nordis på 170."

Då får du ju fya honom.... :angel:

Jag tycker också att du mycket väl kan sätta på ett skarpare bett eller en hjälptygel för att ge din dotter lite extra hjälp att lösa problemet. Du verkar ju ha tänkt igenom saker och ting och har hjälp av tränare så du inser säkert att hjälptygeln är ett hjälpmedel och inte ett universalmedel.

Använd den gamla trestegsregeln. Be hästen. Om inte den lyssnar, Säg Till hästen. Hjälper inte heller detta, SE TILL att hästen lyder. Det är då du måste ha något att ta till så din dotter verkligen får stopp på hästen. Sätt den på haserna om det krävs. Sen kan man mjukna igen. Nästa gång ber man också första gången och ofta behövs inte mer än Säg Till när hästen väl vet vad SE TILL betyder.

Hästar är för stora för att få göra som de vill. När den blir starkare och de blir mera samspelta kommer den inte behöva hoppa på fart utan kan hoppa på teknik istället. Men i terrängen måste den lyssna på ryttaren, allt annat är alldeles för farligt.

Det som ofta händer är att man som ryttare blir hängande och dragande i tygeln och hästen sätter upp underhalsen för att komma undan obehaget och fortsätter dra iväg. Bättre då att kunna sätta tillbaka hästen en gång för alla och sedan kunna lätta i handen.

Du har givetvis redan kollat att det inte är något obehag som hästen vill komma undan..

mvh
Lejonelle

Vill bara säga att piamar brukar göra ganska knäppa inlägg men rätt många konstiga grejor..

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 008
Senast: Sesca
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 398
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar