Hård i magen

Nitronom

Trådstartare
Ena katten har haft blod i rumpan efter att ha vart på toa både idag och igår, samt att han har jamat högt när han har gått på toa. Finns det ngt man kan ge honom för att få ut det?
Katten är också allergisk mot vanlig kattmat, han äter allergifoder (torrfoder) så man kan inte ge honom vad som helst (tror att det är mjölkprodukterna han är överkänslig mot). Han äter som han ska och är pigg i övrigt.
Har haft så förut men det var bara för en dag. :crazy:

Sv: Hård i magen

Jag ger mina katter kattmalt när de verkar lite hårda i magen. Det smörjer fint i tarmarna.
Finns att köpa i djuraffärer.

Man kan ge kissemissen Microlax - det är vad vet gör om du kommer in med en förstoppad filur. Lycka till

Jag ger mina katter kattmalt när de verkar lite hårda i magen. Det smörjer fint i tarmarna.
Finns att köpa i djuraffärer.

malten är tydligen upplöst i flytande paraffin.

Flytande paraffin är annars ett annat stående tips i såna sammanhang.
(doseringsspruta in i mungipan, tvärs över munnen).

Men kanske enklast att just ge kattmalt som katten själv slickar i sig.

Messmör är ett annat bra medel mot lättare förstoppningar. Nu vågar jag dock inte rekommendera mess-smör för en utpräglad mjölkallergiker...
Det finns de som säger att laktoshalten är oförminskad i messmör.

Men (ränna)skita kommer han säkert att göra, det är ju det som mjölköverkänsliga brukar göra...
Inte bra det heller, men förstoppningen har släppt iaf...

Sammanfattningsvis: Här blir rekommendationen kattmalt, eller ren flytande paraffin om det behövs större dos.

Han har inte haft något blod i rumpan idag, så jag hoppas att det har blivit bättre. Annars ska jag testa kattmalt. :bow:

Lite vanlig rapsolja, häll det över torrfodret bara en tesked. Man ska nog inte göra det för ofta så nyttigt är det inte med olja. Vår kisse tyckte det var mums

Jag har fått rådet att ge laktulos (stavning?) av vet till min gamla kisse som var förstoppad med jämna mellanrum. 1 ml. Brukar räcka med en gång men bra att ha hemma. Paraffin förstör upptaget av b-vitaminer men om man bara ger en gån gså...

jag tycker det är synd om dig men kola upp den då för särkilts skul:d

Jag ger mina messmör ibland och de har inte reagerat på laktosen. Kattmalt vägrar de äta. Har gett Microlax vid enstaka tillfällen.

Liknande trådar

Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
757
Senast: Krålus
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 474
Senast: Hazel
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 198
Senast: Marvin
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 584
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Uppdateringstråd 30