hård i magen av standardt

Milosari

Trådstartare
jag ger sedan ca en månad tillbaka standardt då mitt gamla foder höjdes i pris till nästan 600 kr för 15 kg och flytten gjode det svårt att få tag på. dessutom känns det bättre att ge ett svenskt foder som inte behöver transporteras över halva jordklotet.

MEN, minina har blivit jättehård i magen. hon sitter länge, och ut kommer små, stenhårda kulor. inte bra alltså. jag har köpt en liten påse doggy som jag blandar med standardt för att få lite fart på magen och det hjälper. men jag börjar fundera på om jag kanske skulle byta helt till henne. magnusson är ju ett annat svenskt foder, men inget jag har direkt erfarenhet av. är det bra? robur gillar jag inte, skitarna blir så "gryniga". hunden som ska äta maten är gammal som gatan men pigg och frisk så sk seniormat känns inte nödvändigt. hon tål att äta det mesta, även foder innehållande vete.

eftersom jag bor som jag bor, med över 4 timmars pendlingstid varje dag, så har sambon i princip allt ansvar när det gäller skötseln av hundarna. att börja krångla med tillskott och riva grönsaker är inte aktuellt i dagsläget. jag vill inte öka hans arbetsbörda.

Sv: hård i magen av standardt

Jag ger min ena hund standart och jag tyckte att han var lite hård i magen i början.
Men som jag upplever det så krävs det lång invänjning när man byter till standart.
Hur gjorde du med övergången? :)
/Amanda

Jag gter min hund Magnussons Meat & Bisquit och tycker det är ett kanonfoder. Det enda som hon fungerar klockrent på:)

Standardt funkar inte alls till henne, då magen blir som du säger - stenhård.

STandardt fungerar bäst på min hund-med lite olja. Magnussons åt han med bättre aptit uppblött då det blir köttlikt, men han sket stora och många högar av det och då tyckte jag ej priset var värt att han sket ut det igen. Nu äter han standardt hjort som godis och färskfoder i skålen. Bajsar en liten hög om dagen numera, ibland 2 ggr mot 5 ggr innan!

Jag ger mina två Standardt och det mina blev ockå hårda i magen i början men det har "gått över" och det blir normalt bajs nu. Däremot har en av mina gått ner i vikt och trots att hon får äta hur mycket hon vill av maten så är hon smal men jag ger inte upp det här fodret än. Tror att det krävs lång invänjning av Standardt.

Min har alltid varit "normalt hård" i magen på standardt. Ibland tror jag att vi kanske har lite felaktig uppfattning om hur en hund SKA vara i magen. En del skriver tex på buke att deras hund gör nr två fem ggr om dagen. Då är man långt ute och cyklar enligt mig. Så pass hård i magen att man skulle kunna plocka det utan påse är lagom hårt enligt mig, men givetvis inte om hunden knappt får ut det. Om hunden har ätit mycket ben kan det komma som små stumpar krita nästan istället för bajs.

min är verkligen HÅRD i magen, inte alls "normalt hård" (som den andra hunden är!). hon har problem att få ut skitarna för att de är så hårda. ska vi prata konsistens och form så tycker jag att lagom är när det kommer ut en rak korv. börjar den ringla sig är den för lös. jag är jättenöjd med fodret på loke, han är en "lösskitare" av naturen men standardt bromsar upp lite :).

övergången blev något hastig men hon har alltid haft plåtmage. dessutom borde magen ha stabiliserat sig efter en hel månad. men jag kanske ska ge det ett par veckor till och tillsätta doggy...

paradiset: olja får de redan för pälsens skull :). de har även ätit färskfoder (men nu har vi inte möjlighet av utrymmesskäl) och då var hon finfin i magne.

jag är lite nyfiken på det fodret. innehåller det några konsigheter? finns det olika varianter? vad ligger det på i pris?

Zaga fungerar inte alls på Standardt..

Stenhård i magen, pälsen blev glanslös samt att hon tappade hår ..

Vet inte om det hjälper men du kanske kan blöta upp fodret för att hunden lättare kan transportera det genom kroppen.

de får redan vatten på maten för att bitarna ska bli halkiga så de inte går att äta lika snabbt ;). sedan minina blev kastrerad har jag TVÅ matmonster här hemma!

Magnusson Meat & Biscuit Adult, 15 kg, kostar 494 kr om du beställer från Magnusson direkt (inkl. frakt). Ju mer du köper där vid samma tillfälle desto billigare per säck. Kika på deras hemsida, prislistan ligger där!

I IcaMaxi-butikerna ligger de i snitt på omkring 450 kr, har sett det för 400 kr och för 500 kr. Fri prissättning gör att prisskillnaden är så stor.

Jag gillar det fodret just pga att det inte innehåller några onödiga tillsatser. På hemsidan finns även innehållsdeklaration för alla deras produkter. :D

Tips! Det går alltid att maila dem och få ett smakprov skickat till sig gratis!

Mitt matmonster får sin mat utspridd över golvet, gräsmattan eller annat (alltså ger jag inte honom det uppblött). Då äter han långsammare och känns mer mätt. Dessutom får han ju leta runt lite, så han får använda snoknäsan lite grand. :D

jag är lite nyfiken på det fodret. innehåller det några konsigheter? finns det olika varianter? vad ligger det på i pris?

Magnussons meat & Bisquit (alltså inte Magnussons original) innehåller inget konstigt alls:p

Work:
Färsk köttfärs, fullkornsvetemjöl, färska ägg, kallpressad rapsolja, färska morötter, potatisfiber.
Tillsatser:
Rosmarinolja, mineraler, vitaminer och spårämnen.
Analysgaranti:
Råprotein 28%, råfett 18%, växttråd (fiber) 2,7%, kolhydrater (NFE) 36%, mineraler (aska) 6,3% (varav Kalcium 1,3% och Fosfor 1,0%), vatten 9%.

Adult:
Färsk köttfärs, fullkornsvetemjöl, färska ägg, kallpressad rapsolja, kornmjöl, färska morötter, potatisfiber.
Tillsatser:
Rosmarinolja, mineraler, vitaminer och spårämnen.
Analysgaranti:
Råprotein 24%, råfett 12%, växttråd (fiber) 2,6%, kolhydrater (NFE) 45,9%, mineraler (aska) 6,5% (varav Kalcium 1,3% och Fosfor 1,0%), vatten 9%.

Kolla på deras hemsida för fler varianter: http://www.hundmat.com/helfoder-meat-biscuit

Däremot har en av mina gått ner i vikt och trots att hon får äta hur mycket hon vill av maten så är hon smal men jag ger inte upp det här fodret än.

Skulle ni överlag hellre rekommendera Standardt till en lättfödd hund än en normal- till svårfödd?

Skulle ni överlag hellre rekommendera Standardt till en lättfödd hund än en normal- till svårfödd?

Skulle nog rekommendera det till alla som funkar på det. :) Min hade då inga problem att gå upp i vikt på det. :)

Somn lillstrumpa säger kräver det invänjning, så kör på doggy med ett tag till och ta succesivt bort det, och se hur det funkar då.

Magnussons har varit det enda foder mina matvrak inte äter :/ Sen tycker jag Standart är bättre ur den synvinkeln att det bara innehåller ris som spannmål.

Nej. Jag rekomenderar snarare standardt till normal-svårfödda hundar. Min egen tik har ätit mängder med mat av andra foder utan att klara av att hålla vikten (svårfödd madam) men på standardt är hon jättefin i hull. Skulle snarare säga att går de ner i vikt på standart passar kanske inte fodret så bra.

Angående bajskonsistens så bajsar min tik älgskitar, hårda små pluttar, inte alls korvar. Hon har inga som helst problem att få ur sig skiten och bajsarna har en fuktig hinna runt sig "glidmedel":D

KL
Min fungerar också bra på standardt, jämfött med andra hundfoder och vi har testat de flesta...
han skiter okej nu, 2ggr om dagen och lagom i konsistens, däremot tycker jag att det blir väldigt grönaktigt eller mörkt öht? Men det ska det kanske vara...

Jämför med den gången han fick frolic hos svärföräldrarna och han sket rött :P

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka