Hård galla...

M

Mobby

Jag undrar varför min ponny, en 3-årig D-ponny, har fått en galla på sitt ena framben. :confused:
Den sitter på insidan ena frambenet och strax ovanför kotan, vid "senfästet" liksom. :crazy:
Varför har han fått den och vad ska/kan jag göra åt det? :confused:

Sv: Hård galla...

Låter inte som någon galla utan ev som en reaktion i gaffelbandet eller ett överben.
Lämpligt att låta en vet titta på det eller åtminstone ngn som vet vad som är vad på hästen.
PL

Låter som ett överben. Har hästen gått mycket på sista tiden? Är den öm? Kan vara bra om vet kollar. Överben är en reaktion på att hästen ansträngt sig och kroppens sätt att försöka stärka det överanstrända stället.

Senast ändrad:

Hästen är inte öm alls vid/på stället.
Han är inte riden mer än kanske 10-15 ggr och då handlar det ju inte om mer är kanske 5 min./gång.
I övrigt har han gått på bete med kompisar.

han kan ha skadat sig i hagen också.Han behöver inte öma eller visa hälta det kan komma senare.
Du kan prova att lägge ett bandage på benet för att se om du får ner"gallan".skummgummi padd är bäst.

Eftersom du inte själv kan avgöra i vilken struktur "gallan" sitter måste du ta hjälp för att få veta om det är ngt allvarligt.
Ingen här på Buke kan av din beskrivning avgöra vad det är frågan om.
PL

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 604
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 231
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Har haft hästen i ca ett år och hon har alltid haft mjuka gallor i bakbenen, dessa har hon ”alltid haft”. Senaste tiden har hon...
Svar
5
· Visningar
832
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka