Hård galla bak

CallMeAce

Trådstartare
Min häst har under de två åren jag haft henne haft gallor hela tiden på framför allt bakbenen. Hon får alltid mugg på sommaren, vilket försvinner när det blir kallare. Hon har som vanligt fått mugg men det känns som den är något mer aggressiv i år. På höger bak har den även gått upp lite som några enstaka krustor ovanför kotan.

Hästarna har stått inne nu sen igår kväll (alltså ett dygn nu) och ska stå inne till imorgon på morgonen. (Fråga mig verkligen inte varför, de har precis blivit avmaskade och stallet jag står i har tydligen som någon knepig rutin att hästarna ska stå inne och som de säger "bajsa av sig". Jag stödjer inte alls detta men det gäller att hänga med i svängarna ändå).
Jag tog ut henne på en ridtur i morse och i ärlighetens namn hade jag bråttom och visiterade inte så noga. Noterade att hon var väldigt tjock i bakbenen men det brukar hon bli efter att ha stått inne och innan de blev instängda pga avmaskningen har hon gått ute på bete hela sommaren dygnet runt så jag antog bara att det var därför hon va tjock. Hon va inte lika tjock när vi kom tillbaka sen.

Var där nu ikväll igen för att släppa ut henne på ridbanan så hon fick springa av sig o knalla runt lite för att slippa "fängelset". Upptäckte då att hon var mycket tjockare i höger bak (där muggen är värst) samt lite varmare men bara lite. Dessutom upptäckte jag att en av hennes gallor på höger bak plötsligt blivit hård! Vad kan nu detta vara då? Hon var torr, kall och fin i de andra benen.
Tempade henne (efter springpass på banan) till 38 grader.

Noterbart att vi upptäckte benbroskförändringar i bakknäna i höstas/vintras men hon har vart ohalt från dessa sen i januari.

Gallorna beror absolut inte på överansträngning eftersom jag rider henne mycket lugnt. Har under avmaskningen nu senaste dygnet gett henne ensilage o hö vilket hon givetvis inte är särskilt van vid.

Någon som har någon teori? Den hårda gallan sitter på utsidan av höger bakben lite ovanför kotan.

Sv: Hård galla bak

galliga kan dom ju bli av att stå mycket still men hårt och varmt ...det kan ju mkt. väl vara så att det blir/är på väg att bli lymfangit av muggen/raspen, inte så ovanligt.

jag hade laggt ett jodopax omslag och låtit det sitta 12 timmar åt gången (vädrat lite mellan omslagen) och sett om det tar ner svullnaden (det brukar fungera utmärkt), hållt koll på tempen. blir det temp eller hälta så ringt veterinären.

Sv: Hård galla bak

De har kommit ut i hagen nu idag så nu har hon rört på sig lite. Ska åka upp och kolla om hon fortfarande är tjock sen får jag nog som du säger...lägga ett jodopaxomslag. Känns som jag oroar mig mest för den hårda gallan eftersom den uppkommit så snabbt...(?)

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 692
Senast: Mia_R
·
Hästvård Min häst fick sparkskador på bägge bakknäna för 3 år sen, efter det fick han vandrande hälta, som visade sig bero på inflammation i...
Svar
16
· Visningar
1 918
Senast: Dopy
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 878
Träning Jag behöver spåna lite hur mkt man kan träna en häst som är 6 år, jag tar historien från början. Jag fick hem henne för ungefär ett år...
2
Svar
23
· Visningar
2 794

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat