Harar o kaniner

fejko

Trådstartare
Om jag har förstått saken rätt kan inte harar o kaniner få barn, men gotlandskaniner (eller rabbisar som man säger på Gotland) kan få barn med kaniner. Stämmer detta?

Sv: Harar o kaniner

Men vad är det som är skillnaden egentligen? De ser ju nästan likadana ut :confused:

Tycker du? :D

skogshare:
skogshare.jpg

fälthare:
070426_Falthare.jpg

gotlandskanin:
tiger.gif

(miin :love: :D)

Men tja, det är ju en kanin och inte en hare.. Det är det som skiljer dom ;). Finns ju massa olika raser, någon som ser mer ut som en riktig hare, men fortfarande är en kanin ..

Senast ändrad:

Tack det var en bra länk :bow:

Fast nu får jag lite dåligt samvete, det står att kaniner är flockdjur jag trodde de trivdes bäst ensamma? En liten kanin som jag hade rymde och nu bor han själv i en skogsdunge. Jag har sett honom ifrån bilen men jag hittar honom inte när jag letar. Däremot är det sandmark och massor med rotvältor så han kan nog fixa ett fint bo.

Dom är inte flockdjur, dom är kolonidjur. :) Lever tillsammans, men har enskilda boplatser.

Många kaniner klarar sig utmärkt själva, bara man ger dom tillräckligt med sällskap :). Endel kaniner vill inte ens ha någon kompis, jag har ett sådant exemplar :D.
Men många tycker också att det är mysigt med en kompis. :)

Det är vad jag har hört också, att många slåss när de plötsligt får en kompis, att det för den skull är bra att köpa en unge=lättare att acceptera.

Ja, så kan det vara. Jag har dock satt ihop mååånga kaniner i mina dagar, och då mest vuxna. Och det är bara två tror jag, som det inte har funkat med :). Så antingen har jag en väldig tur (fast mina kaniner är superkaniner iofs :love: :D) , eller så är det lätt för kaniner att även acceptera vuxna kompisar. ;)

Jag har en fetis, en Tysk Jätte-Scheck, han har flyttat in till mig i huset nu. Går på låda (peppar, peppar).

Liknande trådar

Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
1 003
Senast: Blyger
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 569
Senast: Stinaelin
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 986
Senast: KesoNeso
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar