Har vi kommit nån vart eller?

Blandrastik

Trådstartare
Om man nämner ”Den stora CM” i en tråd här på Buke så får man räkna med ganska rejäl kritik. Jag uppfattar att hundkunnandet på här sidan är stor. Sen trodde jag kanske i min enfald att detta hundforum speglade hur övriga hundsverige ser ut. Har jag fel eller har jag fel.

Nu har fejjan börjat svämma över av grupper där man i princip gjort om kommentarsfälten till ett diskussionsforum. Och helt plötsligt känns det nästan som en polarisering där minst 50% tycker att CM är det bästa som hänt hundvärlden. Jag trodde han var mer dissad än så?

Jag skulle också vilja påstå att det handlar om okunskap när man är imponerad av honom, eller att man, i mina ögon, har en förlegad bild av hur man tränar hund.
Typ: -Jag har haft hund i 125 år och det har gått så bra så, jag tänker inte ta till mig några nymodigheter som klicker eller annat trams. Lite ”dunka och slå med SBK” om ni förstår hur jag menar.
Är vi ovanligt moderna vi Bukefalister? Hur tycker du hundsverige ser ut över lag, finns det intresse för nymodigheter som shaping, klicker och att låta positiv förstärkning tala?

Sv: Har vi kommit nån vart eller?

Jag trodde också det i min enfald. Innan jag skaffade hund gillade jag CM, men ju mer jag sett av honom desto mer illa tycker jag.
Jag hänger i olika hundforum på dayviews och där är det riktigt illa.
Jag trodde också hundsverige överlag var som buke men ack vad jag bedrog mig.

Hurvida bukefalister är öppna för nya saker såsom klicker vet jag inte.
Men däremot tror jag att de allra flesta som hänger har bra koll på saker såsom CM, avel mm. För bara en stund sedan när jag kollade fb såg jag något som gjorde så det kliade i fingrarna på mig. En bekant söker hanhund till sin tik "stamtavla eller ej".. MEN det är bara på buke man får lägga sig i tyvärr. Får väl bara hoppas eventuella valpar bli friska och får bra hem. Förhoppmingsvis blir de inte till alls....

Så ja, vi är nog jävligt kloka ialafall.. :D

Den gruppen jag tror du menar verkar vara ett riktigt bottennapp. Man blir mörkrädd av mindre:(

Jag lämnar den nu, ingen idé att försöka diskutera där.

Min bild är att hundsverige kryllar av gamla stofiler som en gång i tiden "var någonting" men som nu för tiden sitter vid sidan av och tittar på och fnyser, det är liksom under deras värdighet den utvecklingen som sporten tagit.
Ber man dom om hjälp får man förmodligen bara ett svar om att det inte ens vore ett problem om jag hade ledarskap.
Och om man inte köper det så kontrar dom med "folk betalar inte mig för att jag ska lära dom att mata hunden med köttbullar".

Om man lägger en stund Youtube och google för att titta på bortklippta scener ur CMs program har man nog svårt att hylla hans metoder sen. Det finns en hel del som visar vad som händer "bakom kulisserna". Sen klipps godbitarna ihop och man får se CM stolpa in, brösta upp sig och säga lite "Pysss..." lite här å där och på en halv dag har han löst ett flera år gammalt problem och alla är sååå nöjda. Jo tjena...så lätt är det och så går det säkert till.

Men det blir ju bra tv :meh:

Om nu CM har sådana fantastiska metoder varför använder inte varenda tränare dom? Vid det här laget borde det ju isf krylla av kunniga tränare av CM-metoder på var enda brukshundsklubb som håvade in pengar på att lösa problemhundar på löpande band.
Antagligen finns inte dessa CM-aspiranter för verkligheten funkar inte som på tv. Och få svenska hundägare skulle nog vilja utsätta sina hundar för den behandling som många hundar får i de bortklippta scenerna.

När CM först dök upp i rutan blev jag lika hänförd som så många andra. Jag hade inget stort kunnande i hundträning eller svåra hundar och han verkade ju superduktig som kunde fixa sådana där problemhundar!! Jag svalde det med hull och hår.
Man måste komma ihåg att det där är show....han är en produkt. Gjord för att sälja...böcker, videos, tv-tid. Jag har hittills inte träffat på någon seriös, kunnig och hårt tränande och ev tävlande hundmänniska som hyllat CMs metoder, tvärt om....Det var det som fick mig att bli lite nyfiken och googla runt lite.
De som gillar honom tycker jag mest verkar vara vanligt hundfolk, som jag. Tv-tittare som har ganska okomplicerade hundar och som inte tränar aktivt och inte har någon större vana av svåra hundar.

CM gör säkert bra saker också. Men det gör de flesta tränare så jag håller mig till deras metoder. Hellre en lite olydig men genomglad hund än en hund som sköter sig exemplariskt pga bryska metoder.

Hurvida bukefalister är öppna för nya saker såsom klicker vet jag inte.
Men däremot tror jag att de allra flesta som hänger har bra koll på saker såsom CM, avel mm. För bara en stund sedan när jag kollade fb såg jag något som gjorde så det kliade i fingrarna på mig. En bekant söker hanhund till sin tik "stamtavla eller ej".. MEN det är bara på buke man får lägga sig i tyvärr. Får väl bara hoppas eventuella valpar bli friska och får bra hem. Förhoppmingsvis blir de inte till alls....

Så ja, vi är nog jävligt kloka ialafall.. :D

Jag kan inte låta bli utan lägger mig i när bekanta eller bekantas bekanta skriver dumheter. Gillar de inte vad jag skriver så får de väl helt enkelt blocka mig, inte svårare än så. Senast igår skrev jag väl 10 inlägg om resursförsvar efter att någon rått min bekant att låta hennes barn ta ben från nya omplacerings-amstaffen och om den då morrade skulle de "ta ner den" för annars skulle den "ta över". Min bekant har dessutom köpt en bok av CM inför köpet, det blev också några inlägg där jag tipsade om (i mitt tycke) bättre författare.

Jag är likadan. Om jag känner att jag kan argumentera på vettig nivå, annars skiter jag faktiskt i det.

Men ja, jag tycker nästan det gått bakåt i vissa kretsar, tyvärr. Som jag då tror är en motreaktion på alla kurser där man inte tillåtits ens hålla emot i kopplet om hunden gjort utfall, typ. Folk verkar ha svårt för att vara nyanserade och förstå att det är skillnad på att behöva reagera för andras säkerhet och att verkligen grunda en god relation.

Jag vet inte ens hur många gånger jag sett folk halvt om halvt lägga sig på sin hund (ganska upprörda) och småskrika "Nu får du vara LUGN". Jaha, just det, hundar förstår ju svenska... Jag vet inte, men på bruks får man lära sig om passivitet från en annan vinkel, men tydligen inte på många jakthundskurser...

tror det skiljer sig kraftigt mellan olika "kretsar". På bhk:n så tycker jag generellt att folk ofta är duktiga och pålästa och har fokus på relation och samarbete snarare än ledarskap och dominans.

Och på ett jaktforum såg jag häromsistens en bli förlöjligad och avfärdad som "brukshora" när denne hade funderingar kring klickerträning. Argumentet att hundar inte kan läsa och att man gjort si eller så i 30 år används också flitigt när nya perspektiv och rön om etologi och inlärning lyfts fram i vissa jaktkretsar jag haft lite insyn i. Föraktet mot kunskap och teori är så enormt på vissa håll.

Så var "svensson" hamnar är nog väldigt beroende på vilka förebilder och mentorer denne har.

Jag stöter ofta på folk som gillar CM, men då är det bland människor som inte kan något alls alternativt ganska lite om hundar.
Tror att majoriteten av de som hänger här på buke är lite mer vetgiriga/kunskapssökande än hundfolk generellt är.

KL

När man börjar motargumentera om CM får man alltid två svar:

1- Men man ser ju att det funkar det han gör ( det sägs av dom som inte alls vill tänka utanför det som visats på tv-skärmen)

2- ja, jo...men han säger ju en hel del bra också och jag tar bara till mig av det som är bra (Sägs lite i försvar av de som iaf inser att brister finns)

Det jag har svårt för i den sista komentaren är hur det kan finnas bitar att ta till sig i ett sätt att arbeta med hund, där hela konceptet bygger på dominans och undergivelse. Samtidigt vill de naturligtvis ha en relation med hunden som bygger på förtroende, samarbete och glädje :confused:

Om nu CM har sådana fantastiska metoder varför använder inte varenda tränare dom? Vid det här laget borde det ju isf krylla av kunniga tränare av CM-metoder på var enda brukshundsklubb som håvade in pengar på att lösa problemhundar på löpande band.

Tycker hela inlägget var väl talat, ovan nämnda mening tänker jag sno. :D

Den gruppen jag tror du menar verkar vara ett riktigt bottennapp. Man blir mörkrädd av mindre:(

Jag lämnar den nu, ingen idé att försöka diskutera där.

Den är horribel, eller så biter man sig kvar för att åtminstone försöka balansera upp dumheterna som förekommer.

Det tror jag också, jag blev bara så paff över nivån på "metodförslagen" som förekommer på fejjan. Som sagt, trodde vi kommit längre.

Kortfattat Nej. Hos många av de människor som inte går kurser, läser hundböcker eller är aktiva på vettiga diskussionsforum är CM fortfarande husgud.

Nu senast fick jag förresten veta att det han sysslar med inte är korrigeringar eller bestraffningar utan han bara bryter hundens fixering. Jaha?

Jag ser ingen motsättning alls i att tycka CM är en väldigt klok och kunnig person och att träna med klicker, gå hundkurser eller liknande. Det känns som om många som kritiserar honom inte verkar förstå vad han säger/menar. Ibland tror jag de feltolkar med flit. (tror det är de som redan har bestämt sig för vad de tycker och inte är mottagliga för vad de ser eller hör. De har låst sig). Jag vet inte hur många konstiga saker jag läst när det gäller honom och det stämmer absolut ingenting med vad man kan läsa i hans böcker eller se i hans program. Vissa påståenden är så helgalna att jag bara skrattar åt det. Jag pratar inte om några metoder nu utan om hur han förklarar hur hundar fungerar, hur de kommunicerar och hur detta hjälper människan i kommunikationen med hunden. Hunden måste få vara hund och vi människor behöver förstå varför hunden gör som den gör i olika situationer. Med förståelse är det lättare att skapa en bra relation med sin hund. Jag är ingen hundexpert, men det verkar som om okunnigheten är skrämmande stor hos vissa. Det finns mycket bra böcker att läsa och kloka tränare att bolla med när man vill utveckla sig själv. Har läst en av hans böcker och den är en av de hundböcker som jag gillar. Det finns tex intressanta forskningsstudier att läsa också. Vill man utvecklas själv så måste man våga vara öppen, vända och vrida på det man ser och hör, analysera och försöka förstå sammanhanget. :)

Senast ändrad:

I motsats till CM har många här följt med i den etologiska forskningen som har kommit mycket långt sedan man trodde att höns har en strikt rangordning inom flocken.

......som sagt...

Tycker verkligen Voff har en poäng, varför uppför sig då inte alla hundar vars ägare sett programmen? Varför finns det inte rena CM-kurser på varenda klubb? Om det nu fungerade så himla bra.

Ett annat "tuffa-tag-fungerar-visst-argument" är ju att tränaren sett så många hundar som inte uppför sig trots timmar av klickande och avledande.
Jag håller absolut med, fast tvärtom. Jag har sett så många hundar som blir "nejade" och koppelryckta var tredje sekund, de uppför sig inte i alla fall.

Senast ändrad:

Det finns EN Cesar....och det finns tusentals andra tränare som kör helt andra metoder. Varför vill inte alla vara som Cesar? För att de har så stort kunnande att de har genomskådat tv-bluffen kanske?

Gooola!!!
Läs på och SE hur Cesar uppnår sitt resultat med sina metoder. Finns en hel del klipp för den som vill öka sitt kunnande.....
Se hur han andvänder stackel, elhalsband, proviserar fram "problemet" för att sedan elchocka när hunden triggats igång. När han elchockar gör han sitt "Phyyys-ljud"
Sen får man se i tv när hunden lyder "Phyys..-ljudet" utan halsbadet.
Finns en film där Cesar proviserar en hund och när den reagerar så drar han ner den i ett helstrypshalsband och håller den så hårt att ögonen börjar rulla av syrebrist på hunden.
Hans tåfjuttande på hundar som "korregering" har också betydligt bryskare början....Men när sen det färdiga resultatet visas så tåfjuttar han bara.

Det finns en video där Cesar ger instruktioner på hur ett stackel ska användas på hund. Tack och lov är det förbjudet med stackel och elhalsband i Sverige. Det kan väl ändå inte finnas en enda sund människa som tycker att stackel är okej?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka