Har veterinären rätt?

Z

Zog

Min häst fick för 2,5 veckor sedan ett överben på ett framben. Det röntgades igår, troligen ingen fraktur på griffelbenet. Bilder sända till expert.

Nu till frågan; Veterinären vill att hon ska stå i boxhage. Vad tror ni om det? Det var inte min vanliga veterinär. Jag har inte fullt förtroende för denna veterinär och han rekommenderar boxvila/boxhage för de flesta skador. Givetvis kommer jag inte rida henne så länge överbenet är aktivt, men att gå i vanlig hage? Hon är inte halt.

Vad har ni gjort med era hästar som fått överben (troligen av yttre våld)?

Sv: Har veterinären rätt?

Vilat tills det slutat vara aktivt.

Vi hade vår i lite hage med skydd så att han inte skulle kunna sparka sig på det

Back on track paddar är bra både på skador och som förebyggande.Vet du att den slagit på sig när ni tränat så ha paddarna på ett tag efteråt för säkerhets skull.

Det sitter på utsidan av frambenet, så skydd i hagen känns ganska onödigt.

Hon har fått stå lindad med back-on-track på nätterna.

Tack för synpunkter

Tror hon har gjort det i hagen på något sätt.

Vad har du för kunskaper som överstiger en veterinär med 6års utbildning?

Med tanke på vad folk råkar utför angående veterinärer så tycker jag din fråga är helt sjuk!

Haft exakt samma skada som dig på en av mina. Vet inte om det satt på exakt samma ställe, men utsidan på ett framben, strax nedanför knäet, rakt över griffelbensfästet. Griffelbenet höll dock, men präktigt, aktivt överben och syntes på rtg att griffelbenet fått en rejäl smäll.

Ordinationen var 'egentligen sjukhage', och skritt vid hand. Dock var hästen mer vild än tam i sjukhage, så det bedömdes att hellre ut i stor hage än att knarka ner för att ha i liten hage. Men hade hon inte varsit så extremt dålig på att hantera sjukhage så hon for mer där än i stor hage så skulle det varit liten sjukhage.

Med tanke på vad folk råkar utför angående veterinärer så tycker jag din fråga är helt sjuk!

Jag tycker det är en i allra högsta grad befogad fråga. Folk och då i synnerhet HÄSTfolk tenderar att ha en VÄLDIG övertro på sin egen kompetens, jag lovar dig.....jag träffar "experter" varje dag.

hej min häst har fått x antal överben under tiden jag ägt honom. det har berott på sparkar i hagen, han är fbl och väldigt känslig så nu går han själv, men i varje fall har jag haft honom i vanlig hage men inte ridit under tiden. jag tror inte på "boxvila" om det inte är så att hästen brutit benet och hänger i hängmatta. sen är inte jag någon vet men med tanke på att kusen har haft ett par stycken överben och dom har läkt exemplariskt när han gått i vanlig hage så tror jag på det.

Jag tycker det är en i allra högsta grad befogad fråga. Folk och då i synnerhet HÄSTfolk tenderar att ha en VÄLDIG övertro på sin egen kompetens, jag lovar dig.....jag träffar "experter" varje dag.

Gillar inte heller sådana människor men din fråga lät precis som du var en av dom oxå,därför min reaktion:bow:

Jag lovar, hade min vanliga veterinär ordinerat liten hage hade jag följt det utan att blinka. För att spara några timmar i bilen åkte jag till ett närmare ställe. Jag har kännt den veterinär jag åkte till så länge jag har haft häst och han har alltid rekomenderat boxila/sjukhage oavsett skada. Vad är det för fel med att dubbelkolla?

Mitt överben sitter nog lite längre ner än ditt. Enligt veterinären som rötgade verkade inte griffelbenet vara påverkat alls, men det vågar jag inte tro på förrän jag har fått en second opinion på bilderna (vilket säkert kommer att reta vdb eftersom jag än en gång vågar ifrågasätta vad en veterinär har sagt). Hur lång tid tog det tills ditt överben inte var aktivt längre?

Har haft överben på min som även det röntgades för att utesluta fraktur eftersom det var ett slag som orsakade det.
3 månaders vila i vanlig hage med de vanliga kompisarna och vanliga ute/ innetider.

Mitt överben sitter nog lite längre ner än ditt. Enligt veterinären som rötgade verkade inte griffelbenet vara påverkat alls, men det vågar jag inte tro på förrän jag har fått en second opinion på bilderna (vilket säkert kommer att reta vdb eftersom jag än en gång vågar ifrågasätta vad en veterinär har sagt). Hur lång tid tog det tills ditt överben inte var aktivt längre?

Oj, jag minns inte riktigt, vi skulle på återbesök efter 4 veckor och då hade det precis dagarna innan slutat ömma för palpation. Men det blev ju succesivt bättre under den månaden.

Tack för svar!

Usch, tre månader, låter länge...

Ny uppdatering:
Nu har jag pratat med min vanliga veterinär. Han såg ingen anledning till att hon skulle stå i liten hage. Skönt.

Så nu får hon gå och skrota ett tag.

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
988
Senast: igbest
·
Hästvård Min lilla olycksfågel har fått en fraktur på griffelbenet VB. Är inte halt. Finns en minimal svullnad vid själva brottet. Vid första...
Svar
0
· Visningar
659
Senast: ufot
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 973
Senast: Jamtland
·
Hästvård Känns som att jag har startat tusen trådar om den häst skadan sen i höstas, men nu kör vi igen. Kort bakgrund: Hästen har ett aktivt...
Svar
17
· Visningar
4 737
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka