Har varit på återbesök...snälla läs och SVARA med goda råd och tips!

Empalie

Trådstartare
:bump: ...det hela giclk väl ganska bra. Han var betydligt bättre idag men hade kvar lite av hältan på höger fram ( för en som inte vet så har hästen hovledsinflammtion båda fram och knäledinflam. hb). Han fick en behandling till ialla tre lederna. Han gillade dock inte att bli böjd på frambenen i böjprovet.
Han skall nu stå i sjukhage i några dagar och sedan gå med hans hagkompis i vanlig hage.
Veterinären föreslog sjukhage i alla tre veckorna men p.g.a hans energi (som han visade idag) kan det göra mer skada än nytta. Men han får ju inte bralla för mycket, hur f*n ska man undvika detta, hästen har så mycket energi att han snart blir svår att hantera men det är ju ändå tur att han är sååå otroligt snäll, fast han skulle inte hem från atg kliniken, tog en trekvart att få på honom på släpet. DEnna energi och nyfikenhet. Får nog åka lite till ridhuset nu för att han sk få lite miljöombyte eller vad tycker ni!!!!!!:confused:

Sv: Har varit på återbesök...snälla läs och SVARA med goda råd och tips!

Min häst har haft hovledsinflammation hö bak och är nu efter 3 behandlingar äntligen ohalt :bow:
Men har nu förstått att ledinflammationer tar lååång tid att läka ut och att man får vara enormt försiktig! Jag hade nog fortsatt med sjukhage, min blev inte ok så länge hon gick i sin vanliga hage...
Veterinären tyckte jag skulle fortsätta ha henne i sjukhage trots att hon är ohalt nu, så 3-4 veckor till kommer jag att vänta innan hon får komma över i sin vanliga hage!

Usch det är jobbigt att ha dem i sjukage när de blir helt personlighetsförändrade...Men kanske är det enda alternativet?

Jo ja, det är ett dilemma hur jag ska göra. Ska i alla fall ha honom i sjukhagen första veckan får vi se sen. Blir han alltför galen gördet nog bara mer skada om han studsar runt i sjukhagen. Han hade ju trots allt svarat väldigt bra på första behandlingen. Hältan på två ben var ju borta och han är gladare i humöret än innan.
Fler svar sökes, hur har /hade ni gjort????
Tack för svaren, hjälper än lite på vägen:D :crazy:

Jätte svårt det där.. Hjälper det om han har fri tillgång på hö / halm?
Hur är han med sin hagkompis. Om det är en lugn häst och de inte busar allt för mkt i vanliga fall, kanske de brallar ett litet tag och sen finner varandra som vanligt och lugnar sig. Jag brukar fortast möjligt släppa min i sin vanliga miljö. Man får ha is i magen första stunden, men min brukar alltid lugna ner sig när han får vara som han brukar. Men alla är ju olika.
Lycka till!:D

Problemet är ju att han måste vila sig i form, men blir han skogstokig är det ju inte så mkt du kan göra. Hästen förstår ju inte sitt eget bästa så brallar han runt och inte blir bra, ja.. Du kan ju inte droga honom varenda dag, liksom..
Är ju bra om han får spel på så liten yta som möjligt, dock..

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 018
Senast: Lobelia
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 710
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
13
· Visningar
2 078
Senast: Empalie
·
Hästvård Hej, ni som har följt mig och min pålle vet att min häst har en hovledsinflammation i höger fram som han inte velat bli av med. Han har...
Svar
2
· Visningar
686
Senast: hillevie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka