Hår-tråden

Bleker du hemma är det risk att du får gult hår pga av det röda :crazy:
Titta i budgeten om du inte kan klämma in en frissa som rättar till färgen :idea: Bleka slingor skulle jag göra (om du vill ljusa upp det) :up:

Nä, färga hemma gör jag INTE, då kan ju alla månader av sparat hår vara förgäves! :angel:
Är blekning samma sak som färgning, eller hur hittar jag vad det skulle kosta i frisörernas prislistor?

Kan man bestämma om man vill färga eller slinga när man väl sitter där? För alla blekta hår blir väl inte likadana?

Nä, färga hemma gör jag INTE, då kan ju alla månader av sparat hår vara förgäves! :angel:
Är blekning samma sak som färgning, eller hur hittar jag vad det skulle kosta i frisörernas prislistor?

Kan man bestämma om man vill färga eller slinga när man väl sitter där? För alla blekta hår blir väl inte likadana?

Hårfärg man använder hemma (och säkert också på salong, där har jag inte tittat på innehållet) innehåller även blekning, dsv väteperoxid. Det är för att göra håret mer mottaglig för färget, typ.

Om du bleker hemma så skulle jag rekommendera att du gör ett "bleach bath", dvs att du blandar blekningen med säg 50 % balsam. För att få bort det röda och gula så behöver du sen lägga en nyansering ovan, antingen toning (håller inte så länge) eller intensivtoning. Intensivtoning är den som kallas nivå 2. Du kan även lägga en permanent färg på.

Allt detta sliter tyvärr på håret. Du kommer tappa hår och det kommer få försämrad kvalité.

Jag rekommenderar därför att du ändå går till frisör, och gör slingor samt låter dom nyansera håret. Det kommer slita också, men betydligt mindre. Framför allt om du väljer en som använder sig av Olaplex i blekningen.

Jag har gjort resan från svart/mörkbrunt hår många gånger, och ska man göra det hemma får man ha tålamod och inse att kvalitén på håret kommer försämras. Man kommer också få gå och vara gul, oreange och röd i perioder. Tyvärr!

Hårfärg man använder hemma (och säkert också på salong, där har jag inte tittat på innehållet) innehåller även blekning, dsv väteperoxid. Det är för att göra håret mer mottaglig för färget, typ.

Om du bleker hemma så skulle jag rekommendera att du gör ett "bleach bath", dvs att du blandar blekningen med säg 50 % balsam. För att få bort det röda och gula så behöver du sen lägga en nyansering ovan, antingen toning (håller inte så länge) eller intensivtoning. Intensivtoning är den som kallas nivå 2. Du kan även lägga en permanent färg på.

Allt detta sliter tyvärr på håret. Du kommer tappa hår och det kommer få försämrad kvalité.

Jag rekommenderar därför att du ändå går till frisör, och gör slingor samt låter dom nyansera håret. Det kommer slita också, men betydligt mindre. Framför allt om du väljer en som använder sig av Olaplex i blekningen.

Jag har gjort resan från svart/mörkbrunt hår många gånger, och ska man göra det hemma får man ha tålamod och inse att kvalitén på håret kommer försämras. Man kommer också få gå och vara gul, oreange och röd i perioder. Tyvärr!

Tack för ett superförklarande svar! :)
Om jag nu har tyyp blont hår, men med gula och lite röda rester i från tidigare toning, kommer det slita väldigt mycket? Går håret av?! :nailbiting: visst borde jag inte behöva bleka många gånger?

Ska gå till en frisör och rådfråga! :)

Det här med löshår, vilken metod är bäst? Jag har ganska långt hår redan och har aldrig känt behov av löshår för längdens skull, men jag har tunt/lite hår. Det är förmodligen tjockare än det någonsin har varit men jag vill ha meeeer. Är inte hela världen om jag får klippa av mycket i höst för det växer fort, vill bara få vara extra fin i sommar :angel:

Vilken färg passar man i om man är blek som ett spöke samtidigt som man allt som oftast har en nyans av rött i fejjan? :confused: vill så gärna bli jätteljusblond men är rädd att det blir konstigt iom att jag blir så lätt röd... det sliter så fruktansvärt på mitt hår att färga, och det tappar färgen jättelätt så det blir en del behandlingar om jag vill vara mörkhårig. Var blond ett tag förra året och mitt hår har aldrig varit så fint som då, så det är lite problematiskt :p

Det här med löshår, vilken metod är bäst? Jag har ganska långt hår redan och har aldrig känt behov av löshår för längdens skull, men jag har tunt/lite hår. Det är förmodligen tjockare än det någonsin har varit men jag vill ha meeeer. Är inte hela världen om jag får klippa av mycket i höst för det växer fort, vill bara få vara extra fin i sommar :angel:
Det enda jag hört om löshår är att clips är bästa alternativet, då de permanenta sliter jättemycket :) har flera vänner som har clips för att bara fylla ut håret :up:

Det enda jag hört om löshår är att clips är bästa alternativet, då de permanenta sliter jättemycket :) har flera vänner som har clips för att bara fylla ut håret :up:
Mina systrar var flitiga clipsanvändare när dom var yngre med väldigt blandade resultat... Men dom använde det å andra sidan bara till att förlänga, kan ju vara därför det såg förjävligt ut många gånger :p Ena systern utbildar sig till frisör, får väl ta o konsultera henne kanske :)

Mina systrar var flitiga clipsanvändare när dom var yngre med väldigt blandade resultat... Men dom använde det å andra sidan bara till att förlänga, kan ju vara därför det såg förjävligt ut många gånger :p Ena systern utbildar sig till frisör, får väl ta o konsultera henne kanske :)
Jo man har ju sett en del som mest ser ut som "hejkomochhjälpmigattdö" :o:p men nu tror jag det finns ett lite bättre utbud, så det är nog lättare att få till det snyggt :up::)

Om jag nu har tyyp blont hår, men med gula och lite röda rester i från tidigare toning, kommer det slita väldigt mycket? Går håret av?! :nailbiting: visst borde jag inte behöva bleka många gånger?

1700 kronor!:eek:

Numera kallar jag mig självguldlock och låterhåret vara :angel:

1700 kronor!:eek:

Numera kallar jag mig självguldlock och låterhåret vara :angel:

Det var så lite så :) Hårnörd som experimenterat många gånger ;)

;) Ja, det är dyrt med frisör, men det kan vara värt det ibland :) Men jag har varit i din sits och om du inte vill vara gul kan du ändå gå till en salong som säljer toning och köpa en där, brukar kosta ca150:-. Det är billigare och en toning nivå 1 sliter inte på håret :) Dock får du fylla på lite då och då. Alternativt så går du till åhlens och ber om hjälp. Men jag rekommenderar salong.
Jag vet ställen i gbg om du är i närheten där, pm:a isf :)

Senast ändrad:
Det var så lite så :) Hårnörd som experimenterat många gånger ;)

;) Ja, det är dyrt med frisör, men det kan vara värt det ibland :) Men jag har varit i din sits och om du inte vill vara gul kan du ändå gå till en salong som säljer toning och köpa en där, brukar kosta ca150:-. Det är billigare och en toning nivå 1 sliter inte på håret :) Dock får du fylla på lite då och då. Alternativt så går du till åhlens och ber om hjälp. Men jag rekommenderar salong.
Jag vet ställen i gbg om du är i närheten där, pm:a isf :)

Då måste jag välja en toning som är mörkare, eller hur? För jag vill ju egentligen gå tillbaka till mitt naturliga blonda hår, då känns det som att jag motarbetar mig själv om jag tonar igen?

Provade en c-vitamin-schampo-kur och efter den färgbomb nu idag, men icke. Det gula vill vara kvar O_o

Jag bor i stockholm, men tack ändå! :)

Då måste jag välja en toning som är mörkare, eller hur? För jag vill ju egentligen gå tillbaka till mitt naturliga blonda hår, då känns det som att jag motarbetar mig själv om jag tonar igen?

Provade en c-vitamin-schampo-kur och efter den färgbomb nu idag, men icke. Det gula vill vara kvar O_o

Jag bor i stockholm, men tack ändå! :)

Jo, lite mörkare behöver du gå, men jag tror det räcker med ett steg, och sen kommer sommaren så med lite tur så solbleks du :) Det är svårt att svara på när jag inte vet exakt hur ljus du är dock.
Men en nyans mörkare gör stor skillnad på det gula, men brukar inte göra att man känner sig så mörk :)

Jo, lite mörkare behöver du gå, men jag tror det räcker med ett steg, och sen kommer sommaren så med lite tur så solbleks du :) Det är svårt att svara på när jag inte vet exakt hur ljus du är dock.
Men en nyans mörkare gör stor skillnad på det gula, men brukar inte göra att man känner sig så mörk :)
Tusen tack!! :bow:

Hjälp!
Mitt hår är nu gult, rött ett par cm från hårbottnen och sen naturlig mellanblond (som se superdassig ut pga kontrasten till det röda) .

Jag har ingen enorm budget, men jag har ganska mycket hår... Vad gör jag?Jag köpte en beige färgbomb från revlon, men jag ser ingen skillnad alls. Misstänker att jag hade för blött handdukstorkat hår, kan det ha stjälpt?

Om jag vill bleka håret, hur går det till? En blekning, flera? Misstänker att det är otroligt dyrt om jag har relativt tjockt hår ner precis under brösten?

Är blekning dumt? Måste jag sen färga det igen? (ser hur pengarna rullar...)
Släng på en färgbomb som är typ mörkblond eller ljusbrun! Beige kanske var för ljus så det inte täcker ngt på ditt hår?
Det kommer ju försvinna med tvätt så inget som hindrar att du sedan blir ljusare igen, men kan göra att håret ser lite jämnare ut tills du kan gå till frisör.

Idag har jag hårmodellat på en kurs för frisörer. Gick från min naturligt rågblonda hårfärg, typ så här:
1935403_10153301731961662_4494805693077199808_n.jpg

.... till platinablond à la Marilyn Monroe:
13082655_10153564326821662_1809268106086664482_n.jpg

Färgen blev fin tycker jag även om det är konstigt att den sitter på mig, haha.

Nu har jag varit hos frisören! Var supernervös innan, men hon var så himla bra! Förstod hur jag ville ha det, kom med bra förslag och var lagom pratglad ;)

Jag är jättenöjd, klippte några centimeter bara men la i typ guldblonda slingor med en slags ombre-effekt, ser väldigt naturligt ut!

Dyrt blev det, men jag tror att min frisörskräck är botad :D

Släng på en färgbomb som är typ mörkblond eller ljusbrun! Beige kanske var för ljus så det inte täcker ngt på ditt hår?
Det kommer ju försvinna med tvätt så inget som hindrar att du sedan blir ljusare igen, men kan göra att håret ser lite jämnare ut tills du kan gå till frisör.

Tack! :)
Jag har upptäckt att det är lite mindre dyrt i skåne än i stockholm, så när jag åker hem över kristi himmelsfärd ska jag gå till syrrans frisör!
Tack för ditt tips, det ska jag komma ihåg nästa gång det blir såhär (för det lär hända igen om jag känner mig själv... :p )

Ni som har lockigt hår (mer eller mindre), vad använder ni för produkter? Schampo, balsam, ev stylingprodukter?

Ok, jag behöver hjälp.

Har fått en sjukdom som gör att jag tappar hår. Mycket hår. Förhoppningsvis kan vi lyckas få det i schack senare, men just nu kan jag inte längre blunda för att det blivit otroligt tunt och att jag inte har någon lugg kvar längre utan istället en nästan kal fläck mitt på huvudet fram...

Håret är idag en bit längre än till axlarna, men jag är inte den som är den. Frågan är om jag ska raka av mig allt? Klippa det kort? Hur syns detta oönskade tillstånd minst eller är det bara att acceptera?

:(

Liknande trådar

Kropp & Själ Pga mediciner (tidigare och inte nu längre) och från början tunt hår och att man inte direkt blir yngre så är mitt hår ... ja hemskt...
Svar
19
· Visningar
877
Senast: Raderad medlem 142658
·
Kropp & Själ Jag har torrt frissigt och något lockigt hår som ser riktigt trist ut. Just nu kör jag balsammetoden och håret har blivit friskare och... 2
Svar
28
· Visningar
1 190
Senast: Tassa
·
Kropp & Själ Jag vet att det finns trådar på ämnet men jag vill ändå ha en till. Mitt hår är alltid torrt och tråkigt. Jag använder schampokakor och...
Svar
11
· Visningar
512
Senast: Raderad medlem 142658
·
Kropp & Själ Visst är vi några vinterbadare här? Vore kul att ha en tråd för det (hittade ingen när jag sökte så tror inte det finns nån?). Inleder... 2
Svar
37
· Visningar
1 895
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring
  • Hönstråden II