Har styngflugor favoritvärddjur?

G

Gisburne

Jag har 4 ponnyer på samma bete. Häromdagen såg jag nåt som liknar styngflugeägg på den ena ponnyns framben, och tänkte mest "jäkla skit", eftersom jag inte har haft såna parasiter alls sedan jag flyttade hit för 3 år sen. (Inte dessförinnan heller, när jag tänker efter.) Idag kollade jag igenom alla ponnyernas ben (och kroppar) och hittade fortfarande bara ägg på en av dem. Är det vanligt att det blir så? Trivs flugorna på en viss sorts färg eller nåt? Den som har ägg har gråa ben, de övriga har svarta eller fuxiga ben. Det känns lite märkligt att bara en ponny av fyra är "drabbad".

Sv: Har styngflugor favoritvärddjur?

Vad jag förstått så är det väldigt olika. I vissa hagar blir alla drabbade, i andra bara någon individ eller ett fåtal.

Där ser man. Jag har bara sett kollektiva drabbningar förut där alla har haft lika mycket ägg på kroppen.

När avmaskar man mot styngflugan och hur ofta, förresten?

Stygnsflugan avmaskar man bara 1 gång om året.. om men nu har den på betet. har för mig att det är runt oktober men är inte helt säker ring och kolla med veterinär de måste ju iaf skriva ut avmaskningsmedlet.

Tack! Men min veterinär verkar inte kunna ett dyft om avmaskning, så henne frågar jag inte. Tur att Madick finns... *vinkevink* :D

Och jag vill ha för mig efter första frosten :p. Oktober-november beroende på var i landet man bor.

Vi skrapar av äggen direkt vi ser dem så behöver man inte alltid maska av.

När avmaskar man mot styngflugan och hur ofta, förresten?
I oktober gjorde man det förr i alla fall. Mina hästar med svarta ben har fått styngflugeägg, så jag tror inte att det beror på färgen i alla fall...

Skrapa bort äggen så fort du kan och avmaska eventuellt. Jag chansar nog inte i år i alla fall, så det blir avmaskning av mina.

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 640
Senast: Cambrie
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 961
Senast: Lyckan i Halland
·
J
Fälttävlan är fälttävlan ngt för mej? Javisst! eller är vi för klena för det? tog ft-kortet oktober 2006. båda jag och ponnyn var i toppform...
Svar
2
· Visningar
950
Senast: jagvillvaraifred
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka