Hår som trasslar sig och tvinnar sig. Mirakelkur?

Klipp dig, färga håret hos frisör om du måste, byt balsam.

Jag slingar det hos frisören ca 3 gånger om året. Mitt hår fungerade inte alls på balsammetoden, antingen vart det typ kladdigt och dreads eller så såg det platt och flottigt ut.

Jag har tunna raka hårstrån (men tjockt hår) som lätt blir slitet. Jag klipper ofta (själv ungefär varannan månad, ofta efter sex veckor och hos frisör en gång om året om jag kan, nu blev det efter 14 månader i år). Det mår väldigt mycket bättre efter att jag började med de här täta klippningarna (innan klippte jag en gång om året, det växte ju så sakta så annars trodde jag att det skulle bli för kort), och det växer snabbare!

Jag kör ett protein schampo som är SLS och paraben osv fritt. Efter att ha provat massvis med olika schampon och kombination av grejer funkar det bäst tillsammans med en ordentlig avfettning med diskmedel var 4-6:e vecka (bor varmt och fuktigt så det blir en ordentlig uppbyggnad av fett, med andra schampon var jag tvungen att avfetta flera gånger i veckan :crazy:).

Balsam metoden funkar inte för mitt heller, jag färgar dock inte.

Då får jag raka av allt isåfall ;-)

Det gjorde jag för några år sen efter en extremt misslyckad färgning. Var som bortkastade pengar och tid att försöka "rädda" håret från det usla skicket = rakade av allt och om än det var lite ovant att gå från skulderlångt hår till 2 mm snagg, så växte det ju ut friskt och fint hår = helt klart värt att raka av allt skadat hår, som ändå bara såg ut och kändes som skit oavsett vad jag gjorde.

Hur det än är så är kort friskt hår alltid, utan undantag avsevärt mycket snyggare än långt, risigt och eländigt hår.

Jag har alltid haft dålig kvalitét på håret. Jag blonderar det varannan månad. Plattar det några gånger om året. Använder aldrig hårtork eller så. Började med balsam metoden för någon månad sedan. Märker dock ingen effekt. Det trasslar sig och tvinnar ihop sig lite hela tiden. Blir liksom som "dreads" som jag får slita av. Särskilt efter en natt på kudden. Men även annars. Finns det någon mirakelbehandling för detta?

Ditt hår är utsatt för en väldigt hård behandling, med både blondering o plattning. Inte så konstigt att det blir dåligt skick på det...
Jag gör blonda slingor hos frissan några gånger om året men då fyller hon bara på vid utväxten. Någon gång ibland (sällan) lägger hon några längre slingor för att fräscha upp men gör det ogärna för att hon har sagt flera ggr att det förstör otroligt mycket. Tycker du ska gå till en bra frissa o förklara hela problematiken, förmodligen säger hen samma som min, att du ska bara blondera utväxten. Om du inte vill klippa av allting gäller det att ha i en massa välgörande produkter så att längderna åtminstone ser OK ut. Klipp en gång lite ordentligt och sen ett par cm varje månad, till slut är du av med det trasiga.

Det funkar jag lovar - jag hade hållit på i flera år o färgat håret med typ färg från Coop, har dessutom lockigt hår som gärna blir risigt, men min frissa har gjort underverk. :love:

När du bleker, gör det hos frisör och se till att de gör en Olaplex-behandling (1+2). Sen gör du hemmabehandlingen (olaplex 3) över natt minst en gång i veckan och kör en timmes inpackning minst efter. När du inte tvättar med Olaplex-behandling, använd inpackning i stället för balsam. Det har räddat mitt hår, och det har vuxit ut för första gången i mitt liv!

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver andras syn på det hela för just nu sliter jag bara håret över hur jag kan känna så här... Det har väl varit i nån månad nu...
2
Svar
28
· Visningar
3 740
Senast: EmblaAsk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar