Hår som trasslar sig och tvinnar sig. Mirakelkur?

Tilma

Trådstartare
Jag har alltid haft dålig kvalitét på håret. Jag blonderar det varannan månad. Plattar det några gånger om året. Använder aldrig hårtork eller så. Började med balsam metoden för någon månad sedan. Märker dock ingen effekt. Det trasslar sig och tvinnar ihop sig lite hela tiden. Blir liksom som "dreads" som jag får slita av. Särskilt efter en natt på kudden. Men även annars. Finns det någon mirakelbehandling för detta?

Byta balsam o prova annat märke? Kanske göra en impackning? Har du varit o klippt dig på länge, annars är det en väg att gå också. Rådfråga frisören samtidigt.
Så hade nog jag tänkt. :)

Byta balsam o prova annat märke? Kanske göra en impackning? Har du varit o klippt dig på länge, annars är det en väg att gå också. Rådfråga frisören samtidigt.
Så hade nog jag tänkt. :)
Går aldrig till frisören mer eller mindre. Men det är alltså ett måste om man vill få ordning på det?

Då får jag raka av allt isåfall ;-)
Jag är nog lite tråkig nu (sorry:D) men jag slutade slinga (bleka) mitt hår för 3 år sen. Balsammetoden har jag kört med sen 2008. Inte förrän nu, 3 år senare, börjar mitt hår bli så pass bra att jag inte får stora trolltovor i nackhåret av att ha det utsläppt en timme.

Jag är nog lite tråkig nu (sorry:D) men jag slutade slinga (bleka) mitt hår för 3 år sen. Balsammetoden har jag kört med sen 2008. Inte förrän nu, 3 år senare, börjar mitt hår bli så pass bra att jag inte får stora trolltovor i nackhåret av att ha det utsläppt en timme.

:D Bara det att slutar jag blondera får jag råttfärgat hår och jag trivs inte med det :eek:

Fast njae... Vill man ha blekt hår så finns det åtminstone metoder för att få håret att må bättre.

Jag har märkt en enorm skillnad efter att jag köpte ett balsam som är återfuktande. Mitt heter Joico. Jag använder också olja på trasiga partier efter tvätt. Tar en pytteliten droppe på fingertoppen och smetar ut mellan fingrarna och drar sedan genom de partier som är trassliga.

Så mitt tips är i första hand schampo och balsam med fukt.
Det här är det jag använder.
Joico_Moisture_Recovery_Conditioner_300ml.jpg

En bra olja (som man alltså ska använda mikroskopiska mängder av.... ) hjälper till.

Kanske titta på de metoder som är populära för att sköta naturligt afrohår, typ massa kokosolja och sova med en sidenmössa (obs allt jag vet om ickenordiskt hår har jag snappat upp på buzzfeed, sorry :o). Annars klippa av så mycket att det blir hanterbart ifall det är långt nu och överväg starkt att byta hårfärg. Om du verkligen måste fortsätta bleka ska olaplexbehandling tydligen göra underverk, vet inte vad det kostar dock...

Klipp topparna regelbundet. Jag går inte heller till frisören, så min mamma får klippa mig. Fläta håret på natten. Blek inte så ofta om du ändå vill bleka. Jag bleker mitt hår, men jag slingar det istället för att ljusa upp det och Max 3-4 gånger per år. Från att ha haft hår som svinto så är det nu mycket bättre och får ofta komplimanger för mitt hår.

Klipp igenom det hos frisör, sluta blek alt. gör det hos frisör.
Kokosolja (kallpressad) är bra, men du kan inte reparera ett så trasigt hår oavsett vilka "mirakelkurer" du använder. Börja med att klippa.

Jag har alltid haft dålig kvalitét på håret. Jag blonderar det varannan månad. Plattar det några gånger om året. Använder aldrig hårtork eller så. Började med balsam metoden för någon månad sedan. Märker dock ingen effekt. Det trasslar sig och tvinnar ihop sig lite hela tiden. Blir liksom som "dreads" som jag får slita av. Särskilt efter en natt på kudden. Men även annars. Finns det någon mirakelbehandling för detta?

Gör en inpackning med kokosolja. Naturligt och rena magin för håret. Smält i en kastrull, låt de svalna till en lagom temperatur, täck hela håret, på med en plastpåse och låt det sitta i över natten. Grymt effektivt och billigt!

Finns det någon mirakelbehandling för detta?

Skadat hår går inte att reparera. Visst går det till viss grad att sminka över effekterna (effekten - trassel och tovor), men det skadade håret riskerar ju att skadas ännu mer och sedan bli ohjälpligt förstört. Bättre att klippa i tid.

Gå till en BRA frisör och få hjälp och tips utifrån hur det ser ut nu.

Ska du köra balsammetoden behöver håret vara friskt från början och det kan ta tid att hitta rätt balsam för optimal funktion.

Du kan ju prova Olaplex 3. Men i längden är det enda som kommer hjälpa att sluta med blondering. Det förstör håret och har du inte väldigt bra hår från början blir det som för dig. Är du inte nöjd med din naturliga färg kan du slinga det 3-4 ggr per år eller färga det med mild färg. Sov med fläta om det trasslar sig på natten och släng hårfönen.

Balsammetoden tycker jag inte alls fungerar, mitt hår blev väldigt tråkigt av den. Den verkar fungera bäst på grövre och lockiga hår. Däremot använder jag bara produkter utan sls, silikon och parabener, 99% ekologisk. Blekt hår behöver ffa protein, inte fukt och oljor. Du behöver inpackningar som har mycket protein, sen kan du lägga en fuktgivande inpackning till slut. Biolage har en jättebra, Hydra nånting.

Mitt hår avskyr olja, den absorberas aldrig och håret blir stelt som halm. Går knappt att tvätta ur. Har provat kokos, jojoba, argan och avokado med samma resultat. Har naturligt blondt hår med några målade slingor, typisk nordisk med många men tunna silkiga strån.

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver andras syn på det hela för just nu sliter jag bara håret över hur jag kan känna så här... Det har väl varit i nån månad nu...
2
Svar
28
· Visningar
3 740
Senast: EmblaAsk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar