Har slagit av en tand - Vad gor jag?

Soppan

Trådstartare
Hjaaaaaalp!! Kom precis hem fran jobbet och upptackte att ett av mina marsvin slagit av sin ena framtand. Den har gatt av precis vid fastet men roten ar kvar. Han verkar inte ha ont och tuggade glatt i sig ett salladsblad..

Som rubriken lyder, vad gor jag nu? Vaxer det fram en ny tand eller ar den borta for alltid? Bor vi uppsoka veterinar? (och isafall, vad brukar vet gora i sana lagen?)

Hur latt tappar marsvin tander? Nagon som har en gissning vad som kan ha hant?

Har iaf kopt svampkram till hans burkompis, men som nu inte verkar ha nagon mer "glasyr" pa hakan o mungipan.

(En hemsk tanke slog mig: Har Gunvald fatt svamp ocksa och tanden ruttnat loss?? :eek:)

Sv: Har slagit av en tand - Vad gor jag?

Marsvin kan råka bryta av sina tänder ibland. Låt den bara vara i detta läget så växer den ut.
Du ser att han äter bra trots tanden.

Håll koll att den växer ut och kanske fila ner den andra till samma längd när dom är i bra längd igen.

Tack for det snabba svaret! :bow:
Ska jag fila (med vad iaf?) eller kan jag ta honom till veterinaren som filar?

Det enda du behöver fundera på är om du ger marsvinet grönsaker eller frukt att skära i små bitar så marsvinet får in biten i munnen och maler i sönder det med sina tänder längre bak.
Marsvinständer går lätt av och växer ut snabbt igen.
Dom har inga problem att äta vare sig hö eller pellets utan framtänder.
Som sagt var om 3 veckor ser du inte att en tand gått av.
Dom enda gånger en framtand blir sned eller liknande är om där finns annat bettfel.
Alltså du skall inte fila eller liknande så länge som marsvinet inte fått sådan vass framtand att den skär sig på den. Låt det bara vara och hacka frukt och grönt i små bitar.

min kompis har ett masvin som slog ut båda framtänderna.
har för mig att hon gav honom lättuggad mat i X antal veckor. Tänderna växte ut och allt gick fint :)

tror inte du behöver söka veterinär i det här läget, håll koll på marsvinet så det äter och inte visar några tecken på att den är dålig. Det som kan bli ett bekymer är att tanden i underkäken växer sig för lång när den inte har någon tand i överkäken att möta och slipas emot. Så ska du slipa på nån tand så är det den i underkäken. Ev kan det behöva veterinärhjälp till det, beror på hur samarbetsvillig ditt marsvin är.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka