Har provat kalktest men fattar inte riktigt

Bounce

Trådstartare
Jag har precis varit i stallet och gjort ett sk kalktest.
Ni som använt dem: Vet ni om man skall ha stickan i vätskan 60sek eller skall man bara blöta den helt och sedan ta upp den & vänta i 60sek :confused:
På mitt sto (blötten den & tog upp den ) visar den 2,5 kanske 3 fält så det är nog inte så långt borta :bump:

Blanda mjölk o "dest. vatten" ordentligt och doppa ner stickan så alla fält blir våta och ta direkt upp....läs av resultatet efter 60 sek.
Du har nog några dagar kvar om mjölken inte "slår om" fort :)
Lycka till/Wera

Jag gjorde årets första kalktest nu ikväll, Millan ska inte ha förrän på torsdag 13/5, men eftersom hon aldrig fölat här förr vet jag inte hur hon "brukar" göra. Jag får ingen hjälp av tidigare ägare.

När jag tagit några droppar och tittat på dom sa min erfarenhet, "inte inatt", det var "pissgul" sockerlag. Men efter blandning m dest vatten, enl instruktion på kalktestet, dopp och ur blev 3 fält rosa direkt, ingen väntetid alls och det 4:e fältet rosa runt kanterna och aningen grönt i mitten.

Jag ville ju bara ha bekräftat att jag kunde gå och lägga mej och sova, utan att springa fram o tillbaka till stallet. :confused:

Kanske det här är en dam som sätter fart snabbt när hon väl sätter igång. Hon verkar helt färdig för fölning; bäckenbanden är så slälppta att de är obefintliga, hela rumpan är som dallrig gele och hon har som sagt släppt ner mjölken eller vad man ska kalla vätskan. Det enda som saknas nu är fölis...

Att vaka eller inte vaka, det är frågan

/Lori

Jag testade "kalktestet". Första provet jag tog visade ett fält rosa. Två dagar senare tog jag ett nytt prov, 2 fält rosa. 20 timmar senare fölade hon! Lita inte på att det tar "flera" dygn när 2 fält är rosa!

Dagen innan hon fölade(fölade 3/5) fick jag 4 fält så för mig funkade det. :bump:
Innan hade jag bara haft 2 fält(5 dagar innan) och 3 fält(2 dagar innan).

För oss funkade kalktesten bra. Fast vi såg på stoet som visade väldigt tydliga tecken när det väl skulle ske, så vi hade mest testen som en liten vägriktning. men de stämde iallafall. :)

Det är nog inte helt 100% åt nåt håll...

Millan hade i torsdags vit mjölk, blank och fin så som jag är van att den ser ut nära fölning, gjorde ett test för att jämföra min och testets bedömning och det visade 4 fält på en gång. Fölar alltså troligen inom ett dygn, icke!

Första prov med 4 rosa var ju 13/5 ber dag och allt, men idag 15/5 har det gått 2 dygn sen testet och ingen fölis... Jag vet att det bara är andra dan över och inte så mkt än, men jag har förra året i färskt minne, en gick över 10 dgr den andra 2 veckor... men det var ju inte den här tösen.

På instruktionen står det att vid 4 fält rosa är mjölken färdig för fölning... men den rackarns lilla fölisen kanske inte är det. Det är ju slutligen fölets mognad som sätter igång förlossningen och inte mjölkens... men mjölkfärg och konsistens brukar ju ändras när fölets mognad ökar, alltså kommer närmare fölning.

Mitt andra sto är ber till 23/5, men där blir garanterat inga kalktest, eller mjölkprov heller för den delen. Hon är så öm i ljuvret innan hon fölar, så när det börjar närma sej (ca 2-3 v innan) går det inte att ens peta på ljuvret utan att hon skriker och slår besinningslöst.

Detta är hennes 3:e föl och vi har nu lärt oss se på henne hur just hon ser ut och beter sej när det börjar bli dags. Annars tycker jag aatt mjölken varit det bästa och mest pålitliga sättet att se när det är dags... fram till den här damen då som gått med vit mjölk 2 dygn.

/Lori

Lånar knapp!

Det var 4 färgade fält i morse :), men bäckenbanden är inte helt släppta än :confused:. Annars har hon alla tecken på att fölningen är nära nu. (Dags att börja vaka!!!)
Antar att det ändå dröjer några dagar till?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 487
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 744
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 643
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10