Det är nog inte helt 100% åt nåt håll...
Millan hade i torsdags vit mjölk, blank och fin så som jag är van att den ser ut nära fölning, gjorde ett test för att jämföra min och testets bedömning och det visade 4 fält på en gång. Fölar alltså troligen inom ett dygn, icke!
Första prov med 4 rosa var ju 13/5 ber dag och allt, men idag 15/5 har det gått 2 dygn sen testet och ingen fölis... Jag vet att det bara är andra dan över och inte så mkt än, men jag har förra året i färskt minne, en gick över 10 dgr den andra 2 veckor... men det var ju inte den här tösen.
På instruktionen står det att vid 4 fält rosa är mjölken färdig för fölning... men den rackarns lilla fölisen kanske inte är det. Det är ju slutligen fölets mognad som sätter igång förlossningen och inte mjölkens... men mjölkfärg och konsistens brukar ju ändras när fölets mognad ökar, alltså kommer närmare fölning.
Mitt andra sto är ber till 23/5, men där blir garanterat inga kalktest, eller mjölkprov heller för den delen. Hon är så öm i ljuvret innan hon fölar, så när det börjar närma sej (ca 2-3 v innan) går det inte att ens peta på ljuvret utan att hon skriker och slår besinningslöst.
Detta är hennes 3:e föl och vi har nu lärt oss se på henne hur just hon ser ut och beter sej när det börjar bli dags. Annars tycker jag aatt mjölken varit det bästa och mest pålitliga sättet att se när det är dags... fram till den här damen då som gått med vit mjölk 2 dygn.
/Lori