Har nordisar dåliga hovar?

L

Lonkan

Är det någon som har hört att nordsvenskar (särskilt bruks) har dåliga hovar?

Sv: Har nordisar dåliga hovar?

Min förra hade dåliga hovar, min nuvaranda har tvärtom extremt bra hovar.

Om det skulle vara rasbetingat med dåliga hovar vet jag inte, tror inte det.

Som alla andra hästar så får de dåliga hovar om de får dålig hovvård, eller går på enbart leriga/mjuka underlag.

Bra levnadsmiljö, foder och hovvård ger bra hovar. Oavsett ras.

/Migo

Nej det har jag aldrig hört att de skulle ha sämre hovar än andra raser. De nordsvenskar jag känt har alla haft bra hovkvalité.

har aldrig hört att nordisar ska ha dåliga hovar. har ett brukssto som nu inte haft på sig skor på flera, flera år. varje gång hovis kommer för att verka är han lika förundrad över hur kanonbra hovar hon har.

Vad finns det mer för nordsvensk än nordsvensk brukshäst?

Håller med Migo dock så anser jag att många nordsvenskar har bra hovkvalite.

Nej, det har jag aldrig hört?
Så då undrar jag av ren nyfikenhet, har du hört det? :)

Som inom alla andra raser är det en ärftlighetsfråga. Överlag har nordsvensken mkt bra hovkvalitet, men sen så finns det vissa linjer som nästan genomgående ger dålig hovkvalitet.
Tyvärr kanske hovkvalitet och hovform ges för lite utrymme vid premieringar och avelsurval. Detta gäller alla raser.
Men de flesta har bra hovar, och de hingstar som gav dålig kvalitet är nästan alla borta i dag.

Som inom alla andra raser är det en ärftlighetsfråga. Överlag har nordsvensken mkt bra hovkvalitet, men sen så finns det vissa linjer som nästan genomgående ger dålig hovkvalitet.
Tyvärr kanske hovkvalitet och hovform ges för lite utrymme vid premieringar och avelsurval. Detta gäller alla raser.
Men de flesta har bra hovar, och de hingstar som gav dålig kvalitet är nästan alla borta i dag.

Än har ingen kunnat presentera material som styrker det påståendet.
Jag stöter på mängder av hästar som har "genetiskt dåliga hovar" som med bra hovvård får utmärkt kvalité på det horn som växer ut.

Dålig hornkvalité beror på ändrad/försämrad metabolism i hoven eller näringsbrist. I extremt få fall kan man på något vis härleda det till aveln.

/Migo

Du läste nog inte vad jag skrev?? Att vissa linjer gett sämre hovkvalitet, vilket är ett faktum om man är det minsta insatt i nordsvensk avel.

Om du i ett stall, samma förutsättningar´och samma hovslagare, ser hästar som har skörare hovar än de övriga och dessutom vet att den avelsgrenen ger avkommor med dessa hovar, har det då inte med ärftlighet att göra?

Sen vet jag naturligtvis att det med god hovvård går att få bra fötter även på dessa (min man är hovslagare) men utgångsläget är ett annat.

över lag tror jag inte att nordis har bättre /sämre hovar än andra raser.
jag är av det tänkande att oavsett ras är det mest beroende pa hur människorna sköter om hästens hovar ,men visst kan en ras och dess förutsättningar och gener paverka men inte mycket.
I mitt fall hade min häst vid köp sö slitna hovar och inga hovväggar alls samt röta , förra ägaren hade de barfota hela tiden oavsett hur omständigheterna sett ut hon är nordis bruks.
I början fick hon ha för stora skor för att kunna fixa hovväggarna.stötdämpning och special skor sen vanliga skor med stötdämpning , efter 5 bast kunde ja ha henne utan skor dock bara 4 manader efter detta kan hon vara utan skor utan proplem hon har igen super tjocka och fina fötter och enligt vet och hovis super bra hovat för att haft trtasiga och tunna innan de är forvanade över skillnaden men sköter man de bra blir och är de bra förutom enstaka hästar som har större anlag för kassa hovar men desa fall beror oftastz pa gener osv
detta är ju dock bara min teori inget annan.

Jo jag har hört ett rykte att nordsvenskar har dåliga hovar men vi har haft ett tiotal egna och har kompisar som har många många nordisar men inga problem med hovarna. Vi har dock haft någon som har kommit till oss med dåliga hovar men med en duktig hovslagare och god motion så har det fixat till sig.

Har aldrig hört att det finns vissa hingstlinjer med dåliga hovar trots att vi umgås med avelsintresserat folk.

Tror som någon skrev här innan med god hovvård, motion och bra foder så blir hovarna bra. Och det gäller nog inte bara nordisar :)

Vad finns det mer för nordsvensk än nordsvensk brukshäst?

Håller med Migo dock så anser jag att många nordsvenskar har bra hovkvalite.

Har fått erfara MÅNGA MÅNGA gånger att folk ej förstår att det är nordsvensk bruks man menar när man säger "nordsvensk" och inget annat. Ville vara extra tydlig i denna fråga.

Tack för alla svar. Var och titta på en nordis som hade dåliga fötter. Säljaren sa att hon hade typiska nordsvenska fötter. Det kändes inte rätt, men villa iaf bara kolla av.

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 155
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
342
Senast: Malva1978
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 210
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka