Har ni vägt släpet?

U

ullis25

Jag gjorde en omregistrering på mitt släp från 1300kg till 1500kg. Enligt registrerings bevis så väger släpet 630kg och jag får nu lasta 870kg. När jag var på bolprovningen så sa killen där att jag kunde väga släpet, eftersom de drar åt sig fukt med åren. Jag gjorde det och till min fasa (om nu detta stämmer:eek:) så vägde släpet 790kg!! Fukt kan väll ändå inte väga 160kg!! Och jag har en ganska tung häst (nordsvensk), så nu funderar jag på vad som skulle kunna hända om jag blir stoppad.

har ni varit med om något liknande?

Sv: Har ni vägt släpet?

Köpte ett släp för ganska många år sedan som blivit upptypat och då väger man släpet. Året efter kontrollvägde vi det och då vägde det ca 100kg mer, jag tror inte att det kan dra åt sig så mycket fukt på ett år?!?!

Vad jag förstått så väger man ofta släpen utan inredning, dvs mellanväggar, bommar, gummimatta... Och vips har du 160 kg där som du inte visste fanns som får lov att räknas in i lastvikten.

Det har ju inte varit ovanligt tidigare att släp vägts in "strippade", alltså utan utrustning som mellanvägg etc - så det kan förklara viktskillnaden.

Precis som bilprovningen sade så är det dock förarens ansvar att man framför en laglig kombination så det är smart att kontrollväga.

Vi har aldrig blivit stoppade eller kontrollerade, men risken finns alltid. Bötessatserna höjdes i oktober 2006:
http://www.aklagare.se/upload/Media/Nyheter/obotskatalogen.pdf

ja, stoppad kan du ju bli, men det är ju inte så vanligt att man väger släpen. (krävs ju lite anordningar till detta) och oftast så tror jag att de koncentrerar sig på lastbilar när de har sådana kontroller.

Trafikgruppen har med sig enkla portabla vågar som de ofta använder i våra trakter.

Om du "bara" kör med överlast blir det böter (så länge det inte är mer än... är det 20 %... då det går till rätten har jag för mig).

Om hela ekipaget väger mer än bilen får dra på B-kort riskerar du att åka på olovlig körning (kräver BE) och det kan säkert ses som brott mot trafiksäkerheten också om det är för mycket övervikt i släpet.

Alltså inget att riskera...

jag hade ingen aning om att släpet väger mer än vad det står på pappret, så då är det säkert många fler än mig som blir lurade av återförsäljare. När vi vägde släpet så satt det fast i bilen, kan det ha någon betydelse?

Så nu har jag alltså stora problem, som jag inte vet hur jag ska lösa!!
Hästen vägde med mått band- 740kg. ska kontroll mäta igen. Bästa vore ju en våg... så jag har alltså över vikt på ca 20-30 kg mer än bilen får dra.

ÅÅÅÅÅ vad irriterad jag blir!

Mitt gamla Fobo-släp från -86 vägde runt 100 kg mer än vad som stod i papperena, så jag är inte förvånad!

Mitt förra släp vägde 20 kg mer än på papperet, men det är nog inom felmarginalen för vågen. Släpet var tillverkat -05.

Nuvarande släp har jag inte provvägt, men ska nog göra vid tillfälle. Det är samma märke som förra (Boj), så jag antar att vikten stämmer rätt så bra där också.

Vissa märken är sämre än andra på att sätta "rätt" vikt i papperena. Generellt har nog de flesta (i alla fall svenska) blivit bättre på senare år efter ett antal uppmärksammade artiklar i fackpressen.

Eftersom man också har blivit duktigare på att tillverka stabila släp med låg tjänstevikt så har man kanske inte samma anledning att "fuska" med tjänstevikten som tillverkare längre heller?

Hade du släpet fortfarande kopplat till bilen får du nog lägga på ytterligare kanske 70 kg, dvs kultrycket, till släpets redan höga vikt.

För du stod väl med bilens hjul utanför vågen?

Kan ju berätta att jag sålde mitt gamla Fobo-släp så fort jag fick reda på vad det vägde. Fick ju inte plats med mer än ponny i det om jag skulle vara laglig. Men framförallt var jag rädd för hållbarheten på ett släp som har några år på nacken, har tillverkaren satt en max lastvikt så har de en konstruktionsmässig anledning till det liksom, man ska inte köra med övervikt!

Senast ändrad:

När vi vägde släpet så satt det fast i bilen, kan det ha någon betydelse?

Absolut har det betydelse!

Kultrycket är på c a 70 kg, så det betyder att FÖRUTOM vad vågen visade får du lägga på ytterligare 70 kg på släpets vikt (som alltså vid vägningstillfället låg på kulan, d v s på bilens vikt).

Så om jag förstår saken rätt: 160 + 70 = 230 kg mer än regbeviset skriver.

Det är ju inte klokt!!! så mycket mer än på pappret! då ska jag åka tillbaka och väga det igen- bort kopplat från bilen.
Och jag som var så nöjd med mitt släp... måste jag leta efter ett nytt nu. fy tusan oxå...
Då måste man alltså få sitt släp vägt innan man köper det..

Hade jag köpt ett äldre släp, alternativt köpt ett släp som ligger mycket nära den maxlast som jag kommer att utnyttja, hade jag definitivt vägt släpet innan köp - i alla fall med de erfarenheter jag har idag (tyvärr). :mad:

Liknande trådar

Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 293
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama