Har ni samma problem? vad ska jag göra ?

tillan

Trådstartare
Hej !
när jag hämtar min häst i hagen , så går hon antagligen iväg ( har blivit bättre på att stanna nu ..) eller , när jag väl har fått tag på henne , så står hon bara helt still. Man får liksom dra i grimman , dra i väg henne ! är det okej att göra så? finns de några andra knep? vad gör jag för fel?
eller är hon bara lat ?
tack för alla tips !

Sv: Har ni samma problem? vad ska jag göra ?

Hade samma problem för något år sedan med min gnäggis. de jag gjorde när han sprang iväg och värgrade komma var att lungt o sagt gå efter honom och om han stannade, stannade jag oxå till en liten stund och forsatte sen fram emot honom. när han började springa ifrån mig så stannae jag bara tills han sagtade ner och gick sen emot honom. du kan ju alltid testa det, funkade för mig iaf :)

okej , men det har hon blivit mke bättre med !! :)
det är just de med att hon står still nr jag har sätt på henne grimskaftet ... ? :s :)

Jag har nästan samma problem med mitt sto. Hon kommer till mig när jag ska hämta henne men står blixt stilla när jag satt på henne grimman & ska gå. Hon gör samma sak när man går med henne så kan hon stanna helt plötsligt, spelar ingen roll om vi ska ut och gå eller om vi ska in i hagen eller stallet. Jag får ha ett longerspö med mig och då går hon. Behöver inte använda det utan jag bara håller i det :)
Jag har fått vifta med spöet en gång sen dess aldrig mer.

Stå o dra i grimman brukar sällan funka om dom väl bestämt sig för att stå kvar ;) Jag brukar vifta lite med grimskaftet vid rumpan, det funkar alltid..

Jag har nästan samma problem med mitt sto. Hon kommer till mig när jag ska hämta henne men står blixt stilla när jag satt på henne grimman & ska gå. Hon gör samma sak när man går med henne så kan hon stanna helt plötsligt, spelar ingen roll om vi ska ut och gå eller om vi ska in i hagen eller stallet. Jag får ha ett longerspö med mig och då går hon. Behöver inte använda det utan jag bara håller i det :)
Jag har fått vifta med spöet en gång sen dess aldrig mer.

Precis de problemet har jag ! Hon kan helt plötsligt bara stanna om jag är ute och går med henne , eller något annat.
Longerspö..hm kanske ska testa de ? Tack.

okej , stå o dra i grimman har jag uteslutat iaf.
funkar aldrig !
Okej tack för tipset !

Min tjej gör så periodvis, hon har haft flera hovbölder nu under våren och gillar verkligen inte att jag håller på med hoven, har en boot på så hon kan gå ute.

Vii har nu under våren börjat träna NH, för jag känner att det inte bara handlar om att försöka komma undan eller vara lat.
Vi har inte hållit på speciellt länge, men jag ser redan en stor skillnad, hon "krånglar" inte lika mycket längre.

Första gången hon hade en hovböld, tog den flera veckor innan hon gick att leda utan protester ifrån hagen.
Men nu stannar hon bara någon gång och är lätt att få igång igen, att leda henne från hagen tar bara någon minut, istället för en halv timme. :laugh:

Jag tror inte att det är en tillfällighet, då jag tänkte att jag kunde tipsa dig om det, om ni inte redan håller på med NH. :)

Hoppas tipsen du får här hjälper dig, inte kul när ens pålle håller på så här, och inte så lite slöseri med tid.

Min ponny testade mig en period med att stå helt stilla när man hade satt på han grimman, som fastvuxen i marken och vägrade röra sig, det enda som funkade var om jag smackade till honom med änden på grimskaftet på rumpan, då började han gå lite sakta framåt, men att dra i grimman var lönlöst, då spände han bara halsen och sen stod han där han stod. :D

En häst ska inte göra på det viset. Brukar funak att göra sig stor (gör en grimas, det hjälper) och backa hästen för att sedan gå fram elr sikta in sig på baken med grimskaftet.

Det förstnämna brukar funka bäst och är bäst för hästen!

Hade ett ponnysto som när vi precis köpt henne gick ifrån min brorsdotter ett par ggr, ett par dagar senare kom jag ensam o skulle ta in hästarna o när hon vände o skulle gå ifrån mej så jagade jag iväg henne o stannade själv tills hon stannade, sen var det bara att ta på grimman o gå... hon gick aldrig mer ifrån varken mej elr min brorsdotter ! Skulle ngn av hästarna stanna , som verkar vara ditt nuvarande problem, så instämmer jag med att vifta lite med grimskaftet, jag brukar använda mej av "framåtdrivande" ljud, som dom ju lär sej också med tiden, ex. hupp,hupp (ser lite dumt ut i text ser jag...) men ni fattar.

Okej ... tack för hjälpen!
Jag brukar sätta mig upp barbacka på henne ( när vi är två som går in till henne . )
och de brukar funka ! Men så ska man ju absolut inte hålla på ...
Men tack för alla tips ska testa varenda ett :)

Vad är det som lockar hästen att komma in från hagen?

Får den något i krubban när den kommer in?
Ställs hästen upp i stallgången direkt istället för att få komma
in i sin box för att uträtta behov o käka en morot?
Det finns så många sätt att få en svårfångad häst, jag har
säkert omedvetet gjort dom flesta ;)

/Uffe

Hoppa upp barbacka är väl inte fel, flera av dom andra tjejerna i mitt stall gör det då vi har en bäck att ta oss över om dom är på andra sidan o man inte vill bli blöt om fötterna... Själv har jag inte gjort det med vår unga haflinger vilket inte behövs heller, han blir skitglad när vi kommer o följer mer än gärna med ! Då går vi över en gammal bro o möter hnm på andra sidan.

Hej !
när jag hämtar min häst i hagen , så går hon antagligen iväg ( har blivit bättre på att stanna nu ..) eller , när jag väl har fått tag på henne , så står hon bara helt still. Man får liksom dra i grimman , dra i väg henne ! är det okej att göra så? finns de några andra knep? vad gör jag för fel?
eller är hon bara lat ?
tack för alla tips !

mitt sto är likdant, ta med en hink med mat så hon kmr fram till dig gosa och ge henne godis släng på grimma och gå, går hon ej med ställer ja mig jämte henne och smakar på henne till hon reagerar gör hon inte de så tar ja grimskaften "smäller" till lite lätt tills jag får en reaktion. Finns ingen anledning att fjoppa i såna här längen, blir lätt en ful ovana som min dam har fått!:devil:

Hästen tycker kanske inte att det är roligt att komma in?
Ser dig inte som ledare osv?

Jag brukar gå in till mina hästar flera gånger dagligen och klappa och prata lite.
Tar in dem ibland och bara borstar och myser utan krav, och släpper ut.
Alltså betyder det inte jobb varje gång jag kommer, har inga problem med att de går ifrån mig heller. Mina hästar möter alltid mig när jag kommer.

okej ... när jag hämtar henne så sätter jag på henne grimman och går ( oftast står still ) hem till mig binner henne vid garaget eftersom att hon inte har kommit in i stallet än eftersom att d är sommar.
Då får hon hö och vi borstar henne och myser med henne !
Kvittar om jag ens tar hem henne och bara borstar .
har gjort det flera gånger och hon står bara still ändå .. det där med att hoppa upp barbacka funkar otroligt bra ;) haha .
Men oftast går hon , men ibland får hon för sig att inte gå .
kvittar om jag slår till henne hur hårt som helst , hon bryr sig inte .. jag blir så j*vla förbannad ibland oxå!
Och hon stannar när jag är ute och rider oxå ibland ... vill bara gå att ena hållet ( dit hagen är , där kompisarna är alltså )
Men hon är jättesnäll , kommer till mig i hagen ... men sen är de stopp .
hon går med om jag går ut i en öppning närmare mitt hus & och hon står nära öppningen...

tycker du att det låter som en bra idé för en svårfångad häst...? jag tycker det låter som om det lätt skulle kunna göra problemet jobbigare...

TS: min häst kan vara knepig att fånga då och då, är det bra väder (ur hans synpunkt, lagom varmt och inte så mycket blinningar ute vill säga) går han ju hellre kvar och käkar och det kan jag förstå, det är som när det är behagligt att ligga på stranden och glassa, vem vill gå hem då?
han har alltid en hö-tuss i boxen och vissa dagar har jag med mig hink för att ta in honom och hans vän, han ska ju ändå tycka det är roligt att komma till matte och det är ju glupska djur vi har att göra med. jag tänker inte gå runt och jaga och hålla på, det tycker jag i de flesta fall förstärker att de ska gå iväg från en. nu är det dock ett jävla bra tag sen de inte ville komma in, har varit riktigt varmt och mycket broms så de går gärna in när tillfälle ges sas.
sen är det inte alltid det är så bra att ha med sig hink i hagen, det beror på hur många hästar det går i hagen etc, min häst har bara en kompis i sin stora gräshage och de går alltid in tillsammans så då fungerar det ju. annars kan man prova att ha nån morot eller ett äpple som väntar i krubban.

visst, man ska inte alltid frångå att det kan vara ledarskap etc men om man ska ta itu med alla små saker om sådant så känns det som att man skulle behöva spendera många fler timmar än man alltid har tid med i stallet. min lösning är att han vet att något väntar på honom sen får han vila någon timma innan jag gör något. han verkar inte klaga direkt om vi säger så.

Om du slutar slå och vara förbannad på henne kanske hon börjar lyssna, du är en mycket dålig ledare som håller på sådär.

okej ... när jag hämtar henne så sätter jag på henne grimman och går ( oftast står still ) hem till mig binner henne vid garaget eftersom att hon inte har kommit in i stallet än eftersom att d är sommar.
Då får hon hö och vi borstar henne och myser med henne !
Kvittar om jag ens tar hem henne och bara borstar .
har gjort det flera gånger och hon står bara still ändå .. det där med att hoppa upp barbacka funkar otroligt bra ;) haha .
Men oftast går hon , men ibland får hon för sig att inte gå .
kvittar om jag slår till henne hur hårt som helst , hon bryr sig inte .. jag blir så j*vla förbannad ibland oxå!Och hon stannar när jag är ute och rider oxå ibland ... vill bara gå att ena hållet ( dit hagen är , där kompisarna är alltså )
Men hon är jättesnäll , kommer till mig i hagen ... men sen är de stopp .
hon går med om jag går ut i en öppning närmare mitt hus & och hon står nära öppningen...

Som sagt, motivationen måste komma bakifrån, därav rådet jag (och några till) gav tidigare.. "Vifta" lite med grimskaftet (eller handen brukar också funka) vid rumpan (stå fortfarande i en ledande position) visa att framåt ska vi gå.. Att slå och bli förbannad hjälper ju inte ett dugg, snarare att det blir värre :crazy:

Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 736
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 249
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 063
Senast: MiniLi
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 547
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar