Har ni någon speciellt ordning?

RIA

Trådstartare
i vårat stall så har stallägaren satt upp en speciell ordning på hur vi ska ta in och ut hästarna. jag tycker det är lite överdrivet då ingen av hästarna är svåra att ta in eller blir dumma av att komma in sist eller ut sist. så varför vi har det så vet jag inte...
jag förstår om hon vill att man tar in och ut sto med föl först som vi nu gör. men dom andra hästarna finns det ingen anledning att ta i en speciell ordning.
först tar vi sto med föl till hage 1.
sedan valacken till hage 2.
sedan dräktigt sto till hage 1.
sedan sto till hage 3.
sedan sto + sto till hage 2. (tar dom tillsammans)

är det inte bättre att fylla hage 1 första innan man tar ut i hage 2 och 3?
bara en fundering...

hur gör ni? finns det någon speciell ordning? Har ni någon häst som måste ha det på ett visst sätt?

Senast ändrad:
Sv: Har ni någon speciellt ordning?

Hmm, om det inte finns några särskilda bakomliggande anledningar så ser jag inte poängen med att ta hästarna i den ordningen. Vi har ingen turordning vid ut/insläpp, förutom att de hästar som blir stressade av att bli kvar sist givetvis får gå in/ut bland de första (är i nuläget 2 st). Fråga stallägaren, kanske hon har märkt något som gör att den ordningen lämpar sig bäst?

det finns ingen anledning. det har hon själv sagt. bara att vi numera tar in och ut dom så :confused:
lite lustigt är det men det är ju inget som skadar dom så igentligen spelar det ingen roll. men jag tycker själv att det är bättre att hästarna inte vet när dom kommer ut. annars om man skulle ta i fel ordning nån dag så kanske nån häst får spel.

hade det funnits någon speciell anledning som att valacken rusar runt i hagen om han kommer in sist-då är det en annan sak men annars så ser jag inte vitsen med det...

Vi har ingen speciell ordning utan bara släpper in dem. Har sex hästar i stallet och de vet var de ska gå och har gjort en inbördes ordning vem som går först och sist.
För oss funkar det jätte bra att släppa in dem lösa sas, öppnar grinden så de går in själva.
Har ca 20 m från grinden till stallporten, inhängnat. Likadant gör vi när vi släpper ut dem.
Men det är en väl sammansvetsad grupp som går i samma hage.

Finns väl egentligen ingen anledning att ha en viss ordning att följa till punkt o pricka.
Precis om du säger så mår väl inte hästar illa av att det ändras lite i rutinerna ibland.
Sen blir det väl oftast att man tar ut i ungefär samma ordning ändå, men jobbigt att behöva ha ett krav att följa att det MÅSTE vara så..
Överflödigt tycker jag om inte situationen kräver det...:bow:

Jag släpper ut dem i den ordning som passar bäst till hagarna. De två stora går på vallen och måste gå igenom den andra hagen så de måste släppas först. Om jag ska släppa alla fyra i samma hage släpper jag den lille först. Han springer annars alltid runt runt i boxen och det känns bäst för honom. Han är gammal och kommer aldrig att ändra detta beteende. Men egentligen tycker jag att de ska anpassa sig efter det som passar bäst.

Nej, vi har ingen ordning, ser ingen anledning till det. Brukar dock bli lite förfärade miner hos folk när hingsten går in sist med fem ston som sticker ut huvudena ur boxarna och hälsar på honom. :D

Nä, bara det att vi brukar inte ta in "ledaren" sist, eftersom det annars finns risk att han tar sig ut på egen hand = onödigt med förstörda staket samt skaderisk för hästen. Annars tar vi dem som de kommer.

Rasthagshästarna kommer in först i vårat stall. Är väl egentligen inget måste men det är lättast att börja med dom, för då kommer även hästarna som går i de stora hagarna ner till grinden så man slipper hämta dom längst bort.
Sen så brukar de hästarna som är skadade (om det finns ngn) få komma in först oxå, så dom inte springer runt och blir otåliga.

Ut finns ingen speciellt ordning tror jag. Men när jag har utsläppet så brukar jag börja med de stora hagarna och sen ta rasthagshästarna.

Jag är starkt emot rutiner när de gäller häsatr..
Jag vill ha lugna flexibla häsatr och inte nerrvrak till häsatr abra för man råkar komma 5 minuter försent till insläppet.
Eller som i detta fall om amn råkar ta in fel häst först.

Jag tar in den häst som står närmast ingången

Jag tar alltid in min valack och stoet samtidigt men jag måste alltid ta valacken förre jag tar stoet, sen två andra valacker och sist shettis damerna

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror att ni kommer att FÅ problem i framtiden! För snart lär sej era hästar att det alltid görs på ett visst sätt. Snart kommer hästarna i hage 3 att börja rusa rundor när ni tar hästarna i hage 1 därför att de vet att "det blir vi" nästa gång. För att förebygga att hästarna bygger upp förväntningar och anspänningar som de börjar leva ut till olater brukar man just göra saker och ting i olika ordning varje gång, så de inte kan förutse och förekomma.

Men kanske just era hästar tillhör minoriteten som är lika fantastisk i vilket fall!:) Ni kan ju köra detta schemat ett tag och se vad som händer. Det kanske går bra! Men börjar de att knasa så vet ni varför!

Vi har ingen speciell ordning, förutom att vi försöker undvika att en av hästarna bli kvar sist ute då han kan springa och bli så stressad att han gör illa sej själv. Annars tar vi ut dem i den ordningen de blir klara (får kraftfoder inne och hö ute). Måste gå igenom en hästs sjukhage för att få ut två av hästarna i deras hage, men det är inga problem att gå igenom med dem.

själva grejen är att jag gillar inte heller att vi ska ta ut och in dom i denna ordningen.

jag vill inte heller att hästarna ska veta i vilken ordning dom kommer in eller ut. jag tycker det är bra att variera sig så det inte blir några dåliga rutiner som hästarna snabbt lär sig.

men jag bryr mig inte tillräckligt för att ordna upp saken med stallägaren nu då jag kommer byta stall i månadsskiftet.
frågan jag ställde var mer om någon annan har en viss ordning och då varför.

stallägaren får lite ideér för sig ibland så troligtvis släpper detta snart. men då är inte jag kvar i vilket fall som. :banana:

Om du har hästarna i ett stall som du för övrigt är nöjd med, så hade jag bara accepterat det här systemet.

Förmodligen är det som du säger att det går över av sig själv:angel:

Du har aldrig funderat på att om stallägaren har satt upp en viss ordning på insläpppet så är du skyldig att följa de regler som är uppsatta? Varför tjafsa emot egentligen och lägga in en massa egna tyckanden hit och dit?

Stallägaren sätter reglerna - inte hyresgästerna.

Hästar MÅR BRA av fasta rutiner. Det är värre när femtielva olika inhyrda ska ha femtielva olika rutiner, DET skapar stress om något:mad:

vilket trevligt humör du var på då!

nej, jag har frågat stallägaren varför vi har systemet och nej-det finns ingen anledning!

sedan har jag aldrig skrivit att jag inte följer "reglerna" för det gör jag.
men jag tycker såna här regler är löjliga igentligen. är det någon häst som behöver komma in först eller måsta komma in någonstans i mitten då kan man ordna det utan en lista. det är inte så jävla svårt. vi är bara 3 inhyrda och 7 hästar så så svårt är det inte!
men jag upplever denna regel som onödig.

sen att hästar behöver rutin-ja, det behöver dom med tex. vilken tid dom ska få mat m.m.
men jag tror nästan det är farligt att sätta upp en schema på hur man ska ta in och ut hästarna. dom lär sig ordningen och till slut så kommer dom inte finna sig i att komma ut/in i någon annan ordning. hur tror du fölet tar det? han håller ju på och lär sig att han och sin mamma alltid kommer ut/in först. tänk om 1 år om han helt plötsligt ska ut mitt i mellan hästarna. han blir väl en sån som stor och skrapar med hoven tills det är hans tur och blir hispig om han inte får gå först.

rutiner i all ära-men inte till allt!

ett annat exempel är att man kanske alltid lastar sin häst till vänster. sen en dag så lastar man den till höger av någon anledning. då får den spel för att den står på "fel" sida. hur roligt är det då?
nej, jag lastar min på olika sidor varannan gång. då lär den sig inte tycke om en speciell sida-samma sak med att lasta brett-det skulle jag aldrig få för mig att göra! hästen behöver inte lära sig det i onödan. men har det hänt något så jag måste ha henne brett, ja då är jag väl tvungen till det...

så till viss del är rutiner bra men inte till allt som sagt.

Då har jag en nyhet till dig; stallägaren BEHÖVER ingen anledning till varför hon sätter en regel eller förklara sig för dig. Tycker du att reglerna är löjliga, och förmodligen springer och snackar om det vitt o brett i stallet, så är det kanske dags att flytta?

Sen är det bara trams det här med att om du jämnt lastar på en sida så skulle hästen vägra att låta sig lastas på andra sidan; en VÄL grundhanterad häst går dit säger, oavsett om du har ny transport, en annan färg på jackan eller vad det nu kan vara.

Liknande trådar

Anläggning Ska gå med 3 hästar på samma gång till en hage över en bro 1 stor häst och 2 shettisar leder dom tillsammans. Bron har ett staket som är...
Svar
3
· Visningar
609
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 446
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 191
Senast: Juli0a
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
998
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama