Har ni hört något liknande?

Sv: Har ni hört något liknande?

Miss av mig. Jag ber om ursäkt. :bow:

Min "hästtandläkare" (YR) är leg. veterinär men INTE leg. tandläkare. Hon är dock utb. stallchef. (inte för de ha med detta o göra.) ;)

Hon har däremot lärt sig till hästtandläkare av leg. veterinär och leg. (människor-) tandläkare (TL).
 
Sv: Har ni hört något liknande?

peter_lundin skrev:
Vilka tänder var det som drogs?
Jag vet ett fall när en djurägare ringde sin vet o ville ha lugnande för att hennes hästtandläkare skulle dra mjölkkindtänderna i underkäken pga hästen hade fått bulor på underrsidan.
PL

Måste fylla i med ett till skräckexempel:
Min kompis hade en tandläkare ute till sin pålle. Tandläkaren både sederade och drog ut båda vargtänderna på den. Det var först i början i "trenden" när det gick en tandläkarvåg där jag bor. :smirk:

Min pålla är också hopplös på att sätta i halsen. Hon är hur glupsk som helst och det spelar inte direkt någon roll om jag lägger stenar i krubban för att dämpa henne. Jag ger henne riktigt blöt betfor till alla målen. Då är hon fullt upptagen med att sörpla och då räcker hennes mat längre så hon tror hon fått mest av alla. Det är ju helt tillåtet att luras lite... :D
 
Sv: Har ni hört något liknande?

Hej!!

Som några redan har sagt så kan det vara så att hästen har dåliga tänder och därför inte kan tygga fodret ordentligt och av det få foderstrupsförstoppning. Men det kan också vara så att den glufsade i sig maten och därför inte "hann" tugga den ordentligt.

En häst i vårt stall har råkat ut för detta flera gånger! Han får ensilage, det funkar bra, kanske för att det i sig är så blött! Han äter också havre, betfor, korn och mineraler, men man får då tömma i kanske 1-2 liter vatten i krubban också!! På det viset så blir det väldigt blött och sulligt så hästen inte kan glufsa i sig maten så fort!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag hamnade i en INTÄRNÄTT-diskussion på en annan (amerikansk) sajt om faran med att ge hästar hela äpplen och morötter! Tydligen kan...
2
Svar
33
· Visningar
3 146
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
736
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
896
Senast: Ray
·
Hästvård Jag undrar hur ni löst betet för när det funnits en häst i flocken som inte kan äta så stora mängder gräs som de andra? Har den fått...
Svar
8
· Visningar
1 108
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Hen (han...) var ju omtyckt och trevlig
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp