Har ni hört något liknande?

Sv: Har ni hört något liknande?

Tack för upplysningen!

Men de dras ändå fram och tillbaka men tar bara åt ett håll? Precis som en hovrasp.
 
Sv: Har ni hört något liknande?

Vill inte märka ord, och vara petig, :angel: men GRÄS är faktiskt Grovfoder!
Och ett mycket bra sådant oxå... Så jag förstår om den hästen bara gick på gräs, det funkar ju när det finns bete, men det måste bli svårare på vintern.
 
Sv: Har ni hört något liknande?

Ja man måste ju ta tillbaka den innan man tar ett nytt tag. Den här typen av raspar är väldigt mycket säkrare när man tar längst in där det finns ett stort blodkärl, dessutom är dom fruktansvär effektiva.
PL
 
Sv: Har ni hört något liknande?

Ja ja, ingen idé att disskutera för jag vet oxå, ha sett utbildade hästtandläkare flertalet gånger själv, både på mina egna och andras hästar.. :bow:
 
Sv: Har ni hört något liknande?

Angående verktyg för att dra tänder så är det bara veterinärer eller leg tandläkare som får dra tänder o de senare måste ha en vet med som sköter sedering.
PL
 
Sv: Har ni hört något liknande?

Anledningen till att jag skrev grovfoder var för att jag menade att han varken kan äta hö eller hösilage :devil:
 
Sv: Har ni hört något liknande?

Jo, det vet jag. Endast veterinärer får sedera hästen.
 
Sv: Har ni hört något liknande?

Jag har sett en hästandläkare dra tänder (en tjej utbildad i USA). Får dom inte göra det?? Det var en vet där och sederade hästen, med det var allt han gjorde.
 
Sv: Har ni hört något liknande?

Kolla på tandtråden som ligger på häst vår, där har jag saxat en grej från jordbruksverket.
PL
 
Sv: Har ni hört något liknande?

Vilka tänder var det som drogs?
Jag vet ett fall när en djurägare ringde sin vet o ville ha lugnande för att hennes hästtandläkare skulle dra mjölkkindtänderna i underkäken pga hästen hade fått bulor på underrsidan.
PL
 
Sv: Har ni hört något liknande?

Vargtänder tror jag bestämt att det var.
 
Sv: Har ni hört något liknande?

Ja, jag har inte bara hört nåt liknande utan sett det med egna ögon.
När jag jobbade med hästar i New York var flera av hästarna så gamla (25- över 30 nånting) att deras tänder var så dåliga så de inte kunde äta varken hö eller vanligt kraftfoder.
Då fick de foderstrupsförstoppning eftersom att de inte kunde tugga maten ordentligt.
De fick istället något som kallades grain som var en typ av väldigt liten pellets.
Jag kan tillägga att flera av hästarna var riktigt dåliga i hullet.
 
Sv: Har ni hört något liknande?

Min "hästtandläkare" är utbildad veterinär och tandläkare. Och hon raspar inte tänderna hon filar ner de med verktyg som drivs av el.. :bow:
 
Sv: Har ni hört något liknande?

Resultatet blir inte bättre med elverktyg än med moderna handverktyg i rätt uppsättning. Arbetsmässigt är elverktyg klart bättre om man har rätt grejor, de enklare elverktygen kan man inte komma längst in med.
Vad jag vet finns det ingen i det här landet som är veterinär och tandläkare.
Tandläkare=leg tandläkare inget annat. Att ha specialutbildning på hästens tänder gör ingen till tandläkare möjligtvis till "hästtandläkare".
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Har ni hört något liknande?

Som man gjorde förr ? Förr i tiden, alltså när jag var liten och det räknas som förr eftersom det var 20 år sedan så hade jag SAMMA veterinär då som jag hade 2001 innan jag flyttade från Norrland. Kan säga dig att: innan han raspade hästtänder så kontrollerade han med lampa inne i munnen samt kände med fingrarna, sedan drog han på sig en pannlampa för hur skulle han annars kunna se ?? Den veterinären är ingen jäkla klåpare bara för att han raspar tänder inte...dessutom så anpassar han ju raspen i storlek med hästens mun...han raspar heller inte som en tok eller hur mycket som helst...utan vad som behövs för stunden..varken mer eller mindre. Fattar inte vad ni råkat ut för något. Tänk om alla fick ha den veterinären säger då jag...kunde jag skulle jag kidnappa han till GBG ;-)
 
Sv: Har ni hört något liknande?

Hm, jag säger bara det som jag ha fått som svar när jag frågae min svärmor. Hon säger att den vi ha om man nu kan kalla henne "hästtandläkare" eller ej vet jag inte, men min svärmor säger att hon är leg. veterinär o leg. tandläkare (och specialerat sig på hästtänder). Min har nog då "rätt" grejor för hon är allra längst in på de sista tänderna o fixar.
 
Sv: Har ni hört något liknande?

Hon är alltså både leg. veterinär OCH leg. tandläkare (för människor)? :o

Mååånga år i skolan? :cool:
 
Sv: Har ni hört något liknande?

Detta är vad min svärmor sa ja, men jag ska ringa till personen själv och höra vad hon är, så jag inte säger fel. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag hamnade i en INTÄRNÄTT-diskussion på en annan (amerikansk) sajt om faran med att ge hästar hela äpplen och morötter! Tydligen kan...
2
Svar
33
· Visningar
3 146
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
736
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
896
Senast: Ray
·
Hästvård Jag undrar hur ni löst betet för när det funnits en häst i flocken som inte kan äta så stora mängder gräs som de andra? Har den fått...
Svar
8
· Visningar
1 108
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp