Har ni hört något liknande?

M

mathil

När jag jobbade i ett stall i england fanns det en häst där som varken kunder äta kraftfoder eller grovfoder utan bara gräs och lite väl utblandad betfor. Annars satte han i halsen. Har någon hört något liknande någon gång.
 
Sv: Har ni hört något liknande?

Dags att raspa tänderna tror jag :smirk:
 
Sv: Har ni hört något liknande?

Han hade fel på matsrupen.
 
Sv: Har ni hört något liknande?

men guuuu så otäckt ...lider hästen eller mår den bra
 
Sv: Har ni hört något liknande?

Den är inte direkt smal (eller var inte det när jag åkte i mars). Tydligen klarar den hullet bra även på vintern går i en jättehage med gått om gräs på sommaren så han har mycket fett att ta ifrå´n och han promenadrids bara. Morötter kan han också äte :devil:
 
Sv: Har ni hört något liknande?

vet inte faktist men det kan jag tänka mig. :devil:
 
Sv: Har ni hört något liknande?

Fanns det många trasiga och galna hästar på det stallet där du jobbade i England, eller bara de två du nämnt hittills? ;)
 
Sv: Har ni hört något liknande?

Nej det fanns gått om tokiga hästar i det stallet. Hon som äger stallet har tagit hand om många hästar som har blivit övergivna eller misshandlade så det är väl därför.
 
Sv: Har ni hört något liknande?

Ja, varför skulle du aldrig raspa tänderna på din häst??
 
Sv: Har ni hört något liknande?

För mig är det en självklarhet att ta ut en utbildad hästtandläkare. :rofl:

Varför jag ej tillåter raspning är:
-Man raspar bort själva tuggytan
-Man kan omöjligt se tanden längst in i munnen
-Raspen kan göra så att det bli sprickor i tänderna

En utbildad hästtandläkare använder samma stolek på instrumenten som man gör i en människomun. :bow:

Då kan jag få ställa en motfråga. Hur går det till när ni raspar tänderna på era hästar? Vem gör det? Hur vet personen som gör det när han/hon raspat klart? :confused:
 
Sv: Har ni hört något liknande?

En utbildad hästtandläkare raspar också tänderna på hästen och rasparna är inte i stil med något man får i truten hos tandläkaren, det kan jag ju säga! De har olika typer av raspar till olika typer av tänder, vissa är större, andra mindre men det är tandraspar. Sen har de olika verktyg som de använder när de drar ut tänder.

Hur gör "din" hästtandläkare om jag får fråga?? Och vart har denne fått sin "utbildning"?
 
Sv: Har ni hört något liknande?

Sweet skrev:
En utbildad hästtandläkare raspar också tänderna på hästen och rasparna är inte i stil med något man får i truten hos tandläkaren, det kan jag ju säga! De har olika typer av raspar till olika typer av tänder, vissa är större, andra mindre men det är tandraspar. Sen har de olika verktyg som de använder när de drar ut tänder.

Hur gör "din" hästtandläkare om jag får fråga?? Och vart har denne fått sin "utbildning"?

Jajja, du missuppfattar nog mig. När jag sa att jag ej låter någon raspa min häst tänder menar jag som man gjorde förr. Man hade hästen te att gapa sen var det en stor J***A rasp man stack in i hästens mun sen raspade man utan att ha något att lysa med, inte äns titta in i hästens mun, bara raspa på..

Jag ha själv en häst som har blivit uttsatt för det jag beskrev här över, o när hästtandläkaren tog en titt i hennes mun så fick hon syn på denna sprickan hon ha på en tand nästan längst bak, så sa hon att detta är vad som kan hända om man ha en "vanlig" tandrasp i käften på hästen...

Min hästtandläkare använder inte nån rasp som dras fram o tillbaka på hästens tänder.
 
Sv: Har ni hört något liknande?

Den gammaldags raspen fungerar fortvarande utmärkt till vissa arbeten, den måste inte alls innebära att man raspar bort tuggytan men visst, det räcker absolut inte med en sån.
Att en gammaldags rasp inte är bra längst in håller jag med om men att den orsakat sprickan tror jag inte på.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Har ni hört något liknande?

Den som skrev inlägget om att tänderna kanske borde raspas skrev väl ingenstans om att det skulle ske just enligt "gamla metoder"...
 
Sv: Har ni hört något liknande?

Dilli_Blue skrev:
Min hästtandläkare använder inte nån rasp som dras fram o tillbaka på hästens tänder.

Även hästandläkarnas tandraspar dras fram och tillbaka över hästens tänder, väldigt svårt att fila ner skarpa kanter annars...

Jag vet för jag har flertalet gånger sett utbildade hästtandläkare i arbete.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag hamnade i en INTÄRNÄTT-diskussion på en annan (amerikansk) sajt om faran med att ge hästar hela äpplen och morötter! Tydligen kan...
2
Svar
33
· Visningar
3 146
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
736
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
896
Senast: Ray
·
Hästvård Jag undrar hur ni löst betet för när det funnits en häst i flocken som inte kan äta så stora mängder gräs som de andra? Har den fått...
Svar
8
· Visningar
1 108
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp