Har ni fått en Sjuk häst pga Halmpellets?

Sv: Har ni fått en Sjuk häst pga Halmpellets?

fast det är inte fel att inte vattna, enligt tillverkarna alltså. Och precis som boj skrev så minskar det uppsugningsförmågan. Man behöver inte ha bädd heller enl tillv, så det är ju som med annat strö, vissa hästar kräver mer och andra mindre.

Enligt de två halmpelletstillverkare jag har kontakt med, så är det inte alls så att pelletsen ska vattnas, de ska vara som de är och trampas sönder, uppugningsförmågan blir förstörd när du mättar den med vatten. De rekomenderar endast vattning OM hästen är för lätt för att trampa sönder pelletsen.

Jag hoppas att den pall jag nu ska få hem, av tillverkare nr 2 är mindre kompakta än de jag hade till storhästen, just för att INTE behöva vattna.

Du vattnar alltså inte pelletsen eller missförstod jag? Om man inte vattnar så lär det gå åt en hel deeeel kan jag tänka mig..

Ingen i stallet gör det, och det är bara jag och några få till som måste lägga in mkt. För de andra så går det, vad jag vet, åt mindre strö än tidigare. Pelletsen är helt söndersmulad dagen efter man lagt in nytt, och då är det fluffigt och fint ett par dagar i boxen.
Dessutom så skulle jag antagligen få ströa ännu mer om jag vattnade då min häst kissar väldigt mkt.

Senast ändrad:

Jag har planer på att testa halmpellets, men vilka tillverkare är bra resp dåliga, hade ju velat slippa köpa "dålig" halmpellts och få dåliga erfarenheter pga av dålig kvalitet!

De som granngården säljer tycker jag är bra.
Jag gillar halmpellets men för tex avelstona med föl funkar det inte.
Pelletsen suger för dåligt och hinner inte pulveriseras innan de är mättade.
Där funkar torv bättre.

för min renliga dam är det dock en fröjd, slippa tunga, frusna balar utan
bara slänga in en liten säck. jag gör av med ca en i veckan och mockar
ut en halv kärra om dagen. Himmel så mycket lättare att hantera!

Okej! Jag har en ganska renlig valack, skiter där bak och kissar i mitten inte jobbigt att mocka! Men stämmer det att det luktar mycket mer om halmpellets? Är en djupströbädd att föredra? eller bör man ta ut allt varje dag??

Skulle vilja veta om någon har haft dålig erfarenheter av halmpellets som strö. Dåligt för hästen menar jag då..

Själv är jag supernöjd med halmpellets men många är rädda att prova något nytt..

Man ska aldrig vara rädd för att pröva ngt nytt men man bör ha i åtanke att många nya produkter främst är utformade för människans bekvämlighet,, inte hästens välbefinnande.

Min uppfattning (som yrkesverksam hovslagare) är att detta nya strömedel inte i alla fall främjar individernas hovkvalite utan snarare försämrar den. Hela sulan och strålen uppvisar vid renskörning en "plastliknande klibbig" massa helt utan tillgång till naturlig upptagning av strukturernas fuktighet. Konstigt nog så återfår hovens sula/stråle tillbaka sin naturliga struktur inom 2 veckor efter att man återgått till det tidigare "mindre nymodernare ströet"

För att tala klartext och inte skapa missförstd så är min personliga erfarenhet att halmpellets är det största moderna skitströt som har tillförts marknaden, om vi nu ser till hästens välbefinnande. Ser vi till människans bekvämlighet så är det nog näst efter hösilaget det mest bekväma.

Vi får nog avvakta i ca 5 år framåt innan tiden är mogen för ett mera globalt hästägar svar i allmännhet. Som jag förstår det så börjar många hästägare börja förstå insikten om att hjulet inte kan uppfinnas på nytt utan vi måste lära oss att hästar inte mår bäst av att dom känner sig bekväma och den som skaffat häst nog får ta det onda med det goda.

Min häst äter endast halmpelletsen om man har vattnat för dåligt så att det finns pellets kvar.
Nu har jag börjat blanda det med spån eftersom jag hade några säckar stående..
Men jag tycker att det är superbra! Det dammar inte och det luktar inte. Ett kanon alternativ till min renliga lilla häst! :)

*kl*

Vi har 2 st i stallet som använder halmpellets och det stinker nåt så fruktansvärt.... Dessutom lägger det sig ett dammlager över stallet. Dom sköter det enligt tillverkarens anvisningar.

Är det någon mer som upplever att det luktar illa?? Det stinker verkligen, typ sura sopor... Kan väl tillägga att stallet är väldigt luftigt och välventilerat, vågar inte ens tänka på hur det skulle lukta om vi inte hade både fönster och dörrar öppna:crazy:

KL

Ni som skriver här att halmpellets ger dålig hovkvalitet, luktar apa, lämnar dammlager i hela stallet - jag kan inte för mitt liv begripa vad det är för halmpellets ni relaterar till??

Jag har använt lokalproducerade halmpellets utan tillsatser (tillverkade hos en lantbrukare i närheten) sedan tidigt i våras och har inte stött på de problem ni skriver om. När jag har lagt ut en ny säck så vattnar jag pelletsen för att de ska lösas upp snabbare. Låter det ligga ett tag och sedan kan jag kratta ut ett fint strö i boxen. Påverkar absolut inte uppsugningsförmågan. Det luktar ingenting från boxarna. Det dammar inte mer än annat strö (ALLT strö dammar, oavsett vilket man använder). Hästarnas hovar ser ut precis som tidigare, dvs helt friska.

Men - jag vet alltså att råvaran, dvs halmen, håller en bra kvalitet och det är kanske där det brister hos andra tillverkare?

Glömde skriva - fast det ska ju egentligen inte behöva påpekas - men självklart ska man ju mocka ut ordentligt varje dag, även det blöta. Dvs boxar strödda med halmpellets ska skötas lika noga som med allt annat strö.

Så här ser det ut

ATT00001-1.jpg

Vilken sorts halmpellets använder du? Eller kan man bara köpa av bonden direkt?

är väldigt nöjd med halmpelletsen. la in det över råspånet som ajg använder mig av så läönge det går. Blev en fin djupbädd som inte luktade och inte dammade. vattnade inte då jag la in den i januari men det funkade ändå. Min gamling fick jag dock konstra lite med för han såg bara pelletsar och brydde sig inte om vad för sort. satte i sig en ansenlig mängd som gav foderstrupsförstoppning. MEN vi blötte upp hans pelletsar innan vi la i dom och då gick det bättre

Ingen som bor i gbg området eller strax norrut som kan berätta om sin halmpellets? Man hör ju så mycket både bra och dåligt om den, hade velat testa, men då köpa så jag kan fylla upp boxen och testa utan att behöva köpa en hel pall...

Provade halmpellets för ca 2 år sedan, då det va relativt nytt på marknaden.
Jag upplevde samma sak med att det stank och att det dammade (blev jätte skitit på balkar, väggar och fönster. Så vi bytte tillbaka till kutterspån den kommande hösten.

Visst det va väldigt lättmockat och drygt, men jag blev inte nöjd pga av stanken och av dammet. Min ena häst som är lite känslig för damm började hosta.

Fösta leverantören jag köpte av gav väldigt dammig atmosfär i stallet, men det lukta inget mer än vanlig halm.
Pga allt damm så ville jag prova halmpellets av en annan leverantör, så jag köpte hem en mindre kvantitet av detta för att prova i en utav boxarna.
När jag öppnade första påsen så kände man en tydlig frän stank. Men jag fyllde upp en box utav detta nya. Tänkte att lunkten skulle försvinna.
På morgonen stank typ hela stallet av denna lukt. Hade kvar det i boxen ytterligare ett dygn sen åkte det ut på gödelstacken. :mad:

Tyvärr så tror jag att det är rätt ojämn kvalité beroende vart man köper den.
Halmen måste ju vara av god hygenisk kvalité innan om pelletsen ska bli bra. Kan nog finnas en del leverantörer som ej är seriösa och använder halm undermålig kvalité.

Tycker inte heller att det är prisvärt, blir nästan dyrare än spånen om inte ungefär detsamma.

Min uppfattning (som yrkesverksam hovslagare) är att detta nya strömedel inte i alla fall främjar individernas hovkvalite utan snarare försämrar den. Hela sulan och strålen uppvisar vid renskörning en "plastliknande klibbig" massa helt utan tillgång till naturlig upptagning av strukturernas fuktighet. Konstigt nog så återfår hovens sula/stråle tillbaka sin naturliga struktur inom 2 veckor efter att man återgått till det tidigare "mindre nymodernare ströet"

Precis så upplevde jag och min hovis min hästs hovar. Så fort jag fick ut honom på bete så blev hovarna bättre igen. Jäkla tur att han bara stod några månader på det där skitströet, han har hela livet haft problem med små strålar och det där ströet hjälpte verkligen inte till. :cool:
Mitt nya stall har halm som strö, det som går snabbast och lättast att mocka i alla lägen(enligt min mening ;)). Ska bli helt underbart att stå på halm igen. :love:

KL

Ni som skriver här att halmpellets ger dålig hovkvalitet, luktar apa, lämnar dammlager i hela stallet - jag kan inte för mitt liv begripa vad det är för halmpellets ni relaterar till??

Jag har använt lokalproducerade halmpellets utan tillsatser (tillverkade hos en lantbrukare i närheten) sedan tidigt i våras och har inte stött på de problem ni skriver om. När jag har lagt ut en ny säck så vattnar jag pelletsen för att de ska lösas upp snabbare. Låter det ligga ett tag och sedan kan jag kratta ut ett fint strö i boxen. Påverkar absolut inte uppsugningsförmågan. Det luktar ingenting från boxarna. Det dammar inte mer än annat strö (ALLT strö dammar, oavsett vilket man använder). Hästarnas hovar ser ut precis som tidigare, dvs helt friska.

Men - jag vet alltså att råvaran, dvs halmen, håller en bra kvalitet och det är kanske där det brister hos andra tillverkare?

Jag köper fr samma som du mest sannolikt o jag håller precis med. Funkar super. Bästa sorten, provat några olika men haft detta i 2 år. mockar oxå ut allt blött dagligen. Vill aldrig ha nåt annat. Åtgång ca 6 säckar i månaden så absolut inte dyrare än m spån eller torv t denna hästen. Inga hovproblem. Mkt enkelt att förvara o man bär lätt en säck under armen.

Senast ändrad:

Jag köpte nog också från samma ställe när jag provade halmpellets. Nu har jag en supergrisig häst, så jag har ganska stora krav, det jag tyckte var jobbigt var att pelletsen blev packade och mättade på nåt konstigt sätt. Kunde vara hur fint som helst i 2 veckor, sen över en natt fick jag slänga ut allt. Då tar jag också ut allt kiss och bajs varje gång.
Men kvalitetsmässigt var pelletsen jättefina, ingen lukt, inget damm.

Nu kör jag med bränslepellets och det funkar bättre för min häst, trots att det är liknande.

Liknande trådar

Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 031
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
457
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
461
Senast: Mearas
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 199
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Klippa hund