Sv: Har ni fått en Sjuk häst pga Halmpellets?
Provade halmpellets för ca 2 år sedan, då det va relativt nytt på marknaden.
Jag upplevde samma sak med att det stank och att det dammade (blev jätte skitit på balkar, väggar och fönster. Så vi bytte tillbaka till kutterspån den kommande hösten.
Visst det va väldigt lättmockat och drygt, men jag blev inte nöjd pga av stanken och av dammet. Min ena häst som är lite känslig för damm började hosta.
Fösta leverantören jag köpte av gav väldigt dammig atmosfär i stallet, men det lukta inget mer än vanlig halm.
Pga allt damm så ville jag prova halmpellets av en annan leverantör, så jag köpte hem en mindre kvantitet av detta för att prova i en utav boxarna.
När jag öppnade första påsen så kände man en tydlig frän stank. Men jag fyllde upp en box utav detta nya. Tänkte att lunkten skulle försvinna.
På morgonen stank typ hela stallet av denna lukt. Hade kvar det i boxen ytterligare ett dygn sen åkte det ut på gödelstacken.
Tyvärr så tror jag att det är rätt ojämn kvalité beroende vart man köper den.
Halmen måste ju vara av god hygenisk kvalité innan om pelletsen ska bli bra. Kan nog finnas en del leverantörer som ej är seriösa och använder halm undermålig kvalité.
Tycker inte heller att det är prisvärt, blir nästan dyrare än spånen om inte ungefär detsamma.