Har ni en -09 som ni börjat arbeta med?

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

Sickan

Har ni en -09 som ni börjat med? Vad gör ni? Hur går det? Vilka mål har ni med hästen?
Gärna lite stam och storlek också hade varit trevligt.

Sv: Har ni en -09 som ni börjat arbeta med?

Jag har börjat lite smått men min -09 som är en haflingerhingst e.liz352/T Nachtmann - liz.101/T Amadeus. Han är väl just nu ca 146 cm i manken men växer så det knakar.

Jag har longerat han lite och dränkt han i div utrustning i form av sadel, träns, tömkörningsgjord, benskydd, tekninkskydd, boots mm:) Boots bak är det enda han inte riktigt gillar än så det kommer några kosparkar i början.

Jag har även suttit på han en gång väldigt oskyldigt i boxen och det gick bra (en stor fördel med haflinger är att man kan göra allt med dom om man mutar med godis:angel: ). Ska börja tömköra han han lite nu hade jag tänkt och även "rida" lite mer och börja löshoppa honom. Planen är att han ska visar på hingstpremiering till våren och även vara med på 3-årstest.

Han har ett mycket trevligt temperament men är något känslig i skallen.

Här är guldklimpen:p
i45870947._szw1280h1280_.jpg

i45871079._szw1280h1280_.jpg

i45871130._szw1280h1280_.jpg

Jag har en welsh partbred. Nu vilar han lite, men innan vilan longera vi honom, hade sadel, träns och benskydd på under promenader. Började hänga och sitta på honom.
Nu har han som sagt lite vila, efter vilan ska vi börja löshoppa och tömköra mer, efter nyår ska vi börja inridningen "på rikigt".
Han är ca 145 cm nu, men växer långsamt...
Photo_90679_1482377.JPG

Fantastiskt vackert huvud! Lycka till med hingstvisningen!

Vi har en halvblodsvalack som vi själv fött upp efter Qalle - Midt West Ibi-light. Han blir ganska stor och är nu ca 1.64-5.

Vi har tömkört några gånger och ridit i lina i alla gångarter ca 10 ggr. Nästa vecka ska vi börja löshoppningskurs 1 ggr/v 5 gånger. Då rider vi inte utan hoppningen blir hans jobb. Därefter får han smälta detta till jan/feb när vi tar upp tråden igen. Målet är 3-års test i vår. Under vilan blir det nog lite promenader i skogen, åka till ridhus och springa lite = miljöträning.

Skickade iväg mitt sto förra veckan för inridning.
Ska bli intressant att se vad som blir av det.
Hon är efter Canstakko Landor s . Ca 160cm

Canstakko - vad är det för hingst? Den har jag inte hört talas om.

Blue Zenit heter min lilla prins.
Han är ca 155cm och blir nog bara några cm till. Han är e. Zagal IV (PRE) och ue. Royal Applause xx.

Vi har börjat med longering, promenader och tömkörning. Löshoppning är superkul! Han är van vid att ha utrustning på sej och skall få börja följa med som handhäst.
Vi jobbar själva i stallet och på ridbanan. Zenith är supersnäll och rolig att jobba med.

Tanken är att han skall bli en trevlig träningskompis i både hopp, dress och flt.
Är ju en bonus om han är redo att gå 3års testet i vår.

PRE x fullblod, intressant korsning. Han ser väldigt lätt ut i kroppen.

Än så länge är han väldigt nätt i kroppen, ska bli spännande att se honom färdig.
Det finns ett par pre/fbl här på buke och överlag ser dom väldigt trevliga ut :laugh:

Canstakko - vad är det för hingst? Den har jag inte hört talas om.

Canstakko är e Canturo-Stakkato-Furst Ferdinand. Så jag räknar med att det ska finnas lite hoppning i henne. Hon är nog en av de första i Sverige efter Canstakko så det ska bli väldigt spännande.

Min 09a är ett welsh PB sto, d-ponnymått. Vi har löshoppat enstaka gång, longerat ett fåtal gånger, tömkör reglebundet på bana och ute. Sutten och riden på i skritt och trav utan ledare. Hon ska bli westernhäst med inriktning barrel race är tanken, och får nu sin långa vintervila.
Vill visa på 3-års.

Jaha, då var första tillfället av löshoppningskursen avklarad. Han hoppade inte så många språng och inte särskilt högt, 60 cm kanske. Tränaren ville mer se hur han tog sig an uppgiften och vad han behöver hjälp med. Han fick ha en markbom en bit innan hindret för att inte hoppa för stort. Fram för allt tycker vi att han skötte sig väldigt bra. Det var mörkt, blåsigt och nytt ställe (Flyinge), in i ett nytt ridhus, vita staket etc men han var pigg och intresserad utan att stressa upp sig.

Kom på just att jag inte beskrivit vår häst. Egen uppföding efter Qalle - Midt West Ibi-light. Just nu ca 164-65.

Har en varmblods-ponny, hennes morfar och farfar är samma häst och är korsning travare och quater= varmblod+ varmblod!

Mamman är korsning med arab+connemara plus ovanstående pappa,

Pappan är korsning rasokänd liten ponny plus ovanstående pappa!

= Varmblodsponny!:D

Eftersom hon är inavlad och resultatet av en tjuvbetäckning har jag fått henne, en underbar individ som jag nu håller på att köra in. Har tömkört, longerat med sele, löslongerar flera gånger i veckan med resten av flocken och går mycket promenader och undersöker "farliga" saker!

Jag kommer börja med inridningen om drygt ett år, har dock hängt på henne några gånger!:)

Eftersom det precis som många påpassligt har uppmärksammat mig på, redan finns en tråd om 09-orna på avelsgnägg, låser jag den här tråden, så får ni prata på under avelsgnägg fram till i vår någon gång. Då kan ni flytta över till ridning då, när det är dags att börja sitta in dem lite.

Mvh

Moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 177
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
275
Senast: Jeps
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
708
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka