Har ni bytt gren? Vad vill ni med er ridning/hästägande?

Jag har nog länge sett mig som hobbyhoppryttare. Hoppning var favoriten men tävlade aldrig som ung. Började träna distans med mina travare och startade några tävlingar. Dock för tidskrävande. Körde även lite med mina shettisar.
På senare år har jag blivit mer intresserad av att testa på nya saker och lära mig mer om att träna häst. Man kan alltid ta lärdom av de olika grenarna. Jag har inga stora tävlings mål utan vill bara försöka lära mig mer.:D

Ponnyn jag har nu har jag hopptävlat som vuxen. Vi har även hunnit med diverse, bara i år har vi varit på tömmkörningskurs, börjat träna terräng och varit på en P&C. Börjat rida dressyr mer på allvar, några P&R med ok res upp till LA, satsar på att starta LA på tävling nästa vår. Vi har börjat ta upp westenridningen igen, med intresse på trail och ranchtrail, skulle även vilja testa extreme cowboy race:D. Hade tänkt tävla lite i år men min westernsadel blev stulen så tappade sugen lite.. Förra sommaren påbörjade vi inkörningen, nu är det bara vagnen som saknas.:angel:
Parallellt har jag en islänning som jag åker kontinuerligt på kurser med. Fokus på "islandsdressyr". Att rida islandshäst är en hel dimension extra, takt och gångarter är svårt, han var även mitt unghäst projekt. Var min islandstränare som fick upp mina ögon för dressyr, vilket jag utnyttjar i träningen av ponnyn. Målet är att tävla TiH och lätta sportklasser med ok resultat. Förra året var vi på en WE-träning, inofficiell westentävling, P&J så även han är rätt allround men på en låg nivå:)

Nackdelen med att vilja göra allt är att hinna träna på allt, men framförallt att man behöver så mycket olika utrustning!:eek:

Så nu mer får jag väl bara kalla mig ryttare och hästmänniska:rofl:
 
Intressant tråd!

Jag har återupptagit ridningen efter många års uppehåll. Förr red jag in min unghäst och hade väl siktet mest på dressyr. De andra hästar jag haft har varit allround, men jag har varit mest för dressyren, eftersom jag varit feg att hoppa.

Nu har vi en stor ponny som är trevlig och stabil att hoppa med, och då känns det som det roligaste!
 
Har jobbat i hoppstall, hade två fina hopphästar, tävlade nationellt och skulle SATSA. För var ju så kul att tävla. Sen blev jag hopprädd, och började starta lite lb-dressyr på min hopphäst i hoppsadel och kom på att man kan tävla utan att hoppa och det är ju mycket roligare när man inte är rädd. :up:

Bytte ut hopphästarna mot en dressyris och tävlar idag MSV dressyr med siktet inställt på högre klasser även om jag kanske inte räknar med att bli proffs.:D
 
Har jobbat i hoppstall, hade två fina hopphästar, tävlade nationellt och skulle SATSA. För var ju så kul att tävla. Sen blev jag hopprädd, och började starta lite lb-dressyr på min hopphäst i hoppsadel och kom på att man kan tävla utan att hoppa och det är ju mycket roligare när man inte är rädd. :up:

Bytte ut hopphästarna mot en dressyris och tävlar idag MSV dressyr med siktet inställt på högre klasser även om jag kanske inte räknar med att bli proffs.:D

med hopphästen?
 
Jag har en ganska stor skada i ryggen så la av med ridningen och började med avel istället. Det är så himla roligt.
Jag måste sysselsätta mig och hästarna med något och jag vill inte ha dem gåendes hemma som stora marsvin för det kostar för mycket.
Nu har jag dock snart köpt mig en ridhäst igen men den ska bara ridas på för att det är roligt och utan krav. Dessa 4 år utan att rida har gjort att jag har fått upp suget igen.
 
Jag har alltid sett mig själv som en hopp- och fälttävlansryttare. En unghästproducent. Men det var flera år sedan jag tröttnade. Jag orkar helt enkelt inte rida och engagera mig sådär mycket längre. Jag har nog blivit lite mättad på häst liksom. Senaste åren har jag bara ridit ut mer eller mindre. Hänger gärna med någon kompis på tävling, och kan ibland känna ett sug, men egentligen är jag rätt så nöjd med att inte ha de kraven på mig. Men så ibland känner jag att jag kanske borde göra någonting annat än att rida ut. Tänker att det borde ju finnas massor med ryttare och hästägare som hållit på med någonting, men som helt ändrat inriktning. Frågan är bara vad som är riktigt kul.

Nu äger jag en häst och en ponny. Mest för att hålla marken öppen och det ändå är bra för själen att gå ut i stallet och klappa lite på dem, borsta dem etc. Det är en värdefull känsla när man hör hästarna tugga på höet på kvällen när man stänger dörren. Och det är skönt att se dem beta i gräset precis utanför.

Vad har ni som bytt inriktning gjort? Börjat med körning? Western? Dressyr? Vad?

Jag har slutat helt med (hobby)ridning, jag blev aldrig bättre än "inte helt skitdålig" och även om jag aldrig har haft några tävlingsambitioner så var det inte kul att efter 10 år fortfarande ha problem med så grundläggande saker som sitsen. Det var helt enkelt inte kul...

Första som hände när jag klev av från hästen och ställde/satte mig bakom (ergo körde eller tömkörde) var att alla pusselbitar föll på plats. Det faller mig mycket mer naturligt och gör då självklart allt mycket roligare.

Jag red lite sporadiskt även efter att jag sålde min ridhäst, men efter ett par år la jag av helt. Hade sen innan min lilla körponny så det blev ingen jättestor förändring egentligen. Och i perioder kör jag och han inte alls, han är rätt nöjd med livet som det är så jag kan låta han lalla runt i hagen ett halvår utan problem. Går på lösdrift i stor flock så han håller både vikt och humör :) Det roligaste med hästar tycker jag är att umgås med dom, borsta och snacka lite skit. Måste jag välja mellan att mocka hagen eller köra så väljer jag att mocka hagen, inte bara för att ponnyerna ska få rent utan för att det även är roligare att gå runt där och hälsa och mysa med gänget.
 
Hej!

Jag har alltid tyckt att dressyr - det är min grej! Jag vill tävla dressyr och vinna och vara bäst. Så jag har övat och övat och varit livrädd för att hoppa. Sen åkte jag på terrängläger med sambon förra sommaren och blev helt galen. Nu hopptränar jag och pållan varje vecka och senaste veckorna har vi ridit jakt varje helg. Vi var även iväg på terrängläger i våras och hade så himla skoj! Vi rider ut på långa turer och hoppar stockar om dom ligger bra till. Jag har så mycket roligare med min häst nu, och jag misstänker att hon har mycket roligare hon med :-).

/Lavinia, AR-dressyrtant som fick nån typ av "under-depressions-kris" och började rida terräng istället.

ps. jag rider såklart dressyr med, men är inte längre intresserad av tävlingsbiten och tränar mest för att få till bättre kommunikation i hoppningen - dvs vi har ett klart mål med dressyren :-) ds


Jag har alltid sett mig själv som en hopp- och fälttävlansryttare. En unghästproducent. Men det var flera år sedan jag tröttnade. Jag orkar helt enkelt inte rida och engagera mig sådär mycket längre. Jag har nog blivit lite mättad på häst liksom. Senaste åren har jag bara ridit ut mer eller mindre. Hänger gärna med någon kompis på tävling, och kan ibland känna ett sug, men egentligen är jag rätt så nöjd med att inte ha de kraven på mig. Men så ibland känner jag att jag kanske borde göra någonting annat än att rida ut. Tänker att det borde ju finnas massor med ryttare och hästägare som hållit på med någonting, men som helt ändrat inriktning. Frågan är bara vad som är riktigt kul.

Nu äger jag en häst och en ponny. Mest för att hålla marken öppen och det ändå är bra för själen att gå ut i stallet och klappa lite på dem, borsta dem etc. Det är en värdefull känsla när man hör hästarna tugga på höet på kvällen när man stänger dörren. Och det är skönt att se dem beta i gräset precis utanför.

Vad har ni som bytt inriktning gjort? Börjat med körning? Western? Dressyr? Vad?
 
Hade hoppats att min mamma ville dela min häst med mig men hon blev höjdrädd och köpte en B-ponny och körde in henne. ;)
 
Ahh...då är jag med. Fast lite ballt hade det ändå varit om hopphästen också hade funkat som dressyrhäst all in. ;)
Hade kvar den ena hopphästen ett år och tävlade dressyr upp till LA, men han räckte inte riktigt till tyvärr, hade lite exteriören emot sig så beslöt att han fick bli hoppläromästare istället. Men det hade varit det ultimata om det hade gått ja! :bump::love:
 
Jag har bytt hoppning mot dressyr. Med en period av enbart hobbyridning emellan (det vill säga, inga träningar för tränare och inga tävlingar). I mitt fall handlar det i grunden om ett trauma kopplat till hoppningen, jag vågar helt enkelt inte hoppa så högt som jag måste för att tävla. Men samtidigt är jag tävlingsmänniska ut i fingerspetsarna, jag behöver tävlingarna som en drivkraft för att orka igenom de här pestmånaderna vi har framför oss nu, när det bara kommer vara mörkt och kallt och jävligt.

Jag är glad att jag bytte till dressyren, något jag dömde ut helt som ungdom, av oförstånd. Jag har lärt mig mer sen jag sadlade om till dressyr än jag lärde mig på alla åren jag tävlade i hoppning.
 
Jag bytte hoppningen mot körning, storhästarna mot russ... Red lite dressyr däremellan, då jag hade en arab som INTE var någon hopphäst.... Men i körningen har jag kommit hem, älskar det! Jag är en tävlingsmänniska, behöver ha den motivationen för att orka med vardagsslitet.
 
Jag har alltid varit skogsmulleryttare. När jag sen hamnade som medryttare hos en tjej som också körde sina hästar blev jag fast. Körning är det roligaste som finns.
I dagsläget kör jag mest, tävlar inte utan skogsmullekör. Händer att jag rider ibland men då är det mest uteritter.
 
Jag har ju en häst som är inkörd, borde egentligen köra honom, men jag vågar typ inte. Jag kan ju inte köra, måste lära mig.
 
Jag är allätare.
Började som ren skogsmulle på begagnad travare och liknande.
Började för knappt tio år sedan träna för instruktör i western (första erfarenheten av ridlektioner vid drygt 30 års ålder), tävlade en del inom western på beskedlig nivå, började lägga till lite dressyr och tävlar nu fjordingar och kbl-travare i dressyr på beskedlig nivå.
Jagar prestationsmedaljer med ett par av fjordingarna och ska börja hoppa lite på beskedlig nivå (SM-nivå för fjordhäst som är D-ponny eller häst är 90cm så det kan ju vara en målhöjd),
kör lite på beskedlig nivå och har väldigt mycket kvar att träna mig och hästarna på i körningen.
Rider islandshäst, för instruktör sedan fem månader tillbaka och ska starta en tävling på beskedlig nivå på söndag.

Så, allätare som gör det mesta på beskedlig nivå men är rätt hyfsad på att utbilda häst till LA-nivå (beskedlig nivå) i dressyr, och ganska hyfsad på grundinridning och hantering av lite besvärliga hästar.
 
Jag har väl gjort en del utsvävningar men jag kan nog ändå påstå att jag alltid haft ungefär samma inriktning ridmässigt. Jag gillar dressyr, att peta på detaljer, förfina - men på väldigt basic nivå, har aldrig haft några ambitioner, tycker att det är roligt där jag är oavsett nivå. Och så kommer det nog alltid att vara. Sen hittade jag akademisk ridkonst för många år sen men det ser jag inte som ett byte av inriktning bara en utveckling. Sen är jag i perioder alltid mer eller mindre skogsmulle, oftast mest skogsmulle. :)

Om du har en inkörd häst - kör den! Det är jätteskön och bra variation för det är ju inte alls som att rida. Önskar att jag hade inkörd häst.
 
Jag har nog varit hobbyfälttävlansryttare med tonvikt på allsidig grundridning sen jag hoppade terräng första gången och varit någon typ av unghäst/utbildningshästmänniska sedan jag lärde mig rida (hanteringen kom för mig på köpet automstiskt).

Sällan mig dock också till den skaran som ffa älskar hästlivet (med min enda häst). Min häst har varit långdraget skadad i 2 år men det har liksom inte varit något konstigt för mig alls att det var andra saker som vardagen fylldes av istället för ridning.

I år tex tänkte jag låta honom vara lurvig o oskodd i 3 månader o bara skritta hemma. Det där med att ta av skorna är ju nu istället världens roligaste projekt o hästen är lika välklippt o piffad som vanligt :D
 
Jag vet inte riktigt vad jag vill längre.
Har tävlat hoppning senaste åren med drömmar om fälttävlan men nuvarande hästen är lite för försiktig.
Men så hände en grej och nu vet jag inte om jag vill rida alls.

Jag tycker om att vara i stallet, mocka, putsa grejer och borsta.
Min häst är pensionerad från tävlingsbanan och är nu läromästare till min sambo.
Tanken har hela tiden varit en ny tävlingshäst men nu funderar jag på att köpa något helt annat om jag ens vill rida.
 
Jag lärde mig rida på farmors westerntränade (skitbråkiga) shetlandsponnyer, men började sedan på ridskola och red vanlig hopp/dressyr istället. Hade en period där jag hopptränade varje vecka och red i hopplag, men insåg tillslut att det inte är tänkt att man ska ha panikångest innan varje träning för att man är så rädd. Jag tappade sugen för att rida helt, men fick sedan en ny ridlärare som öppnade mina ögon för att rida dressyr på riktigt.:love: (Innan var nog min definition av dressyr mest att harva runt lite i arbetstrav och göra en volt lite nu och då. :o) Ville ett tag enbart rida dressyr och kanske börja tävla och satsa lite, men det kändes jobbigt att dressyrhästarna är så stora och skvättiga. :angel::D

Just nu har jag lagt hästlivet på is, men jag älskar ju hästar och vill egentligen få vara i stallet varje dag! Framförallt för att man behöver hästar i sitt liv för att fungera, visst? Nu letar jag efter en ny inriktning att testa. Hoppning/Terräng känns för läskigt, och dressyr vågar jag bara om jag får rida ponny. (drömmer om att köpa en fin haflinger att tävla lite dressyr med) Jag vill helst bara rida och umgås med hästar för min egen fysiska och mentala hälsas skull. Ta sig ut i naturen och få rykta, klappa och pyssla! :love::d

Jag skulle vilja prova att rida islandshäst på riktigt. 2 nya gångarter vore ju, om något, helt nytt! Sen så känns det faktiskt lockande att de är så små och fina att se på. :angel::laugh: Jag fick aldrig någon egen ponny och har sedan barndomen drömt om att få ha en liten häst (kanske en skäck:love:) att rida i skog och mark, i ur och skur. Kanske testa tävla någon gång? Sen har jag en lite hemlig dröm om att ha en shetlandsponny (kanske i samma färg som islandshästen;)) att ställa ut och tävla körning med! :o:p
 

Liknande trådar

S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 522
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp