Har ni bytt gren? Vad vill ni med er ridning/hästägande?

Ramona

Trådstartare
Jag har alltid sett mig själv som en hopp- och fälttävlansryttare. En unghästproducent. Men det var flera år sedan jag tröttnade. Jag orkar helt enkelt inte rida och engagera mig sådär mycket längre. Jag har nog blivit lite mättad på häst liksom. Senaste åren har jag bara ridit ut mer eller mindre. Hänger gärna med någon kompis på tävling, och kan ibland känna ett sug, men egentligen är jag rätt så nöjd med att inte ha de kraven på mig. Men så ibland känner jag att jag kanske borde göra någonting annat än att rida ut. Tänker att det borde ju finnas massor med ryttare och hästägare som hållit på med någonting, men som helt ändrat inriktning. Frågan är bara vad som är riktigt kul.

Nu äger jag en häst och en ponny. Mest för att hålla marken öppen och det ändå är bra för själen att gå ut i stallet och klappa lite på dem, borsta dem etc. Det är en värdefull känsla när man hör hästarna tugga på höet på kvällen när man stänger dörren. Och det är skönt att se dem beta i gräset precis utanför.

Vad har ni som bytt inriktning gjort? Börjat med körning? Western? Dressyr? Vad?
 
Jag bytte för många år sedan från den klassiska ridningen till trav. Jag ville helt enkelt lära mig mer HÄST och få ta del av en annan gren. För något år sedan bytte jag sedan tillbaka till den klassiska ridningen o har börjat resan mot att förverkliga en gammal dröm.
 
Jag hick från skogsfläng till western och NH till hoppning Och ft och hann med några år trav inblandat där med.
Sen började jag med dressyr. Sen frihetsdressyr också, trickträning med.
Sen kom klassisk dressyr med modern twist.
Så det gör jag udag. Mest dressyr och en hel del rehab. Men en del problemlösning och inridning.

Jag behöver utmanas för att tycka det är kul. När jag inget kunde om dressyr var det svåra hästar. Nu får jag samma kick av en bra svårklassrörelse tex. Det måste vara avancerat på ngt vis.
 
En gång i tiden trodde jag mig kunna bli något i hoppning, inte på någon jättenivå, men ändå kunna mig hoppa LD-LC typ. Mitt höjdrekord är fortfarande 65 cm :grin:
Sen fastnade jag rejält i dressyrklistret - där jag förvisso är kvar, än. Och tävlar t.om. reg. LA.
Men så nu på senaste året har jag även fått upp ögonen för working equitation :D
 
När jag var i tonåren var hoppningen det roligaste! Hade väl inget mål direkt annat än att ha roligt.

Mitt mål nu är att hela tiden bli bättre. Att känna att jag utvecklas inom dressyren. Men ett mer konkret mål är väl att kunna starta en LB med godkänt resultat. Sen skulle jag vilja lära mig svårklassrörelser men inser att möjligheterna till att göra det på ridskolan är begränsade då bara en av deras hästar kan de rörelserna. Men man kan ju drömma :-)
 
Red lite dressyr hopp som ungdom
.sen red jag i skogen och provade western. Nu mera föredrar jag att köra framför att rida :)
 
Jag är dressyrinriktad men hoppar mycket och gärna, även i terrängen. Ett tag hoppade vi bara, för att sen gå över till dressyr som jag nog känner mest för av grenarna.
Däremot är jag en typisk russinplockare och en äkta hästnörd.
Jag är intresserad av allt som innehåller en häst och tar med mig allt det som passar mig och min hästhållning/stil. Passar det inte nu så kanske senare.

Tyvärr har jag inte kontakter nog att titta närmare på andra grenar men provar gärna om jag får chansen.

Jag vill kunna så mycket som möjligt om så mycket jag bara kan :grin:

Men jag brinner nog mest för projekten, grundutbilda, göra skillnad.
Behöver nödvändigtvis inte klättra i klasser.
Så länge jag får nåt att lägga i erfarenhetsryggsäcken så spelar hästens förutsättningar, ras eller förmåga mindre roll. Det är utvecklingen hos hästen och mig själv som är drivkraften för mig.

Jag fastnar för alla hästar, eftersom alla har nåt att ge. Tur jag bara har tre boxar :angel: :D
 
Jag har alltid sett mig själv som en hopp- och fälttävlansryttare. En unghästproducent. Men det var flera år sedan jag tröttnade. Jag orkar helt enkelt inte rida och engagera mig sådär mycket längre. Jag har nog blivit lite mättad på häst liksom. Senaste åren har jag bara ridit ut mer eller mindre. Hänger gärna med någon kompis på tävling, och kan ibland känna ett sug, men egentligen är jag rätt så nöjd med att inte ha de kraven på mig. Men så ibland känner jag att jag kanske borde göra någonting annat än att rida ut. Tänker att det borde ju finnas massor med ryttare och hästägare som hållit på med någonting, men som helt ändrat inriktning. Frågan är bara vad som är riktigt kul.

Nu äger jag en häst och en ponny. Mest för att hålla marken öppen och det ändå är bra för själen att gå ut i stallet och klappa lite på dem, borsta dem etc. Det är en värdefull känsla när man hör hästarna tugga på höet på kvällen när man stänger dörren. Och det är skönt att se dem beta i gräset precis utanför.

Vad har ni som bytt inriktning gjort? Börjat med körning? Western? Dressyr? Vad?

Jag är en sådan där person som egentligen gillar allt "pyssel" runt i kring hästeriet. Jag älskar att putsa läder och hålla ordning i min sadelkammare. Mocka för mig är bästa dagen på stunden då jag får rensa skallen. Jag behöver inte rida varje dag, även om jag nu haft ett långt uppehåll med min egen häst pga stallbygget. Tiden räcker inte till helt enkelt. Går på ridskola en gång i veckan (en liten grupp med 4 dressyrtanter inkl jag) mest för att hålla igång ridningen ordentligt. I helgen ska stallet vara klart och så kan jag ta tag i hästeriet igen.

Att kunna gå ut och prata med hästarna i hagen, klappa på dem när jag känner för det. Ta en kväll med ordentlig rykt på alla tre, eller inte alls. Dessa perioder behöver jag också. När min gamla tävlade så hade jag ett annat engagemang och jag gillar att lägga upp tränings- och tävlingsplaner. Samtidigt som det är skönt med ett uppehåll och målet nu med mig gamla är ren hobbyridning, uteritter varvat med lättare träning på bana. Jag har ju en 2,5-åring på tillväxt så projektet med att få henne inriden startar nu i höst. Min 3:e häst är en liten shettis som är ordningsvakt och sällskapsdam.

Jag tror det är viktigt att man känner efter vad som är roligt och agerar utifrån det. Det är OK att ha häst som gräsklippare om man känner för det.

/Lizzie
 
jag har lagt till grenar. har alltid hållit på med hoppning på lätt nivå, samt ridit dressyr som träning. men efter att jag tappade självförtroendet och blev osäker så har det blivit att jag kämpar på för att komma tillbaka och samtidigt så har jag fått för mej att jag ska börja tävla lite dressyr (tycker det är lite roligt nu när jag har en häst som faktiskt kan gå trevligt och inte har extriören emot sig). sen fick en kompis med mej som skötare på hennes terrängträningar (hon är ft-ryttare) och jag som alltid varit anti fälttävlan blev plötsligt sugen på att prova. gissa vem som blev överlycklig. jobbar stenhårt på att ta mej tillbaka så jag "vågar" rida igen. det går låååångsamt framåt:D
 
Jag började som 6 åring på egen shettis och i flera år vara med vara skogsfläng (som någon annan beskrev det så bra som). Sen bytte jag till en welshponny som jag red western med och efter jag växt ur även henne tog jag över mammas islandshäst. Sen dess har det varit islandshästridning/dressyr all in! Har fått upp ögonen för bomträning med min ena islandshäst och kan faktiskt tänka mig att hoppa lite småskutt som träning utöver den vanliga dressyren :)
 
jag gillar att prova på nytt. när jag köpte russet så tyckte jag det var kul att prova på körningen, men det var inte riktigt min grej - förrutom att dra stockar och harva paddock - tyvärr tar sånt lite för mycket tid - men hade lätt kunnat gjort det på heltid om nån betalat mig ;).

Just nu har jag växlat från att fokuserat lite mer på dressyr (satsade på att tävla lite LC/LB innan "dressyrhästen" gick och skadade sig) till att hålla på lite mer med hoppning och just nu har det blivit en hel del jaktritter :) För några år sen var jag nästan inne på att vilja börja lite med western, men insåg att det skulle ta för mycket tid och är även sugen på WE - fast även där är det tidsaspekten. om jag börjar med en ny gren vill jag gärna träna - vilket tar tid och kostar - och gör man en liten "nysatsning" så blir det lätt att man lägger mer tid och pengar än vad man gör innan - vilket ofta är jättekul och givande - men det är väl något jag känner att jag inte riktigt har just nu (varken ork eller pengar). så just nu rullar det på med lite lägre ambitionsnivåer i samma spår på hemmaplan :)
 
Man kan hålla på utan en självklar inriktning också! Själv kör jag uteritter, dressyr, AR, WE, lång tygel, frihetsdressyr bl a. Har några olika tränare, åker på nån kurs då och då. Vill tävla WE när min häst är helt på banan igen efter senskada. Planerar att ge mig på brukskörning och lite uppfödning framöver. Osv..

Men om du vill ha mer målinriktad träning/tävling och rider ut mycket och trivs med det kanske distans kan vara något att testa?
 
Jag har alltid sett mig själv som en hopp- och fälttävlansryttare. En unghästproducent. Men det var flera år sedan jag tröttnade. Jag orkar helt enkelt inte rida och engagera mig sådär mycket längre. Jag har nog blivit lite mättad på häst liksom. Senaste åren har jag bara ridit ut mer eller mindre. Hänger gärna med någon kompis på tävling, och kan ibland känna ett sug, men egentligen är jag rätt så nöjd med att inte ha de kraven på mig. Men så ibland känner jag att jag kanske borde göra någonting annat än att rida ut. Tänker att det borde ju finnas massor med ryttare och hästägare som hållit på med någonting, men som helt ändrat inriktning. Frågan är bara vad som är riktigt kul.

Nu äger jag en häst och en ponny. Mest för att hålla marken öppen och det ändå är bra för själen att gå ut i stallet och klappa lite på dem, borsta dem etc. Det är en värdefull känsla när man hör hästarna tugga på höet på kvällen när man stänger dörren. Och det är skönt att se dem beta i gräset precis utanför.

Vad har ni som bytt inriktning gjort? Börjat med körning? Western? Dressyr? Vad?
Jag har häst för att det är roligt, helt enkelt. Utan häst hade jag haft rejält mer pengar på kontot men så mycket tråkigare, hade nog fastnat i soffan framför tvn misstänker jag. Framför allt mår jag nästan som bäst psykiskt av att vara i stallet och kring hästarna, jag får rensa skallen. Efter en tung dag är det skönt att bara stå och rykta ponnyn en stund!

Jag har en fjording, rätt ung och ganska oskolad, han är min hobbyhäst och tanken är att han ska bli en riktig allroundhäst så småningom. Just nu håller jag och min duktiga kompis på att skola upp honom i ridningen, men det får ta den tid det tar. Huvudsaken är att jag får en hållbar häst som vill vara med och jobba. Jag har blivit mer dressyrintresserad de senaste åren, men försöker jobba med min häst på ett biomekaniskt rätt sätt också. Har funderat på att ev starta någon klubbklass i dressyr nästa år om vi är redo för det. Har också tänkt köra in hästen till våren, han är tömkörd sedan tidigare.

Så ja, alla möjligheter finns. Har hästen uppstallad på ett stall med lösdrift med duktiga och trevliga hästmänniskor. Finns så mycket intressant jag tänkt prova på med häste, rida i skogen, frihetsdressyr, hoppa, köra osv.. You name it. Så mycket möjligheter och så kul, precis som jag tycker hästlivet ska vara! :) Vi gör det vi känner för och förhoppningsvis lär man sig något på vägen, huvudsaken är att jag och min häst blir ett bra team med många år framför oss :love:
 
Jag har alltid sett mig själv som en hopp- och fälttävlansryttare. En unghästproducent. Men det var flera år sedan jag tröttnade. Jag orkar helt enkelt inte rida och engagera mig sådär mycket längre. Jag har nog blivit lite mättad på häst liksom. Senaste åren har jag bara ridit ut mer eller mindre. Hänger gärna med någon kompis på tävling, och kan ibland känna ett sug, men egentligen är jag rätt så nöjd med att inte ha de kraven på mig. Men så ibland känner jag att jag kanske borde göra någonting annat än att rida ut. Tänker att det borde ju finnas massor med ryttare och hästägare som hållit på med någonting, men som helt ändrat inriktning. Frågan är bara vad som är riktigt kul.

Nu äger jag en häst och en ponny. Mest för att hålla marken öppen och det ändå är bra för själen att gå ut i stallet och klappa lite på dem, borsta dem etc. Det är en värdefull känsla när man hör hästarna tugga på höet på kvällen när man stänger dörren. Och det är skönt att se dem beta i gräset precis utanför.

Vad har ni som bytt inriktning gjort? Börjat med körning? Western? Dressyr? Vad?
Precis så där känner jag med mitt hästeri oxå. Efter flera år med skador och ingen ridning har jag helt tappat glöden för träning och tävling. Samtidigt vet jag inget annat. Är det ok att ha häst utan att ha mål och mening? Funderar mycket på att byta gren, hoppningen känns inte kul längre efter alla år av uppehåll. Tror inte hästens dåliga hovar kommer hålla för det heller. Va sjutton ska man göra? Har svårt att rida utan mål tror jag
 
Jag har en dipp i min ridning, jag saknar egen inspiration och rider bara planlöst, så jag har hoppat av mitt medryttari och ska bara fortsätta köra ridlektioner ett tag med planen att komplettera med en WE kurs eller något liknade. Hitta något nytt och spännande som ger ny input.
 
Nu är det troligtvis inte så enkelt att "bli bra" på med icke galopphästar, men vi har fått en ny galoppbana där vi bor, Bro Park, och dottern är helt begeistrad! Hon har aldrig varit tävlingsintresserad, men tränar för tränare både i hopp och dressyr, nästa helg är första tävlingen och då ponnygalopp :)
 
Jag har bytt flera gånger. Började med inriktning på fälttävlan, köpte en häst som var bättre för hoppning och bytte. Råkade få sommar jobb i galoppstall och höll på en hel del med galopphästar både med slätlöp och hinder. Därefter fick jag jobb som beridare till en uppfödare och hästhandlare.
Fick förmånen att börja träna för en mycket meriterad dressyrtränare och började med dressyr.
Gjorde upptäckten att alla fall som gjort med hästar satt sina spår i min kropp och slutade med ridning mer eller mindre helt för hålla på med avel. Hade inriktning på ridhästar som var multitalanger. Gjorde nästa upptäckt att det faktiskt inte fanns så många köpare till mina uppfödningar. Även om dom var multi och borde passa en "vanlig" ryttare var dom ändå för bra för en svenssonryttare. Inte många som kunde rida och hantera dom, lite för mycket sportbil för Volvoförare så att säga.
Då kom det första travstoet hem till gården och idag är det uppfödning av travhästar som är inriktningen.

Är långt ifrån säker att det är sista bytet jag gör ;)
 
Vad har ni som bytt inriktning gjort? Börjat med körning? Western? Dressyr? Vad?

Ridskoleryttare -
tävlingsryttare i hoppning (LA) -
skogsmulle kombinerat med distans, och lite western/AR/NH-pröva på period -
tävlingsryttare i dressyr (msv) -
tillbaka till skogsmulle -
idag mest promenadrytteri med dressyrinriktning, men är också inne på precisionskörning med lånat djur, och skulle gärna testa trav.

Hade en period när jag jobbade som hästskötare där jag var väldigt aktiv, men i och med att det har blivit en hobby, och i och med att nuvarande häst blir äldre och inte tål belastning på samma sätt så får ridningen anpassas.
 
Jag såg länge mig själv som hoppryttare även efter jag slutat tävla, sen blev jag gammal och feg och gick över till dressyr. ;) Fast jag hoppar lite nedgrävda hinder ibland. Överlag är jag nog mer allround nu, provar gärna sånt som we tex, tömkör mer och sådant. Till hästens fördel, tror jag nog, det blir mer omväxlande arbete.

Markarbetet har fått en annan dimension också, än när det var något som man var tvungen att traggla igenom för att kunna svänga mellan hindren. :angel:
 
Jag har alltid varit skogsmulle, när jag började rida som 11 och tills idag 20, men dressyren och träning börjar verkligen komma fram och jag vill mer, utvecklas mer bli bättre. Kanske tävla men min ångest klarar nog inte det.
Skulle vilja testa distans, hopnning, fälttävlan, barock ALLT!
Allt är så himla roligt jsut nu
 

Liknande trådar

S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 522
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp