Har några funderingar kring ridning....

lovehorses

Trådstartare
Jag har en Finnhäst (sto) på 9 år hon är inriden men inte utbildad, vilket jag ska göra....:smirk: Jag har ingen stress på det utan tar det i lugn takt.
nu till mina funderingar:
Nu när det är vinter och halt och mörkt hur gör ni med motionen av hästarna? ni som inte har tillgång till ridhus.
hur ofta motionerar ni hästarna?

Jag är mammaledig just nu och går hemma på dagarna, min karl kommer hem vid 16.30 (finsk tid). Jag har funderat på att fara å rida direkt när han kommer hem men jag är lite fundersam, vet ej varför...
Det är väl det med middagen och man vill ju gärna vara hemma när karln kommer hem.

Ni som ha hästar som inte kan stå någe länge innan de blir rastlösa. Hur gör ni med ridningen?
Hur blir era hästar när de är rastlösa? vad är "symtomen"?

Jag funderar lite på om min häst är det. Men jag är inte hundra. Hon går på lösdrift. när hon inte har blivit riden på länge så blir hon väldigt bitchig mot hagkompisen. men jag vet heller inte om det beror på hormonerna hennes. Har bara sett henne va brunstig en gång under de 2 åren jag har haft henne. Jag ger henne munkpeppar mot pms men än så länge har det inte hjälpt.

Det blev en väldigt rörig tråd men jag hoppas att någon ork läsa och svara..:smirk:

Sv: Har några funderingar kring ridning....

Har du ingen belyst paddock som du kan vara i då på kvällarna, för då kan man ju rida. :idea:

Jag gör så att jag rider de dagar jag är ledig och kan, ofta tar jag mig tid och rider då det är ljust ute. Annars rider jag i paddocken som har belysning. Men jag rider inte alltid i paddocken utan tömkör också ibland.

Om min häst får stå ett par dagar så blir han pigg när mans ska rida honom annars märker jag inget dirket på han. Men ston kanske är värre så sett.
Tänkte på helgrna, är din man ledig då. För då kan du ju åka upp och rida när han är hemma med barnet.
Lycka till

Jag jobbar hela dagarna och rider då alltid när det är mörkt i veckorna. Vi har en belyst ridvolt som vi kan använda oss av, men eftersom jag tycker bättre om att rida ut så gör jag det trots att det är mörkt.
Visst blir det oftare att man tar det lugnare i ridningen nu i vinter. Men även en lugn skritt tur kan vara jättemysigt så här i mörkret. I början tyckte jag inte om att rida i mörker, fast man vande sig ganska fort. Nu är det inte problem alls.

Nej vi har ingen upplyst ridbana utan en "lite" gräsplätt att rida på som är ca 100 m från stallet.:(
Skulle så vilja ha en upplyst ridbana, ägaren ska fixa det men när ska han få arsulet ur vagnen... han har sagt att han ska göra det i flera år. Han har fått dit sandhögar. :smirk:

Jag är så mörkrädd att rida ut själv + att min häst inte tycker om att rida ut själv det går hundra meter sen är det tvärstopp. Jag vet jag ska träna det mer men hur kul är det när hästen bara bråkar....:(

Mer svar tack!!!!:)

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 895
Senast: Fiorano
·
Träning Ja så känns det i alla fall, men hur blir man "lika bra" på hemmaplan? Jag & min häst har inte kommit så långt i utbildningen, vi gör...
Svar
7
· Visningar
891
Senast: Buck
·
Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
2 009
Senast: Kiwifrukt
·
Småbarn Nu kommer jag jobba lite längre pass,vilket innebär att jag inte jobbar riktigt lika många dagar som "normalt",kommer jobba ca 6 dagar...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 814
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar