Har någon sett sådana här förut?

Docka

Trådstartare
Som jag skrivit i en tidigare tråd har min häst brunstat något kopiöst en period, vilket lett till att det (brunsten) frätt på huden mellan hennes bakben.

Därför har hon blivit tvättad, torkad och smörjd med vaselin för att underlätta för henne.
Nu har den tidigare irriterat rosa huden återgått till den normala svarta hyn igen - men dessa märkena/utslagen/prickarna finns längst upp mellan hennes lår!

p7160102_98399265.jpg

p7160098_98399473.jpg

p7160093_98399538.jpg

Det var inte helt enkelt att ta bilder, med dom största är som 50öringar och alla är utformade som stubbar, alltså stå ut en bit och är sedan 'avhuggna'.

Har någon sett några liknande utslag innan!?
De verkar ömma lite, men hon tycker att det är ok när man tvättar och smörjer.
Har nån någon idé om vad det kan vara?
Vet någon vad jag kan göra för att underlätta för henne?
Få bort dem?

All hjälp är varmt välkommen!:bow:

Sv: Har någon sett sådana här förut?

Min spontana reaktion var vaselinet, att det i denna värmebölja som varit gett samma utslag som olja kan göra? Alltså att det nästan kan bli kokade på huden?

Humm.. Jag förstår hur du menar.
Vaselinet började jag dock inte ha på förrän dessa utslag kom....
Men med tanke på att inner sidan av låren glider mot varandra hela tiden när hon går så kanske inte vaselin är så bra i alla fall?
Jag tänkte att det skulle glida lättare och inte bli samma friktion, men det kanske blir värre?

Ush ser itne kul ut, skulle ta ut vet. som kanske vet bättre. Kan ju bli infektion i värmen eller komplikationer...vem vet.

Lycka till.

Min häst får också skav och "brännmärken" när hon brunstat väldigt mycket, men sådär har hon aldrig fått :confused:
Men jag kan minnas att en ponny som stod hemma hos oss för ganska många år sedan fick sånt på mulen, liksom "kratrar". Kommer inte helt ihåg vad som gjordes åt det, men det var nån salva på iallafall

Mitt sto brukar få en typ av knatrar sommartid. Men de sitter ofta på undersidan huvudet och de kommer oftast en och eller ibland två.

Ps: om du ska få det att läka snabbt och skydda så är Silon salva från apoteket super, det är ullfett och massa zink blandat ihop, läker sår på nolltid och skyddar bra.
Min läkare skrev ut det till min dotter när hon fick hemska sprickor från våt exem och sen dess har jag användt det på lite allt möjligt med bra resultat, framförallt att det läker saker fort.
Det är ju helt ofarligt liksom, inga skumma kemikalier sådär utan bara "bas saker" haha men funkar bra.

Tack för svaren! :bow:

Jag har börjat fundera på om det skulle kunna vara något virus..?
Jag har aldrig sett något liknande innan, och eftersom de är så pass många på ett koncentrerat område...

Troligen har hon fått en infektion i den småsåriga huden. Jag skulle testa att tvätta med klorhexidin några dagar för att se om det blirr bättre. Om det kommer fler under den perioden eller om behandlingen inte har effekt ska du kontakta vet. Smörj inte på någon fet salva på en misstänkt infektion.

Ok, jag ska visa bilderna för Vet så fort jag får chansen...!
From nu blir det bara tvätt och tork (ev puder mot friktionen), ingen salva....

Sådär blir det ofta av flugorna. Små sår som flugorna äter kanterna på så de blir sådär. Jag smörjer med Nylanders som håller flugorna borta och såren i schack.

Silon var åxå min första tanke.
Det har jag med använt med positivt resultat.
Fördelen är att det skyddar mot nya kroppsvätskor samt även mot flugor.

Jag hade tvättat rent med Lactacyd, låtit torka helt, och sen smort på Silon.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka