Sv: Har min häst headshaking syndrom?
Av det som syns på filmen så ser det inte ut som hs, mer som obehag av bettet/tänderna.
Skakar han även i hagen utan grimma?
Min häst hade extrem hs, hon drog mulen i marken (hon var alltid sårig på mulen) och kastade sedan upp huvudet så att det nästan låg på ryggen på henne, hon gick omkull flera gånger när kastningarna kom flera i tät följd.
Hon gick överhuvudtaget inte att rida eller köra när hon kastade med huvudet så mycket, det innebar ren livsfara bara att leda henne.
Hon finns tyvärr inte längre utan hon fick somna in då hon fick så ont i hela kroppen att hon inte längre kunde leva, jag utredde henne och behandlade i ca 18 månader innan hennes livsgnista försvann och jag insåg att det var slut, hon gick på tredubbel dos butta sin sista vecka i livet men hade ändå så ont att hon inte ville att man skulle röra henne
.
Jag tycker absolut att du ska kolla upp din häst för något stör honom helt klart.
Det är ju väldigt svårt att på en film kunna avgöra om det är hs.
Hs är ju ett samlingsnamn på symptomen att hästen kastar/skakar med huvudet och kan ha väldigt många orsaker men vad jag läste senast så är det vanligaste att det är någon form av nervstörning/skada som orsakar det.
Endel hästar reagerar på tryck i nacken och endel på solljus, några reagerar på socker och några på duggregn.
Det tar ofta tid att hitta orsaken, det första man bör göra är att kolla hästens mun ordentligt, och hur hästens historia ser ut. Har hästen gått omkull som man vet om? Fastnat eller på annat sätt varit utsatt för trauma på/vid nacken? Har den en sadel som ligger bra eller trycker sadeln?
Men börja med tänderna och gå vidare med koll på hela hästen och ja, tyvärr är det dyrt, jag kan bara hålla tummarna för att hs finns med i din försäkring. Jag läste häromdagen att ett försäkringsbolag hade undantagit just hs. eftersom de menade att det var en ovana att jämföra med vävning vilket visar på enorm okunskap eftersom hs inte är en ovana utan ett symptom på skada.