Har min häst headshaking syndrom?

Mikaeela

Trådstartare
Jo de är såhär att jag satt och kollade lite här härom dagen och kom in på Headshaking syndrom och läste lite om de och insåg att min häst har väldigt många av symtomen på detta. Han kastar med huvet otroligt mycket (ibland mer, ibland mindre), han tvärstannar när man rider ett flertal gånger och kliar mylen mot benet, sparkar med frambenen mot huvet och allt detta stämmde in så nu börjar jag bli lite orolig :confused: allt detta bara när jag rider, va jag har märkt iaf.

så jag la ihop lite klipp från när jag rider honom som jag tänkte att ni som har erfarenhet/ sett hästar som har detta kankse kan se om de finns nån likhet?
Då jag aldrig hade hört om de innan några dagar sen

TACK !
http://www.youtube.com/watch?v=_Ok8Kkq6sCw

Sv: Har min häst headshaking syndrom?

Av det som syns på filmen så ser det inte ut som hs, mer som obehag av bettet/tänderna.
Skakar han även i hagen utan grimma?

Min häst hade extrem hs, hon drog mulen i marken (hon var alltid sårig på mulen) och kastade sedan upp huvudet så att det nästan låg på ryggen på henne, hon gick omkull flera gånger när kastningarna kom flera i tät följd.
Hon gick överhuvudtaget inte att rida eller köra när hon kastade med huvudet så mycket, det innebar ren livsfara bara att leda henne.
Hon finns tyvärr inte längre utan hon fick somna in då hon fick så ont i hela kroppen att hon inte längre kunde leva, jag utredde henne och behandlade i ca 18 månader innan hennes livsgnista försvann och jag insåg att det var slut, hon gick på tredubbel dos butta sin sista vecka i livet men hade ändå så ont att hon inte ville att man skulle röra henne:cry:.

Jag tycker absolut att du ska kolla upp din häst för något stör honom helt klart.
Det är ju väldigt svårt att på en film kunna avgöra om det är hs.

Hs är ju ett samlingsnamn på symptomen att hästen kastar/skakar med huvudet och kan ha väldigt många orsaker men vad jag läste senast så är det vanligaste att det är någon form av nervstörning/skada som orsakar det.

Endel hästar reagerar på tryck i nacken och endel på solljus, några reagerar på socker och några på duggregn.

Det tar ofta tid att hitta orsaken, det första man bör göra är att kolla hästens mun ordentligt, och hur hästens historia ser ut. Har hästen gått omkull som man vet om? Fastnat eller på annat sätt varit utsatt för trauma på/vid nacken? Har den en sadel som ligger bra eller trycker sadeln?

Men börja med tänderna och gå vidare med koll på hela hästen och ja, tyvärr är det dyrt, jag kan bara hålla tummarna för att hs finns med i din försäkring. Jag läste häromdagen att ett försäkringsbolag hade undantagit just hs. eftersom de menade att det var en ovana att jämföra med vävning vilket visar på enorm okunskap eftersom hs inte är en ovana utan ett symptom på skada.

Om hästen har nackbandmask så beter den sig som den har hss, det räcker med en dubbel dos ivomec så kan problemet vara löst.

Bara av att kolla av videon så tycker jag att felet ligger i att du vill ha honom i en form som anstränger nacken på honom! Du har så korta tyglar att nosen pekar in mot bringan, istället för att vara ändamålsenligt för hans bekvämlighet. Varje gång han drar fram nosen så är det det han talar om för dig: Ge efter på tygeln! Min nacke krampar!!

Ett ridfel helt enkelt! Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 168
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 108
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 968
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur