Har min häst ingen puls eller vad är det frågan om?

movgli

Trådstartare
Jag kan inte hitta pulsen på hästen, är det jag som är totalt korkad eller är min häst levande död? :confused:

Hur/vart hittar jag pulsen på honom och hur räknar jag ut den sen? Det enda hjälpmedlet jag har är ett stetoskop.

Sv: Har min häst ingen puls eller vad är det frågan om?

En del hästar är väldigt svåra att hitta pulsen på. Om du har försökt att ta pulsen när hästen är i vila är det ännu svårare. Det kanske blir lättare att höra pulsen om du rider den först och sedan har på lite vatten vid området där du ska pulsa (om han/hon inte är svettig).
Då kommer du säkert att hitta pulsen!

Du letar i ljumsken/ärmhålan bakom frambenet då? :d

Använd antingen ett tid tagar ur eller så en bra klocka med sec visare....

När du lyssnat en stund hittar du ryttmen, de låter som två skla "i ett" do dom do dom do dom.... räkna då .... noll å en å två å tre å...

Du kan ta på 15sec och sen x 4a eller så tar du på en hel minut.

Hoppas du blir klokare och som recer säger mkt lättare att göra efter ansträngning.

Lycka till

Jag försökte i tisdags senast, utan någon framgång. Började lyssna i ljumsken men efter ett tag trodde jag att jag höl på att bli tokig så jag letade runt lite och försökte hitta pulsen på andra ställen. Det var efter 1 timmes ritt, visserligen i ganska lungt tempo, men vi avslutade med en kort snabb galopp. Försökte ta pulsen ca 4 minuter senare. Det enda jag kunde konstatera var att han har bra tarmljud och torra fina ben. :smirk:
Ska ut och försöka igen nu...

Senast ändrad:

Du behöver inga hjälpmedel alls egentligen.
Känn på insidan av ganaschen efter ett stort kärl eller under svansroten eller på insidan av ett bakben. Känn med pek, lång och ringfinger tex. Det är bara att träna på det. Om du lysnar med stetoskopet är det ju vänster armhåla som gäller.

Du ska använda stetoskopet bakom vänster framben, i armhålan.
// Linda

mahlmt skrev:
Du ska använda stetoskopet bakom vänster framben, i armhålan.
// Linda

..för det är där hjärtat sitter....:idea:

CK skrev:
..för det är där hjärtat sitter....:idea:
Ibland undrar jag om min pålles hjärta kan skumpa runt? :idea: :rofl:
Stackars funktionärer som inte kan hitta hans puls får ofta ge upp. Vi avverkar ett par pulstagare innan veterinären själv får lyssna.
// Linda, som i stort sätt aldrig pulsar innan vet.

Såna hästar är ju perfekta!
Då kan man ju gå in till puls när de ligger på över 80 slag. De hinner ju lätt gå ner till 64 innan veterinären kunnat lyssna!:D

Det får nog bli på insidan av bakbennen isf. för det går verkligen inte att hitta några hjärtslag eller något som ens kan likna en puls. :cry: Men jag ger inte upp ännu, jag ska hitta pulsen m stetoskopet... nån dag förhoppningsvis. :angel: ;)

kl
hihi mitt sto är precis likadant, brukar gå in direkt till puls, sen tar det en kvart innan de hittar hennes puls ;)

movgli skrev:
Jag kan inte hitta pulsen på hästen, är det jag som är totalt korkad eller är min häst levande död? :confused:

Hur/vart hittar jag pulsen på honom och hur räknar jag ut den sen? Det enda hjälpmedlet jag har är ett stetoskop.

pulsen kan du ta under ganaschen,i tinningen och på benen.jag tycker det är lättast att känna den under ganaschen,känn med fingrarna tills du hittar en blodåder och tryck lite försiktigt så ska du känna pulsen.när du har hittat pulsen tar du tid,räkna antalet "slag" under en minut så får du hästens puls.normal pulsen är 28-40 "slag"/minut.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 596
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
465
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 686
Senast: Blyger
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30