Min ridlärare löser det med att innan uteritten säga till vad vi kommer göra.
Typ, "i dag kommer vi rida på led, ungefär denna slingan, när vi skrittar och travar kan ni självständigt öva skänkelvikningar."
"I dag kommer vi rida tempoväxlingar, lyssna noga på vad jag säger och skicka bak ordentligt." "Vi kommer rida den här slingan, till hagen och kulgaloppera. Om någon häst bryter av från ledet för att den vill springa snabbare är det okej, men försök hålla er till ledet och den som bryter loss får gärna rida upp i täten då."
"I dag rider vi upp till ängen den här vägen så tar vi en dressyrlektion där"
"I dag får ni rida själva för jag tänker gå, den här slingan till ängen där vi tar en dressyrlektion. Rid gärna i alla gångarter, var försiktig med nedförsbackarna bara så alla hinner vara i balans."
Det blir ju självklart mer "finlir" med typ sånt som hur man håller händerna eller sitsen etc på en koncentrerad plats, men för mig är det även värdefullt att ta mycket eget ansvar och testa saker själv.
Hästarna blir dessutom glada och man har ju gratis bjudning med mera under dessa ritter.
Vi som ryttare lär oss också att hantera hästarna när saker sker och de flippar ur lite (nu flippar de flesta hästarna på min ridskola på ett "snällt" sätt - kanske för att vi rider ute så här?)
Jag kommer aldrig glömma för ett år sedan när någon hade lagt kottar, stenar och pinnar i någon form av wiccan-mönster på vägen.
Vi red ensamna utan ridläraren och vägen var smal med djupt dike på ena sidan och berg på andra. Ledarhästen VÄGRADE gå över, stegrade och var nära panik ett tag. Flera av hästarna blev oroliga och undrade vad det farliga var.
Vi stannade upp och diskuterade hur vi ska lösa det. Vända och ta en annan väg? Skicka fram någon annan om det går (det var preciiis så att en häst kanske kunde klämma sig fram genom ledet.
Jag och min filbunke till häst fick klämma oss fram, medan de andra såg till att deras hästar stod snällt åt sidan. När vi kom fram var min häst liiite orolig eftersom kompisen tydligt visat att något var skitläskigt där. Men han katthoppade över det på marken när jag bad honom.
Sedan kunde nästa följa efter med lite problem, och hela gruppen kom över till slut.
Sånt tycker jag är nyttigt och lärorikt!