har loppfrön skyddande slem?

S

Spaderdam

jag fodrar min åring med linfrön, just för att få i honom de där slemmet som blir. Han har trasslig mage som jag försöker få bukt med.

Läste sedan att loppfrön kan man testa att ge för att utesluta att han eventuellt äter jord och annat snusk. Men ja läste också att de inte är bra att ge dessa samtidigt? För något av de hade negativ inverkan på de andra..

Jag vill ju komma åt både de skyddande slemmet och den utrensande effekten som loppfrön gör..

Kan jag göra två fodringar med det hela?

Hur många timmar bör de gå i mellan?

Eller jag kanske inte behöver ge linfrön varje dag utan någon gång i veckan?

Sv: har loppfrön skyddande slem?

Jag hade skippat linfröna helt och hållet och bara kört med loppefrön.

Loppefrön är enklare att hålla på med och de bildar ännu mera slem än linfrön. Du behöver inte heller värma upp dem för att bli av med cyanvätet.

Loppfrö ges torrt och bildar i magen ett slem som kapslar in grus och tar med det ut den naturliga vägen. Linfröslemmet löses upp i magen och har positiv inverkan, men inte i den meningen att det är utrensande vad gäller sand.

Detta är vad jag fått lära mig från Regiondjursjukhuset då bekanta haft återkommande problem med just sandkolik.

Misstänker du att hästen har ätit sand hade jag i ditt ställe skippat linfrön, kört en kur loppfrön och sedan återgått till linfrö. Själv brukar jag fixa linfrökoket hemma och vid svalt väder förvara i stallet för några dagar, så jag slipper böka med kokandet i stallet.

okej så loppfrön ger man som en kur på t ex 1 vecka vid behov?

Vart köper man detta?

Det jag funderat på är om inte linfrön är pådrivande för magen? Han har ju problem med lös mage.

Så ja gav de mest för slemmets skull, men har funderat på om de verkligen lugnar magen och inte tvärtom?

Linfrö ges för att stabilisera magen, men jag tycker att det helt klart i alla fall jag gett lösare mage. Jag ger det vid risk för förstoppning.

Jag har faktiskt inte instruktionerna för loppfrö här, jag har för mig att det var 10 dagar en rekommenderad kur varade. Finns i mataffären (psylliumfrö, svarta eller vita) eller hos välsorterade foderhandlare (stora burkar).

Jag har själv provat att äta en väldigt liten mängd loppfrö (till frukost). Jag satt på toaletten resten av den dagen och hade fullkomlig kramp, det var en helt sanslös revolt.

okej, då kanske ja ska bespara honom linfrön framöver och se vad magen tycker om det. För människor är de också pådrivande så vitt jag vet.

Okej, då köper ja dessa loppfrön i affären, får försöka luska reda på hur mycket jag ska ge honom. Men jag antar att man kan köra en kur med dessa i månaden om ja märker att de ger effekt?

Kan ge min andra pålle linfröna som godis istället då hon gillar slemmet:crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Har för mig att det handlar om 1-2 dl om dan av loppfrön. Det ska vara bra om hästen går i en sandig hage och pillar mkt eller får hö i hagen. Mot sandkolik alltså.

han har ingen sand i sin hage. Men förhoppningsvis driver de väll ut annat skräp också.

är det några värden hos loppfrö man bör ta hänsyn till?

Annat skräp följer med ut ändå, det är sand som är så tungt att det behöver lite hjälp för att inte lägga sig på botten av magsäcken.

okej, då kanske ja ska bespara honom linfrön framöver och se vad magen tycker om det. För människor är de också pådrivande så vitt jag vet.

Okej, då köper ja dessa loppfrön i affären, får försöka luska reda på hur mycket jag ska ge honom. Men jag antar att man kan köra en kur med dessa i månaden om ja märker att de ger effekt?

Kan ge min andra pålle linfröna som godis istället då hon gillar slemmet:crazy:

Jag har fått lära mig att ge 100 gram loppefrö/100 kg häst.

Loppfrö är när det ges för orolig mage inte något man kurar utan det ges då hela tiden precis som linfrö, det är mer när man specifikt behöver rensa ut sand som det ges som kur. Har en häst som tidigare inte klarat sig utan dagliga linfrö som jag nu provat att gå över till loppfrö på för att slippa det eviga kokandet av linfrö och hittills verkar det funka ypperligt med loppfrö istället. Loppfrö skall även enligt info jag hittat på nätet påverka till dämpad gasbildning, vilket jag är ute efter då min dam får gaskolik känningar mkt lätt och tidigare direkt så snart hon inte fått sina linfrö (hon är en tidigare magsårshäst med överproduktion av magsyra).

Köper mina i stor 7 kg kartong specifikt för hästar och det medföljer ett info/bruksanvisnings blad i dessa. Här är vad som står i detta.

Loppfrö, psylliumfrö.

Loppfrö används vid behandling och förebyggande av sandkolik hos häst och som stabilisator när hästens mage är orolig av andra anledningar, tex diaree och vätskerinn vid avföring samt om hästen har tendenser att få förstoppning.

Loppfrö är lämpligt att använda i förebyggande syfte när man misstänker att hästen får i sig sand och jord och/eller när hästen ofta har kolikanfall.

Loppfrö är ett överlägset medel för att hjälpa hästar med sand- och jordpartiklar i tarmen. Fröna omges av ett skikt som blir klibbigt och geleaktigt vid kontakt med fukt. Sandkornen klibbar vid fröna och lyfts ut med träcken.

OBS ! Olja får INTE ges i samband med loppfrö. Oljan hindrar loppfröets klibbningsförmåga ! Men det går bra att ge olja i ett annat mål under dagen.

Användning:
Loppfrö behöver ej blötläggas ! Det utfodras lämpligen tillsammans med kraftfoder men äts bäst om hela blandningen är lite fuktig. OBS ! Blanda i fröet strax för fodringen för att inte riskera att hela blandningen blir stel (eget inpass blötade av misstag mat med loppfrö i som fick stå över natten det var cement på morgonen och fick grävas ur med våld ur spannen med slev)

Dosering vid akut kolik: Så mkt det går att få i hästen
Dosering vid profylax: Stor häst: 2 dl torrt mått / 2 x dagligen
Ponny: 1 dl torrt mått / 2 x dagligen

1 dl väger 70 gram

Jag har fått lära mig att ge 100 gram loppefrö/100 kg häst.

?? Det kan ju aldrig stämma då skulle ett normalt halvblod ha nästan 9 dl loppfrö, lycka till att få i den det, min måste jag hålla mig snäppet under de rekommenderade 2 dl annars blir hon grinig och skall inte ha maten alls då det smackar pecka enligt henne.

Nä, jag har aldrig lyckats med den bedriften. Fick nöja mig med 5 dl + ganska mycket foderjäst men då gick det.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
411
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Nu har jag läst en massa trådar här på buke och får ingen klarhet i följande: Linfrö är bra för magen och ska ge en slags skyddande...
Svar
10
· Visningar
1 908
Senast: Zandrah
·
Ekonomi & Juridik Ja så föll det sig så att min syster blev nya Ridläraren på klubben här hemma.:) Pga att en del hästar sålts av var där jätteont om...
Svar
18
· Visningar
4 410
Senast: mahlmt
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 213
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden