Har lite frågor om KollaMasken Lådan

C

cerrox

Ni som har använt er av KollaMasken Lådan, vad tycker ni om den? Kostar väl runt 280:- på Apoteket har jag hört, stämmer det? Vad jag har förstått så får man resultat från alla maskar utan bandmask, stämmer det? Behöver man kolla bandmask om hästen inte har några problem? Man får väl betala extra för om dom ska kolla det, hur mycket är det? Sedan så sätter dom väl odling på stora blodmasken om dom har lilla, stämmer det? Det kostar väl också extra, hur mycket isåfall? Undrar även om man får rekommendationer med analysreslutatet om hur man ska avmaska? Sedan så är väl en KollaMasken Lådan för en häst?

Tacksam för svar! :bow:

Sv: Har lite frågor om KollaMasken Lådan

Lådan är för en häst och för rundmaskar. För bandmask får du ta ett annat prov. Onödigt om man inte har några problem som man misstänker kommer från bandmasken.

Odlingen sätts OM du kryssar i att du vill ha den (kostar extra) och det blir bara om hästen har mer än 100 EPG. Jag vet tyvärr inte precis nu vad odlingen kostar extra.

Du får inte specifika avmaskningsrekommendationer. Det går inte att göra såna generaliseringar, eftersom det hänger på hur många hästar som finns på hur mycket mark, hur de har det med parasitbörda och en massa andra faktorer. Du kan ringa en duktig parasitkunnig veterinär som har telefontid (står på pappren du får med) för rådgivning, eller släng ut en fråga här så hjälper vi till så gott vi kan.

Jag tackar så mycket för det snabba svaret... :bow:

Rundmaskar = det viktigaste man behöver veta innan ev. avmaskning? Alltså så länge hästen inte ha några problem som kan vara maskrelaterat så räcker det med detta provet? Bara för att man vill se om och med vad man ev. ska avmaska med. Odling om hästen har mer än 100 EPG är väl viktigt att man tar?

Suverän uppfinnig! Tidigare tog jag kottar och lämnade på Jägers, men det var svårt att ta sig tid, passa inlämningstider (svårt om man jobbar heltid) och det blev helt enkelt av allt för sällan.

Smidigt med lådan, allt finns med. Svar har vi fått två dagar efter provtagning, bägge gångerna vi skickat (svar per mail). Vi har inte haft mask på hästen så det har verkligen varit värt pengarna. Skönt att kunna lägga ner bekymret med avmaskning. Eftersom hästen bytt stall ett par gånger och fortfarande inte har mask år 2 är jag nog benägen att tro tt han inte kommer att få mask under resten av sitt liv, han är 17 år i år. Men vi tar ett prov till nästa vår och kollar läget.

Madicks svar ovan har du redan, jag kan bara tillägga att det är väl värt pengana att få svar på maskfrågan!

Odlingen sätts OM du kryssar i att du vill ha den (kostar extra) och det blir bara om hästen har mer än 100 EPG. Jag vet tyvärr inte precis nu vad odlingen kostar extra.

195 kr extra kostar den. Framgår dock inte av foldern om det är med eller utan moms.

Vänder sig till privatpersoner så det är tryggt att utgå från att 195 kr är inkl. moms

Jo, men borde det, jag törs dock inte lova då jag sett så många ggr där de (inte vidilab specifikt, utan de = företag) slarvat med det där. Men försöker tänka vad jag gav innan KM-lådan fanns, för odling och om de inte höjt priserna hiskeligt så är det med moms ja =)

Jag tackar så mycket för svar! Då kan man räkna med att man kan komma upp i ca 500:- då per häst om dom tar odling. Jätte bra att veta! Men förreseten det där med odling det bör man väl kryssa för? Har dock inte förstått riktigt varför? För om dom ändå ha lilla så avmaskar man ju ändå & det brukar väl vara med samma preparat som ändå tar stora?

Står i ett stort stall nu och då har vi bara samlat träcken i påsar sedan har en ansvarig för detta skickat in det och fixat ev. avmaskningsrekommendationer och medlet osv...så har varit lite bortskämd! :p men nu när jag ska flytta till eget stall så funderade jag på hur jag ska klara av detta och fick då tipset om KollaMasken lådan..verkar ju himla bra!! Har ni bara tagit träckprov på våren, räcker det? Nu har vi nämligen tagit både vår och höst..

Jag tackar så mycket för svar! Då kan man räkna med att man kan komma upp i ca 500:- då per häst om dom tar odling. Jätte bra att veta! Men förreseten det där med odling det bör man väl kryssa för? Har dock inte förstått riktigt varför? För om dom ändå ha lilla så avmaskar man ju ändå & det brukar väl vara med samma preparat som ändå tar stora?

Ja man kryssar själv ang odling. Första gången jag kollar en häst vill jag ha odlat, sen kryssar jag nej, för då vet jag ju att ingen av hästarna i stallet har stora blodmasken.

Stora blodmasken är den farligaste parasiten, och det är VÄLDIGt angeläget att om man har den få bort den. Och avmaskning är ju en sak, men med positivt svar på stora blodm är det verkligen läge att hårdsanera beten osv.

Tack för svar!!

Ok, men Prinsen har vi ju tagit odling på alla gångerna vi tagit träckprov, men han har inte haft något, så då kanske man inte behöver ta det på honom nu nästa gång då? Dock den lilla tösen har ju aldrig träckprov tagits på (har varit utlånad på foder) så då kanske det vore på sin plats att ta ev. odling på henne? Hoppas att tösen inte ha stora, låter inte som något vidare alls med den masken.....usch...

Kapar min egna tråd....skrev i en annan tråd ang. Kele, jag tycker verkligen att det är såååå ledsamt, började gråta när jag läste din dagbok....ni som har kämpat så, borde inte slutat såhär!! Kan inte sluta tänka på er... :(

Kram

Har man stora vill man göra allt för att bli av med den... dessutom rekommenderas det allmänt att man inte behöver avmaska förrän över 200, och det är då odlingen är viktigast, när man inte avmaskar alltså.

Tack för svar!!

Ok, men Prinsen har vi ju tagit odling på alla gångerna vi tagit träckprov, men han har inte haft något, så då kanske man inte behöver ta det på honom nu nästa gång då? Dock den lilla tösen har ju aldrig träckprov tagits på (har varit utlånad på foder) så då kanske det vore på sin plats att ta ev. odling på henne? Hoppas att tösen inte ha stora, låter inte som något vidare alls med den masken.....usch...

den är ju tack och lov sällsynt. Jag skulle inte ta på Prinsen igen, men på lilla tösen.

Tack ang Kele, det är rätt tufft just nu =/

I vårt stall är vi med i SVAs program för träckiprov. Kostar 150 kr+moms/häst. Vi får råd från vet på SVA om hur avmaska och uppföljning 100 kr/kr /häst. Jättebra tycker vi.
Men man behöver ha 8 hästar som går tillsammans. Se SVAs hemsida.

Snälla Ts - fåååår jag vara så ofin att "flyta ut" lite i din tråd och fråga om hur det egentligen fungerar med en sån där låda?

Om jag köper en låda och testar nu och det visar sig att det inte finns mask - när ska man testa igen?

Snälla Ts - fåååår jag vara så ofin att "flyta ut" lite i din tråd och fråga om hur det egentligen fungerar med en sån där låda?

Om jag köper en låda och testar nu och det visar sig att det inte finns mask - när ska man testa igen?

Är det första året, och jag inte har styngfluga i trakterna, så ett prov på hösten också för att kolla hur det står till. Annars räcker det nästa vår igen.

Ok. Men vi brukar ha mycket styngflugor här så då är det väl ett prov på hösten också som gäller antar jag. Tack för svaret! :bow:

Ok. Men vi brukar ha mycket styngflugor här så då är det väl ett prov på hösten också som gäller antar jag. Tack för svaret! :bow:

Oj, jag var visst otydlig. Har ni styngfluga på hösten så avmaskar ni med ivermectin då, och tar inget prov.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 657
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 631
Senast: lady_vip
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 464
Hästvård Min ena häst går i en stor beteshage. Hon är avmaskad med Ivomec innan betesutsläppet. Hon har nu börjat bli alltför tunn och jag...
Svar
5
· Visningar
941
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka