Har köpt en kattunge idag=)

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare CA
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 090

CA

Trådstartare
Såååå sööööt :love:
och han kommer överens med dom andra två katterna som tur är=)
Han är bara 7 veckor(född 30 juni) men han äter kattmat och liknande och grannens honkatt (som springer här och jagar möss) gav honom faktiskt lite mjölk :eek: hon har själv två ungar.
Så jag ville helst vänta en vecka åtminstone men han e ju så söööt=)
och mina två katter har jag fött upp sen de var 5 veckor då deras mammor blev påkörda :cry:
men visst e han söt :D
Angel heter han...
Angel
Angel igen=)
Angel och Tuss
Angel och Elvis

Så jag ville helst vänta en vecka åtminstone men han e ju så söööt=)

Är det en anledning till att ta hem katten så tidigt???
Ganska krass anledning enligt mig!

Kattungar ska tydligen vara hos sin mamma tills den är 11-12 veckor.. annars kan den bli en osäker individ som vuxen.. eller något sånt. :crazy:

Söt var han iaf.. :love:

Jätte söt kisse :love:

Men fruktansvärt dumt att ta hem den så tidigt :(
Jag hoppas att det inte bara blir ungen som får lida för det utan även du.

Den var gudomligt söt! :love:

Men även om man har erfarenhet av att ta hand om så små kattungar så ska man inte separera dem från mamman innan 12 veckors ålder. Risken finns att de kan få beteendestörningar. Tur att han iaf har andra katter omkring sig. Ge honom lite Whiskas Kattmjölk, finns att köpa i välsorterade mataffärer.

Sv: Har köpt en kattunge idag=)

oj vad ungt. Men fruktansvärt söt liten dammråtta :) Men 12 veckor ska dom vara innan dom lämnar mamman, ajajbaja :P

Tidigt kanske, fick hem alla mina tre katter vid 8 veckors ålder. Din är ju så söt!

Den vita, är det din? Hör han eller är han döv? Min helvita katt är döv.

Kram Favina

Cindy kom till Daniel när hon var 8 veckor, och hon har ju knappast lidit.
Hon är över ett halvår nu och hur självsäker som helst.

Gissa vem som bestämmer i "familjen" Hedman nuförtiden? -shalalala-
Det brukar låta "Nej, jag kan inte komma nu, Cindy och jag ligger och myser" etc.

Blueberry skrev:
Cindy kom till Daniel när hon var 8 veckor, och hon har ju knappast lidit.
Hon är över ett halvår nu och hur självsäker som helst.

Gissa vem som bestämmer i "familjen" Hedman nuförtiden? -shalalala-
Det brukar låta "Nej, jag kan inte komma nu, Cindy och jag ligger och myser" etc.

Bara för att det gått bra för er katt betyder inte det att det är rätt.

Och jag som hade lite dåligt samvete när vi fick hem vår kattunge tio veckor gammal. :smirk:

Varför tror du det finns regler för uppfödare för hur tidigt man får leverera ungarna?
Det är ett klart faktum att majoriteten av de katter som avlivas eller söker veterinär pga beteendestörningar har tagits från mamman innan 12 veckors ålder.

Läs här:
Artikel

Den tar inte upp allt, men ger en bild av hur det fungerar.

Sassy skrev:
Varför tror du det finns regler för uppfödare för hur tidigt man får leverera ungarna?
Det är ett klart faktum att majoriteten av de katter som avlivas eller söker veterinär pga beteendestörningar har tagits från mamman innan 12 veckors ålder.

Läs här:
Artikel

Den tar inte upp allt, men ger en bild av hur det fungerar.

Visst är det hemskt när man tar bort kattungarna från mamman så tidigt, det tycker verkligen jag också!
Vår lille katt hämtade vi när han var 6 veckor ungefär. Ägarna ville absolut bli av med alla kattungarna, de åt vanlig kattmat ju så då var det ok enligt dom.... Jag försökte prata med dom, men det hjälpte inte. Ville inte vi ta katten så hade dom andra som ville. Det slutade med att vi tog hem den lille katten. Jag hade gärna väntat några veckor till, men det gillade inte ägarna. Nej, om ingen ville ha katterna skulle de avliva dom inom en veckas tid. Det känns inte bra att vi tog han ifrån sin mamma och all trygghet så tidigt, men hade inte vi tagit katten hade antingen nån annan gjort det eller hade de avlivat den. Jäkligt oseriösa ägare enligt min åsikt. Nu är det säkert många som tycker JAG också är oseriös för att jag tog hem katten...

Det som är tråkigt är att alla nyblivna kattungeägare säger samma sak.
"Tar inte vi katten så tar någon annan den/ den blir avlivad/dränkt/skjuten osv. "

Det har liksom blivit en dålig ursäkt tycker jag. Ta en annan katt från en "mer seriös" människa då?! Som har kvar kattungarna tills de blivit gamla nog!

Jo, det är lätt att säga det. Men står man där och SER den lilla katten så är det nog inte lika lätt.

Jag skulle heller inte ta en unge för tidigt. Men säg att jag plötsligt hamnade hemma hos nån med en 6-veckorskull som sa att "de där avlivar vi nästa vecka om ingen tar dem". Då vetefasen om jag hade klarat det. Det sannolikaste är att jag hade sagt "Jag tar en om en månad" - men det kanske de inte hade gått med på :crazy:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
337
Senast: MJLee
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 669
Senast: MJLee
·
Övr. Katt ... och det känns som mitt hjärta har gått sönder. För lite mindre än ett år sedan, efter ännu en otäck infektion från bett av någon...
Svar
8
· Visningar
1 878
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Hej! Jag har ett stort problem som stör husefriden - katter som slåss. här kommer en liten bakrund: Vi har 3 honkatter som har levt...
Svar
5
· Visningar
4 802
Senast: Ekblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • FÅRtråden
  • Valp 2025