här kommer en kanintråd till

marieka

Trådstartare
:) men den första jag startar iallafall. Kan man ha en kanin själv eller behöver den en kompis?
Vi ska åka och kolla på en kastrerad hane (2år) på lördag. Vi har redan en hund och snart eventuellt en katt men inga andra gnagare.

Vad kostar kaniner att försäkra? Det hittade jag själv på agrias hemsida. :angel:

Senast ändrad:
Sv: här kommer en kanintråd till

Man kan ha kaniner själv, om man ger dem tillräckligt mycket uppmärksamhet.
Har en kastrerad hane på 7 år (blir 8 i år) som bor själv.
Han är ute ur buren hela dagarna (bor inne i köket) och sitter uppe i knät på kvällarna och gosar... :love:
När han är inne i mitt rum och kollar på marsvinen står de båda två och sträcker sig efter honom, de dyrkar honom :p !!

Är det tänkt att kaninen ska bo inne eller ute?
Tänk på att inte lämna hund och kanin ensamma hemma, man vet aldrig vad en hund kan hitta på! Det tar kanske tid för dem att vänja sig vid varandra.

Min kanin är också utegående, nackdelen är nu när hon är i sin tonårsperiod att man får räkna med ungefär 111 sönderätna kablar, att man vaknar klockan 3 på natten av att kaninen har kissat i ens säng (inte så behagligt, tro mig ;P), och bli väckt två timmar innan man ska till skolan (kaniner kan vara otroligt envisa när dom har tråkigt)! Fast det är det faktiskt värt... Som hemlig skriver så blir dom väldigt sociala och det är görmysigt!
:)
Lycka till med kaninen din! ;)

marieka skrev:
Vi ska åka och kolla på en kastrerad hane (2år) på lördag. Vi har redan en hund och snart eventuellt en katt men inga andra gnagare.

Kaniner är inte gnagare, de är hardjur ;)

man får räkna med ungefär 111 sönderätna kablar, att man vaknar klockan 3 på natten av att kaninen har kissat i ens säng (inte så behagligt, tro mig ;P), och bli väckt två timmar innan man ska till skolan (kaniner kan vara otroligt envisa när dom har tråkigt)!

Problem 1, med sladdar, har vi löst med brickor för dem där de finns. Inte så vackert, men praktiskt :D .
Min kanin har inte kissat uppe nångång på de 4 år han bott hos mig, så det är nog bara otur för din del......
Och 3, att de kan vara envisa. Åh, vad jag skrattade av lättnad när jag läste det. Det är inte bara min pojke som är så alltså!
Om han vaknar på morgonen, säg att det är en helg och klockan är halv 8 (då han vissa morgnar får frukost) och märker att ingen är uppe. Då sätter man igång och gnager och gnager och gnager på gallret och sliter i det tills nån kliver upp av "plötslig väckning"....inte kul.... :p .

gul_zebra skrev:
Kaniner är inte gnagare, de är hardjur ;)
Jaha :o men de gnager ju :angel:

Allmänt: Den ska vara inne på vintern och inne/ute på sommaren.
Familjen som har den nu säger att den inte har gnagt på en enda sladd i hela sig liv dessutom verkar den vara rumsren. :)

Hunden får vara på övervåningen när vi inte är hemma.

Kaninen får husera i köket, där finns inget olämpligt att gnaga på om den nu skulle vilja göra det iallafall.

Haha, kaniner är dödsenvisa... ;) Mitt i natten när jag vaknade och ska svepa täcket om mig för att det är kallt är täcket plötsligt luddigt och det rör på sig. "Varför väckte du mig?" såg min kaninhona ut att tänka. Hon har tydligen bestämt sig för att dela säng med mig... ;)

Hon har tydligen bestämt sig för att dela säng med mig...
Hm, har min kille instängd i buren på nätterna. Men det händer att han ligger där och vilar bredvid mig på dagarna, dock hände det mer förr än nu.

Har kaninen lös på nätterna främst för masrvinets skull... Stackarna vill ha lite nattro när kaninen ruskar i gallret... ;)

Våran kanin är lös i köket dygnet runt. Vi har satt en skiva som går att öppna och stänga för dörren. Katterna kommer då in och ut som de vill. Det funkar jättebra med våra 3 katter och hon är inte så ensam eftersom hon har sällskap av dem när vi inte är hemma.
Kissar och bajsar gör hon i buren.
När vi är hemma brukar hon få sitta med oss i soffan och gosa.

Flera har pratat om envishet och även våran kanin har en enorm vilja... Och det beror inte på att hon är bortskämd! Slutar man klappa på henne *stamp* Kliar man på fel ställe *stamp* Får hon ingen uppmärksamhet (om man t ex sitter och fikar i köket) *stamp* :D
Första natten hade vi henne i buren för att hon och katterna skulle bekanta sig på ett säkert sätt. OBS! Hon var då van att sitta instängd i buren! Hon satt och stampade och stampade så hårt hon kunde så vi fick släppa ut henne och fixa en dörr till köket. Mitt i natten... :smirk: Katterna låg och sov nån helt annanstans så hon stampade inte åt dem heller...

Lycka till med kaninen!

M.

Tack för lycka tillet! vi ska hämta stampe på torsdag. Han är en stooor vit kanin med ett öra som står och ett som ligger :D

Man kan ha en kanin själv, men man ska helst ha mer för då trivs de bäst.

En del trivs bäst ensamma, en del ihop.... vissa bråkar bara.
det är säkrast att ha dem i varsin bur för att undvika slagsmål ;)

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 902
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 207
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 424
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 194
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama