Har jag tänkt på allt praktiskt med att ha eget stall?

C

ciurur

Jag har fått möjligheten att ta över ett stall med 6-8 platser och tillhörande hagar, att ha och driva som kollektivstall.
Om man bortser från de papper man ska ha osv så undrar jag nu om jag tänkt på allt som hör till det praktiska??

I stallet finns:
*boxar (Med vattenkopp)
*möjlighet att ställa upp garderober
*liten sadelkammare
*foderrum
*uppbindningsplats
Spolspilta finns ej så det får man göra ute.

Rullande schema kvällar och helger och jag sköter morgon/lunch

So far so good, men nu kommer det jag undrar
På stallet finns en gjuten platta för gödsel och bonden nästgårds har gått med på att ta hand om gödslet.
Hösilage, havre och korn har jag vidtalat en annan bonde om att köpa in löpande, så enda problemet där är att förvara balarna, men det löser sig.

Är det nu något annat jag måste ha koll på/tänka på innan jag ger mig in i detta??
Har haft häst länge men mest inackorderad hos andra större och mindre ställen, men nu kom chansen att göra ngt eget.

Funderar tex på om man kan ha en minimigräns på hur länge jag får nyttja stallet så att gårdens ägare inte slänger ut mig efter ett halvår när jag just blivit varm i kläderna.
Och hur lång uppsägningstid bör jag be att få? har tänkt mig 3 mån och hoppas att det räcker för att hitta nytt stall om det kniper...

Tacksam för alla synpunkter.

Sv: Har jag tänkt på allt praktiskt med att ha eget stall?

Den allra största utmaningen med att driva kollektivstall är att få tag på bra hyresgäster som sköter sina foderpass och betalar i tid. Resten är relativt enkelt om man jämför.

Ridvägar? Du kan behöva snacka med markägarna eftersom det blir ganska upptrampad på de ridvägar ni använder mest. Försäkringsfrågor? Hur har du det med din egen olycksfallsförsäkring t ex? Vems försäkring täcker skador på stallbyggnader, mark, tredje part, hästar, utrustning etc? Du ska ha ett bra kontrakt med den som äger gården. Glöm inte reda ut vem som ska betala för vatten och el och hur du i såna fall håller reda på din del av kostnaden.

Glöm inte ta höjd för att du ibland kan ha tomma boxplatser där du räknar ut hyran, så att du inte går back personligen när sånt händer.

Sen håller jag med om att största utmaningen kan vara att hitta rätt folk, kan vara vettigt att kolla runt innan om du får med dig några goa kompisar som du vet att du fungerar ihop med.

Ett tips är att kontakta kommunen. Tror att det numera krävs tillstånd från dom man har över ett visst antal inackorderingar.

Ring o hör med din djurskyddsinspektör, dom borde ha koll.

Sorry ..missade att vi skulle bortse från sånt :o

Hagar är nog det som jag tänker mest på. Iof för att jag har lösdrift men också för att jag anser att det är den viktigaste vistelsen för hästen.

Marken ska skötas och hållas efter, samt hålla för det antal hästar man ska ha där. Staketen ska också underhållas.

I övrigt håller jag med en del andra här att vettiga hyresgäster är faktiskt inte så lätt att få tag på. Det slarvas lite här och lite där. Alla kan inte vara med på mötena, det är ett väldigt ringade runt till folk ibland och pysslande med att få allt at gå ihop. Så ibland kan det vara tungt, men oftast fungerar det som det ska. Vi har 2 månaders prövotid med ev förlägning för nya inackorderingar. Just för att det är så viktigt att fodringarna fungerar. Vi har dessutom bara 1-2 st om dagen.

Möten är iaf en bra grej, ffa om man är många. Vi har fast möte sista söndagen varje månad, samma tid varje gång. Och man måste meddela om man inte kan delta. Detta är jättebra har jag märkt. Man har kanske småsaker man vill påpeka för alla, hur saker sköts osv, påminna HUR saker ska göras, gå igenom rutiner mm, för det sker många ändringar och undantag. Folk har frågor som de glömt att ställa tidigare osv. Vi brukar sitta i 1-2 timmar varje gång. Dessutom är det bra att få sin röst hörd och att alla får träffas lite. Så det rekomenderar jag verkligen.

Det är så otroligt mycket som ska fungera, speciellt om man hyr mark/stall av någon annan. Är det ens eget så kan man ju lösa det allt eftersom problem uppstår. Men i ditt fall så är det ju bra att så mycket som möjligt är bestämt på förhand. Här är några saker som jag kom att tänka på.

Hur mycket mark är det? Räcker det till både vinter- o sommarhagar? Vad är det för mark, är den preparerad på något sätt? Vinterhagar blir ju lätt leriga o söndertrampade iaf delvis. Vem står för stängselkostnader och hur ska marken skötas?
Sen ska man ju även tänka på hur många hagar man ska/kan ha. Alla hästar kanske inte kan gå tillsammans. Hästägare kanske vill ha sin häst ensam osv. Man kan oxå ha i åtanke att hästar kan skada sig och behöva en liten sjukhage (inte så lätt att fixa en mitt i vintern tex).

Vad har du tänkt att ha för strö? Bonden som ska ta emot gödseln kanske bara vill ha tex halm.

Finns det möjlighet till att hänga upp blöta täcken någonstanns? Det kan ju bli en del om alla hästar går med täcke..

Beroende på hur gården ser ut så kan det även vara bra att komma överens med ägaren om uppställning av hästtransporter. Om alla i stallet har varsin så tar det stor plats. Liksaså med parkering av bilar, kanske kan vara bra att ha anvisad parkering.

Sen så tänkte jag på hur ni tänkt komma överens om slitage och skador på stallinredningen. Du kan ju tex ha oturen och få en inackordering som äter trä eller sparkar sönder boxen. Vem står för det hästägaren, stallägaren eller du? Och vart går gränsen för "vanligt" slitage och skador som ska åtgärdas. Jätte svår gränsdragning.

Det är mycket att tänka på, men jag tycker att du verkar ha tänkt igenom allt bra.

Lycka till!

Tack för alla bra synpunkter!

Har precis varit på kommunhuset och fått en karta och namn på markägare.
Hagmark finns det på gården så att det räcker.

Ska undersöka det där med försäkring ordentligt.
KOmmer att ta en kallhyra så får alla stå för eget foder, känns som minst förlust då om någon box står tom mm.

Att få tag på vettigt folk är ju alltid ett problem ahr jag upplevt som hyresgäst själv! En del folk gå helt enkelt inte ihop! Eller hästar:smirk:

Väntar fortfarande på besked av de som äger stället vad de vill ha i hyra, så det är fortfarande bara spekulationer. Vet inte om man har råd och så.
ANg det kontraktet så bör det ju stå vatten, el och slitage och sånt specifiserat så att det inte strular.

TAck för alla bra synpunkter!
Finns det flera så hojta gärna till!

Du bör ju ha ett 5-års kontrakt på stallet annars så kan det ju även för dina framtida hyresgäster kännas osäkert att hyra in sig där. I kontraktet bör man spalta upp respektive skyldigheter och åtaganden för båda parter. Är det allt för lösa boliner så kanske man lägger ner en slant på underhåll el.dyl. och blir uppsagd efter ett kort tag. Det ligger ju även i hyresvärdens intresse att stallet får löpande underhåll. Uppsägning från hyresvärdens sida bör ju vara 9 mån. om man inte har misskött betalningar el. dyl.

Kicki :)

heJ!

En sak jag tycker är jättebra i kollektivstall är att ha listor med vad som ska göras på en viss fodring. Jag stog i ett stall där denna lista, samt listan med ordningsregler delades ut redan när man var och tittade på stallet, så att inga överraskningar skulle uppstå. Jättesköt för "hyresgärsten" när man kan kola av att man gjort allting på skrivet papper.

saker som vem som bestämmer vilka hästar som går ihop är också bra att veta, så du inte plötsligt en dag upptäcker att någon vänlig själ bytt plats på några i hagen "för vi rider ut tillsammans". Det är också jättebra med en ansvarig även om det är kollektivt, så inte vissa tar över.

Lycka till med dina planer!

/ lavinia

Tror inte att man behöver ngt godkännande för att få hantera foder, om man inte driver det som verksamhet? Man kryssar väl i hästarnas pass bara att de inte får användas till livsmedel efter slakt så behöver man inte registrera sig?

Eller har jag fått detta om bakfoten?

Det där med hyresgäster är en viktig punkt för mig och pappa numer :angel: Det finns gott om såna som kan allt, som ska bestämma, göra egna regler, "glömma" fodringar, listan kan bli lång. Be gärna om referenser från tidigare stallvärdar, det gör vi. Har dom skött sig väl i stallet och med hästarna? Betalat hyra ordentligt?

bara en fråga, hur gör ni om det tex kommer nån med sin första häst? :p

strö? Ordna en carport fast för hösilaget och spånbalar?

*Delvis knapplån*

Förskotts betalning? En som sköter alla in/utsläpp och fodringar för att undvika att någon är slarvig?

I de fallen kan vi såklart inte kolla upp så. Men vi gör det gärna om det finns möjlighet.

Fröken_Skåne: Vi har förskott, och hittills har alla skött betalningarna. Men VET an att det här är någon som är känd för att strula med hyrorna kanske man inte vill ha in den i stallet trots att man har förskottsbetalning.

Tack igen alla för bra synpunkter!
Verkligen värdefulla när man ska ta steget ut i detta!

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 357
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 508
Senast: Angel
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 673
Senast: svea
·
Ekonomi & Juridik Hej, Hoppas på att kunna få hjälp att reda lite i saker rörande uthyrning av stall. Det är en minderårig hästtjej som kommit till mig...
2
Svar
28
· Visningar
5 233
Senast: Polibek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar