Har jag förstört min ponny?

Status
Stängd för vidare inlägg.

fantastisk

Trådstartare
Min ponny har under ett par dagar fått en rejäl fång nacke , hård och man ser att hon har ont, alt tycker det spänner och stramar, har självklart begränsat maten ännu mer. Jag plockade oxå av henne skorna(runtomskodd) idag hon hade förstärkt puls och var gallig och lite varm på kotorna,såg att hon hade väldigt höga trakter och väldigt långa tår och stog och vägde på fram så jag korta ner tån lite och hon blev lite bättre direkt,men min hovsl kan inte komma på en vecka! jag kollade runt bland vänner och så jag fick rådet att ringa en vän till en vän, som är en barfota verkare, jag förklarade situationen och vad jag har gjort och också sett en viss förbättring, men vill ha en åsikt från någon som kan, dum som jag e litade jag på henne och hon gjorde en vildhäst verkning, men ponnyn har platta hovar så nu går hon på sulan och är riktigt halt! Hon verkade bort hovväggen vid tån så tveksamt att kunna få på en sko! Hon anser att så ska fång hästar verkas! Men jag är inte helt säker på att hon har fång! Vad ska jag göra?

Sv: Har jag förstört min ponny?

Din häst behöver en veterinär. Och som hästägare/vårdansvarig (om du är det) är du faktiskt ansvarig för den verkning som gjorts. Vilket innebär att du faktiskt kan bli straffad då många barfotaverkningar är att betrakta som djurplågeri.

Ring jourhavande veterinär.

Själv klart Har haft ute veterinär efter jag plockade av skorna hon ansåg att det inte va fång för hästen har inga symptom men att hon behövde verkas och korta ner tån och trakter för ur belastnings synpunkt, samt bantas, där kom barfota verkaren in i bilden! J

Din ponny behöver veterinärvård NU, på grund av att barfotaverkaren har varit framme.

Usch på det här! Pratade med distriktet, ska in med henne i morgon! Hur kan dom få lov att göra såhär!

Det är ju du som låtit en kvackare ge sig på din häst. Alla symptom SKRIKER akut fång.

Stackars häst.

Jag håller med om veterinär!

Det barotaverkare får enligt lag inte verka sjuka hästar. Det ska en utbildad och godkänd hovslagare göra. Och som djurägare har man yttersta ansvar för sitt djur.
Du kan alltså hållas ansvarig för det om du anlitar någon barfotatjosan till ditt sjuka djur. Enligt lag..

Vore det min häst hade jag ringt ut jourvet.
Ställ den iaf på mjuuuk och djup bädd.

Nu har jag rådfrågat två vet varav en har sett ponny idag och hon har inte fång! Däremot som jag skrev jag litade på fel människa vilket var j....t dumt eftersom ponnyn har ondare nu!

Det är ju du som är ansvarig och låtit nåt kvackare förstöra din hästs hovar! Var du inte med när hen verkade? Varför sa du inte stopp när du såg vad hen gjorde? Ta ditt ansvar i situationen istället för att skylla allt på barfotaverkaren... Förstår inte varför man anlitar nån som man inte känner som inte är utbildad när ens hästmär sjuk? Om vet inte kan avgöra vad det är så åker man väl till klinik eller djursjukhus?

Hon står på bädd! Däremot ska jag byta hovsl också då skoningen inte va godkänd av vet som var ute, tråkigt att man i te kan lita på någon!

Gjort är gjort men hädanefter litar du mer på en utbildad hovslagare och veterinär än någon självlärd alterntivbehandlare. Eller hur?

Och jag måste säga innan ni fortsätter döma ut mig fullständigt, att barfota verkaren sa att hon inte skulle göra en sådan verkning på hästen och jobbade snabbt och effektiv med raspen så jag såg inte förrän jag lyfte hovarna när hon var färdig, jag är riktigt noggrann med hästen och skulle aldrig anlita en sån men efter rekommendationer om henne att hon var bra från människor jag litar på så ville jag hjälpa hästen, då mina kunskaper inte räcker så långt

Hästen kan ju lika gärna ömma om Du bara plockat bort skorna. Hon kan vara felaktigt verkad redan vid skoningen gått och spänt sig m m. Eller så är det sista verkningen.

Av egen erfarenhet så vet jag att det mesta brukar ordna sig med tiden, men det kräver att hästen får hjälp att uthärda som jag tolkar Dig smärtan. Pads, underlag ev smärtstillande.

Min egna erfarenhet vad gäller för hårt verkad häst (av godkänd hovslagare) så har spån ex vis inte fungerat. Halm och mjukt med svikt, spånet har gjort det värre. Säkert individuellt.

Sedan är det viktiga att hitta orsaken, och om veterinären har anmärkt på hur hästen var verkad/skodd så är kanske grundorsaken/problematiken där, men sedan kan ju ex vis sulömhet tillkommit.

Vad sorgligt... stackars lilla ponny! Hur någon i hela världen kan låta en barfotaverkare ge sig på sin häst är för mig helt obegripligt. Så hemskt. Jag hoppas verkligen att en riktigt bra veterinär undersökt ponnyn nu och talat om hur den ska behandlas hädanefter.

Innan hon blev för hårt verkad idag rörde hon sig som vanligt bortsett från den redan dåliga skoningen, bytte hovsl för två skoningar sen, fyra veckor efter helskoningen ser jag att hon redan behöver skos om, men hovsl kunde inte förren om en vecka. Det är bara så otroligt jobbigt då det ofta tar en skoning eller tre för att se om hovsl gör som den ska! Och har haft ett par hovslagare genom åren och majoriteten slarvar. Som sagt bara så otroligt tråkigt att man inte kan lita på någon känns det som! Hästen står gipsad nu så hon är hur nöjd som helst! Som tur är så förhoppningsvis så kan hovslagaren på kliniken trolla på en sko, sen tänker jag låta han sko hästen fortsättningsvis!

Men är Du verkligen säker på att det var verkningen och inte att Du hade tagit av skorna, Du skrev själv innan att hästen hade platta hovar. Ingen kritik, utan bara en fråga.

Åh vad skönt för Din häst om hon är bättre/avlastad/bekväm.

Vad bra att Du och Din häst fick hjälp så snabbt.

Hovslagare är verkligen ett svårt kapitel, hittar man någon som är bra gäller det att vårda denne ömt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård (Har begränsad erfarenhet av fånghästar vill jag bara slänga in här lite snabbt) en stallkamrat har en gammal fånghäst som nu fått...
2
Svar
20
· Visningar
4 658
Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 629
Senast: Amha
·
Hästvård Min kära ponny fick konstaterad fång för ca 2 veckor sen, hon började gå lite stelt i hagen ca 1 vecka innan, jag trodde det var för att...
Svar
2
· Visningar
687
Senast: Adnoc
·
Hästvård Lite bekymrad och frågande angående min ponny. Han är russ/arab och har alltid haft lätt att lägga på sig men har under vintern och...
Svar
2
· Visningar
1 032
Senast: Solei69
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka