Har jag för höga krav??

biffen

Trådstartare
Jag vet inte hur jag ska göra med ordningen på tioåringens rum. Vi har varit mycket tydliga och haft otaliga diskussioner om ordningen där inne - men inget tycks hjälpa.

Hon blandar hejvilt saker och lägger gärna allt i osorterade högar, har sängen full med grejer och inte en bok i bokhyllan utan alla ligger på golvet bredvid sängen och fullpackade i nattygsbordet.

Hon vet mycket väl var saker och ting har sin plats, men hon har liksom inte "tid" att lägga sakerna på sin plats. Hon tappar ofta bort saker i röran, är inte strukturerad för fem öre.

Hade bara för någon dag sedan en rajd där inne och jag placerade demonstrativt allt i klädväg på golvet i EN hög istället för överallt - för att få henne sortera vad som ska tvättas, vad som kan användas igen etc. Rena kläder låg huller om buller med smutstvätt trots att hon är mycket väl medveten om var familjen ska lägga smutstvätten. Nu idag hade hon en NY historisk hög på sin stol och på golvet... och det brann för mig..

Jag har snällt bett henne plocka ihop på rummet otaliga gånger men resultatet är lika med noll. Jag vill åtminstone att hon röjer så man kan dammsuga och dammtorka på ett normalt sätt - men det är bara med hot och ilska man får henne att lyfta ett finger, men då med stort besvär och massa gnäll.

Senast på familjemötet var hon ordförande och deklarerade klart att hon tyckte att vi var för snälla... jag som tycker jag är en närmast elak mamma, jag kan bli ordentligt arg och det är inget jag tycker om att vara, alls.

Nu till frågan - KAN jag begära att hon håller någotsånär ordning på rummet? Kan jag begära att hon lägger smutsiga kläder i tvättkorgen? Trosor och strumpor hamnar där med automatik, men tröjor och byxor blir liggande i veckor om jag inte själv tar dem, eller som idag, när jag får spel..

I hennes korgar för förvaring av div ting ligger allt blandat, trots att jag suttit med henne och visat att du kan ha leksaker här, gosedjur här, tidningar här etc. i all oändlighet. Detta sen hon var riktigt liten har jag upprepat och visat och varit pedagogisk. En dag senare - blandad kompott..

Ställer jag för höga krav?
Är det orimligt att begära av en tioåring att ha en viss bas-ordning på rummet?

Sv: Har jag för höga krav??

Stäng dörren! :) Någonstans är det hennes rum, hennes röra man kan gnata ihjäl sig men vill hon inte så blir det inte gjort. Det sitter inte i förmågan utan viljan.

Jag var likadan och någonstans kom städlusten när det blev förjävligt och jag fick städa själv på mina egna villkor utan gnat.

Är hon utan kläder - ja då får du väl förklara att det som ska bli tvättat ska lämnas i tvättkorgen och att du inte letar tvätt.

Javan som också var 10 år och hade en gräslig oordning på sitt rum.

Det är väl högst rimligt att ställa krav. Jag var nog i nivå med din dotter när jag var i den åldern. Oftast fick dörren vara stängd, men mellan varven tröttnade pappa på oredan. Jag fick då oftast en dag på mig att plocka undan annars skulle han skyffla ut allt. Det brukade få fart på mig för än så länge har ingenting skyfflats.
Sedan ändrades systemet. Jag var tvungen att städa varje vecka och fick inte min veckopeng innan det var iordning.

Förlåt :rofl:

Påminner om min dotter!

Har blivit mycket bättre dock. Att rensa rummet från prylar som inte används varje vecka är en början, det blir mindre att städa upp.
En liten städning varje dag innan sängen.

Tvätten är ett annat problem som jag inte har någon direkt lösning på. Sluta tvätta = naken till skolan funkar inte :D Det verkar inte ha någon effekt med det hotet.
Har som sporre nu att om hon lyckas att lägga kläderna rätt i en veckas tid så ska vi åka och handla nya kläder, funkar inge vidare. Har gått många veckor nu sen jag la förslaget och det fungerar ett dygn. Men idag så handlar det om några enstaka plagg som inte ligger där de sak.

Däremot så har städningen av rummet blivit mycket bättre sedan vi plockade bort onödiga grejjer. Har gjort det samma med 5½ åringen som innan strödde saker överallt. En liten städning innan bompa så det är framkomligt med dammsugaren.

Att kunna ta ansvar för sitt rum anser jag är en självklarthet, något som man får jobba med redan när de är små. Och jobba ännu hårdare med när de blir äldre :D Att inte kunna städa rummet ordentligt en gång i veckan, dvs med dammsug och damning är otänktbart för mig, det ska göras! Det som inte är bortplockat vid aviserad städning åker i påsar och in i förrådet tills barnet lär sig att plocka så man kan städa! Myckat skrik och tårar blir det men såsmåningom så lär de sig att städar man så får man ju behålla grejjerna :p

Lycka till!

Gör som min morsa gjorde när jag och syrran var små. "Hota" med att slänga allting i en svart sopsäck. :angel:

Jag började genast städa, gråtandes, medan min syster helt enkelt gick för att hämta en svart sopsäck som hon sen gav till morsan. :p

Kan bara säga att med 4 ungar (som är hyfsat "stora" nu) har jag verkligen valt mina "krig". Har en del saker som jag tycker är viktigt och som inte är förhandlingsbara:mad: och det blir då många andra frågor där jag har backat och "OK, det är er sak"..Rummen är en av dessa..Tvätt som inte läggs i tvättstugan blir INTE tvättad, då får de stå med inga kläder på morgonen:devil:eller tvätta själva (vilket faktiskt har visat sig bli konsekvensen). Ordningen på rummen hos mina tvillingar och mellangrabben kan liknas vid ett slagfält:D. Min äldsta har börjat bli väldigt ordningssam och städar, håller efter i köket etc. De andra MÅSTE dammsuga en gång i veckan i sina rum. De bäddar rent själva och sedan skiter jag i hur det ser ut. Och eftersom de hellre verkar ha stökigt så är det väl så att de trivs i kaoset.
MEN, i resten av huset gäller mina och mannens regler. Där plockar man upp efter sig, lämnar ingen disk framför TVn etc. Vill de stöka får de göra det på sina rum. Konstigt nog har det funkat kanon och framförallt har vi sluppit tjat och att bli osams hela tiden.:idea:

Jag gissar att båda mina tjejer skulle välja att göra som din syster.. de är inte alls särskilt fästa vid sina saker.

Har tänkt göra en röjning och plocka bort och slänga en massa saker som bara tar plats i onödan.
Har en liten skrubb full med backar o leksaker som jag tror jag ska gå igenom igen, fylla upp med nytt och sen låser jag dörren dit ett tag...

Jag hade en gräslig oreda när jag var liten men veckopengen fick jag på fredagen om rummet var städat annars brann den inne och med städat menades att allt skulle vara på sin plats, dammtorkat, dammsugat och moppade golv (renbäddad säng osv varannan vecka).

En sak som jag tror är bra är att barnet själv får bestämma vart rätt plats är för varje sak, kanske gå igenom och märka upp lådor mm tillsammans, kanske färgkoda etc.

Mina föräldrar respekterade alltid våra rum och skulle aldrig gått in där utan att fråga, men så var det också upp till oss att vi uppfyllde dom förutbestämda kraven på ordning.

Gör lite likadant med sambons fyraåriga dotter men då städar vi tillsammans så klart och det ska alltid vara städat/undanplockat innan kvällmyset med film eller innan man går till någon kompis etc.

För mina barn hänger veckopengen på städningen. I veckorna får det se ut hur som helst, men på lördagen, innan veckopengsutbetalning ska det vara städat.

Sen hjälper jag till genom att visa/berätta "där har du den som du lägger där" osv. De är ju bara 4 och 6 år än så länge, hehe.

En stor hjälp var att slänga bort/rensa bort saker som inte behöver vara i rummet, samt tillräckliga förvaringsmöjligheter.

Jag fasar för att barnen ska bli som jag... jag var som du beskriver och har fortfarande otroligt svårt att plocka undan saker direkt.

mitt rum har alltid sett ut som ett bombnedslag, och jag lovar att mina föräldrar provat allt. tjat, indragen veckopeng, sopsäck..you name it. det funkar inte för mig, jag är stökig. men visst det är säkert olika från person till person. för vissa kanske det funkar att hålla städat om man har lite krav på sig. men jag har alltid kännt att mitt rum är mitt rum, hur det ser ut därinne är upp till mig.

Sådär var min också när hon var tio år . Idag går hon i nian och har blivit mycket bättre. Så hav förtröstan:bump:

Om det är orimligt eller ej beror nog på barnets personlighet.

Jag förstår inte varför så många föräldrar lägger så mycket kraft på att få barnen att städa sina rum.

Jag städade "aldrig" mitt rum rum som tonåring. Ingen annan städade där heller. Fönstren putsades nog inte på flera år och dammsugning eller golvtorkning var nog inte heller så vanlig. MEN vi fick absolut inte stöka till i resten av huset.

Jag har nu eget hus och familj och städar normalbra tror jag. Men det började jag inte med förrån jag flyttade hemifrån.

Men smutskläder la jag faktiskt i tvättkorgen - annars hade jag ju inte haft något att ta på mig.

Mina barn har sen de var ca 3 år gamla haft kravet på städat rum innan sängdags så jag är säker på att en 10 åring klarar det oxå. De har oxå alltid haft kravet att lägga alla kläder i tvätten, alltid duka av efter sig, alltid plocka undan grejer efter sig i huset etc.Det går av bara farten nu.
För motivationens skulle så kan jag tipsa om tjänster och genstjänster. Ingen veckopeng, ingen skjuts till aktiviteter etc utdelas om inte rummet är städat.
Ang tvätten så är det lättlöst, tvätta den inte. en tornåring är väldigt utseendefixerad, det tar inte lång tid innan hon ser till att tvätten hamnar där den ska om det inte finns fler kläder att ha på sig.

Senast ändrad:

Låter som min 10-åring. Det ligger alltid mer kläder över skrivbordsstolen än i garderoben. Jag har glömt vilken färg skrivbordet har eftersom man ändå aldrig ser bordsytan. Men så länge jag kommer in med dammsugaren är det bara ett fåtal gånger jag tvingar henne att städa. Sedan händer det någon enstaka gång att hon själv tröttnar på röran och sätter igång och städar. De gångerna är det som renast. *s*

Jag tycker i och för sig dina krav är fullt rimliga. Fast det verkar stört omöjligt att få en 10-åring att inse det. Min dotters mamma (vi bor inte ihop) försökte med sopsäck och/eller indragen veckopeng. Hjälpte inte.

Jag har alltid varit sådan. Jag har ingen som helst ordning i kroppen. Lägger saker där jag känner för ungefär :crazy:

Men mamma hade en ganska bra lösning på det, visst ibland tjatade hon gärnet. Men ju mer hon tjatade ju mer stängde jag av. Råkade hon tjata någon dag då jag verkligen hade lust att städa så var det kört.

Tillslut stängde hon dörren och satte själv inte sin fot på mitt rum. Ville jag ha rena kläder till skolan fick jag bära ner dom. Annars fick jag gå i smutsiga hon tänkte minsann inte gå in på mitt rum och plocka efter mig. Och det fick lite fart på mig, tack vare det så började jag plocka lite hela tiden.

Hon slutade att hjälpa mig städa/dammsuga/tvätta redan då jag var 8-9 år gammal och kunde sköta det där själv. Visst jag fick hjälp att dammsuga då jag hade plockat upp ALLT från golv och städat ordentligt. Då kunde jag få hjälp med det.
Samma sak att hon slutade byta lakan åt mig då oxå, ville jag ha nya fräscha lakan fick jag så snällt be om hjälp efter att jag städat upp.
Fick ingen veckopeng om det inte var städat. Vilket dock inte spelade någon roll för jag använde bara veckopengaen till massa onödigt.

Ja du, det är inte enkelt. Min son (16) gör absolut inget utan att man hotar att bära ut datorn, eller nåt.

Men jag har försökt förhärda mig och låtit dem ha rörigt, MEN en gång i veckan ska det städas, sen kan de slänga ner allt igen. Men jag hävdar att det är kapitalförstöring (kläder, golv mm) när man inte städar under skräpet ibland. Grus sliter på parkettgolv, kläder förstörs när man trampar i dem, böcker förstörs också av att ligga slängda, matrester luktar illa och samlar småflugor...

Försök komma överens om nån minimumnivå på hur ofta det ska städas under röran, men låt dem annars ha som min dotter, som satte upp en skylt på sitt rum

"MY ROOM, MY MESS, MY PROBLEM"

Nu har jag inga egna barn, men jag kan ju berätta hur de var när jag var liten. Mamma har alltid varit otroligt pedantisk (jobbar som städerska också ;) ), och de skulle plockas undan varje dag! Vi fick inte gå och lägga oss förrän alla leksaker var undanplockade.
Sen när vi blev äldre och fick egna rum (delade rum alla tre först då vi var välsigt trångbodda, men byggde sen ett hus till på gården där jag och syskonen fick varsinna rum), så var de dammsuga en gång i veckan, lägga kläder i tvättkorgen annars fick vi vara utan, städa undan alla grejer på rummet, bädda sängen varje dag, bädda rent osv.
Fick även lov att diska och vi hade ett schema som vi rullade runt på. Gjorde vi inte detta fick vi indragen veckopeng. De var pest o pina att göra allt detta ibland och när man började i högstadiet och fick mycket mer läxor hann man verkligen inte göra allt. (hjälpte till mkt ute också med att kratta, plocka åpplen, rensa ogräs osv).

Jag tycker att de är bra att barn hjälper till hemma, men de får inte bli för mkt så att man är som en slav åt sina föräldrar.
De positiva med att jag hjälpt till mkt hemma är att jag tycker inte de är speciellt jobbigt att diska min egen disk eller städa i min egna lägenhet.

Vår dotter är 15 år, hon lever i en kaotisk misär i sitt rum. Vi har tjatat, tjatat, och tjatat i säkert tio år om att hon ska städa rummet. Nu har åtminstone jag gett upp, jag låtsas helt enkelt som att hennes rum inte hör till huset:idea:

Ibland får jag återfall, speciellt när jag tänker på alla fina kläder jag köpt till henne för pengar JAG har arbetat ihop och som hon nu trampar runt på i rummet, blandat med smutskläder. Då blir jag rabiat, skogstokig, vansinnig. You name it!:devil:

Hon har två småbröder, de är inte alls så. Och jag tror att när dottern får eget hem så kommer hon att hålla ordning där...kanske.....

Välj dina krig.
Fundera på varför är det viktigt för dej att det är städat?
Det är ju hon som bor där.
Jag har också tjatat, bett, gett morot, hotat osv.

Min dotters rum (hon är 16 nu) ser ut som ett bomb nedslag.
Min son använder inte garderoben utan har sina kläder på bordet(han är 18).

Ibland blir jag irriterad över just det att sakerna förstörs när de ligger på golvet, men oftast stänger jag bara dörren.

Hur var du och din man när ni var små?
Hade ni städat innan någon sa något eller blev ni också tjatade på och i såfall, hjälpte det?

Jag tänker som så att jag har ansvaret för att det finns tillräckligt med förvarings utrymme, att allt ska gå att lägga på sin plats, sen är mitt ansvar slut.

Kläder som inte hamnar i tvättkorgen tvättas inte, rum som inte går att dammsuga golvet i dammsugs inte (det roliga är att min dotter pga av mina skador har haft ansvaret länge för städningen i huset och det sköter hon jättebra)

Jag fungerade så att om någon sa till mej att jag måste göra något så tar det total stopp, även om jag hade tänkt städa rummet så gjorde jag inte det om någon tjatade.

Så mitt tips är:
Egen tvättkorg på rummet.
Inga nya saker innan de gamla är i ordning.
Inget tjatande, är rummet inte städat så är det inte, vänta ut att hon städar själv.
Ha i minnet att alla är olika, alla trivs inte i perfekt ordning (även om jag inte tror att någon trivs i totalt kaos.)
Din ordning är inte hennes ordning, låt henne hitta sin egen ordning.

Mina barn har haft perioder då det varit kliniskt rent och andra perioder som just nu, då det är rörigt värre, huvudsaken är att de själva inser vad som är deras ordning, då blir det så mycket enklare för alla.

Jag hällde allt i en sopsäck och ställde ner i källaren..och där fick det stå..till nästa gång det var rörigt,ner i en sopsäck och ner i källaren!
Till slut fanns inte mycket kvar,så dom började hålla ordning,då fick dom tillbaka sina saker!

Smutstvätten fick ligga kvar,hon lärde sig var korgen stog när det inte fanns något rent längre..
Jag har aldrig sagt när jag har tvättid,lägger man inte i där,då blir det inte tvättat..

Nu när dom blev större,då stänger jag bara dörren,vill dom bo i skiten,så varsågoda..Men tvättkorgsreglerna gäller,läggs det inte där,så blir dset inte tvättat!

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
8 703
Senast: Fibusen
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 233
  • Låst
Övr. Barn Detta är en tråd som vänder sig ENDAST för de som har barn TACK! Min äldsta dotter är 9 år och född i tonårstrotsen. Hon kan vara en...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 709
Senast: Welsh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV