har ja fått öronskabb?

Cilla

Trådstartare
har en liten kattbäbis hemma nu, med öronskabb.
jag vet att det egentligen inte kan smitta till människor, men jag börjar undra om jag inte har fått det ändå ja....

det kliar i mitt vänsteröra och lixom.... tickar och klickar i hörslegången.... :confused: och prasslar, ungefär som om det är 1 mm stora äckliga kräk som kryper runt och försöker hitta en väg in till hjärnan för att äta upp den!!!! :eek:

hur säkert är det att öronskabb inte smittar till människor? :confused:

Sv: har ja fått öronskabb?

nu har ja varit och rotat i örat, för att se om nånting rör sig längst ut på topsen, men inte va ja kan se.... :o

hjälp mig då!!!
det tickar och äcklar sig!!!!
*bläbläurkåfy* :crazy:

1968 provade en amerikansk forskare att stoppa öronskabb från katter i sitt eget öra. Det visade sig att kvalstren trivdes bra i örat, så visst kan det smitta!

har en liten kattbäbis hemma nu, med öronskabb.
jag vet att det egentligen inte kan smitta till människor, men jag börjar undra om jag inte har fått det ändå ja....

det kliar i mitt vänsteröra och lixom.... tickar och klickar i hörslegången.... :confused: och prasslar, ungefär som om det är 1 mm stora äckliga kräk som kryper runt och försöker hitta en väg in till hjärnan för att äta upp den!!!! :eek:

hur säkert är det att öronskabb inte smittar till människor? :confused:

Troligen en vaxpropp, köp revaxör och spola ut den.

Hjälper inte det är det väl bara att droppa kattungens medicin i ditt eget öra också....

/KT

Jag har läst nånstans att en läkare hittat otodectes cynotis, dvs öronskabb, i en människas öra, så det går säkert.
Men om det är det du fått är ju inte säkert. Tankens kraft är stor, det kliar över hela mig när jag rengjort öronen på en skabbkatt och jag tror inte att det är för att hela jag är full i skabb utan för att det känns som det kryper på mig. En vanlig vaxpropp som nån sa kan det mkt väl vara.
Skulle inte hälla Otimectin (vilket jag antar att du fått att behandla katten med) i mina egna öron...

Skulle vara väldigt enstaka fall. Helt klart är att öronskabb är väldigt vanligt problem på katt men inte på människa. Skulle vara intressant att få en närmare referenser tex med uppgifter om hur länge skabbdjuren fanns kvar o om man kunde visat att de verkligen förökade sig.
PL

ja det hade varit intressant att läsa! Det kan ju va som med så många andra odjur, som kan ta ett smakprov på oss med men som behöver sitt värddjur för att föröka sig

ja tror nog snarare att det kan ha rört sig om mild form av hypokondri. vilket jag lider av. enligt egen diagnostisering. :)

för nu är örat bra igen!!!! :banana:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 152
Senast: Shenzi
·
J
Övr. Katt Jag går ut med min siames i koppel och har gjort det sen han kom till oss för nästan 2år sen. Nu har vi flyttat till en annan lägenhet...
Svar
16
· Visningar
1 737
Senast: bengibollen
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
2 231
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama