Hår i öronen... (dvärgschnauzer)

Terja

Trådstartare
Har en dvärgschnauzer (svart) på 8 månader som vi har problem att trimma öronen på. Nu menar jag inte de håren som är på öronen utan de som är inne i öronen. Ska snart på klickerkurs så mitt mål med den kursen blir att han ska ligga stilla så jag kan ta håren.
Han har inga problem i nuläget med öronen men mitt samvete med öronhåren tynger mig något enormt mycket. Har lite funderingar om hur jag ska lösa det men jag vill gärna ha råd från er också.

Hur gör ni? :confused:

Jag vet att jag skulle ha tagit det från början men vi visste inte hur vi skulle göra innan vi gick till trimmaren första gången. Allt är en lydnadsgrej men det är svårt att ha en peang i hans öra när han svänger huvudet fram och tillbaka, skakar på huvudet och är allmänt ålig... Är rädd för att skada honom. :cry:

Sv: Hår i öronen... (dvärgschnauzer)

Jag har en coton de tuléar som får mängder med hår i öronen om jag inte håller efter.

Jag rycker bort håret med fingrarna. tycker det går fortast och smidigast, då slipper man gräva med en peang också. Brukar ta det när vi sitter i soffan och myser, han märker inte ens att jag rycker bort håret.

Jag har riesen,så jag sitter också och rycker hår från öronen!
Jag brukar lägga henne ner och sen sitta och småpilla i öronen,sen tar jag en LITEN tuss och rycker,inte sliter!

Du kan smådra lite i hårtussen,det släpper! Så man behöver inte slita/dra!
Min vovve tycker det är skönt när jag pillar och fixar inne i öronen på henne!

Om du aldrig hittils har dragit hår är det rätt mycket nu kan jag tänka mig? (fast trimmaren lär ju ha gjort det). Kan du inte försöka rycka det längsta med fingrarna så att du vänjer vovven så innan du börjar med piang? Med fingrarna kan du iaf inte göra honom illa.

Får prova det! Han vet dock vad det är som gäller när vi pillar i öronen.
Ska försöka ikväll igen och se hur han reagerar. Har fingerkondomer, funkar de bra?

Jo han har blivit ryckt 2-3 gånger men inte av oss. Snart dags att åka dit igen men jag vill kunna göra det själv.

Oftast kan hunden skillnaden mellan hundtrimmet och hundägaren..

Min jycke vet mycket väl att man ska stå hela tiden när man blir klippt hos "frisören"..
Men när matte klipper,då..kan man prova med att sitta..ligga..åla sig..rycka till..klia sig på magen..blinka lite när luggen ska klippas..

Så din vovve vet nog att när matte pillar öronen,då är hon osäker(då kan man sjåpa sig lite:D)..Medan trimmet bara gör det rakt av,utan krusiduller!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka