Jag har en liten söt-sur ponny som är hemsk i hantering, jag har ganska enkelt att kontrollera henne men så fort någon annan kommer in till hennes box ser hon ut som hon ätit citron. Öronen bakåt strukna och försöker hugga efter personen som går in. Jag har ägt henne i sex månader och hon var lite små sur när vi provred men inget jag ej kunde kontrollera. Min lillasyrra har blivit intresserad av hästsport på sistone och eftersom Ronja, som hästen heter, är jätte bra nybörjar ponny i ridningen, så fick hon testa. Men så fort hon ska in och borsta försöker Ronja hugga henne och sparkas när hon kratsar hovarna osv. Detta händer aldrig när jag borstar eller kratsar hovar utan då är öronen lite bakåt men inget dumt gör hon. Jag vet inte om detta är för att hon inte har någon respekt för lillasyrran eller om hon kanske har ont och tar ut sin aggression på folk? Detta är då inte bara med lillasyrran utan alla personer som kommer in i boxen. Hon går i en hage där hon är rang-hög och ingen häst får komma för nära för då blir hon alldeles tofsig och börjar sparka backut. När vi köpte henne blev hon besiktad men hon var fullt frisk utan skador. Förra ägaren köpte henne från ridskola där hon inte klarade av att bli störd av mindre barn. Hon är underbar i ridning och framförallt med mig är hon en riktig ängel. Inget problem med hovslagare eller veterinär, försöker bara se lite läskig ut. Jag är rätt säker på att hon inte har ont men jag vill ändå kolla med er här på forumet då jag inte vill att folk ska vara rädda för henne då hon egentligen inte är så. Jag har veterinär tid nästa vecka bara för att försäkerhetensskull kolla. Just nu är hon fullt igång.
Tacksam för svar!
Tacksam för svar!