Har han grundlurat mig?

X

xect

För att göra en lång historia kort: Hästen har stått i ca ett halvår pga skada och är nu under igångsättning. Eftersom jag inte använt bett under så lång tid, verkar han nu tycka att det är något jätteobehagligt.
Jag fick tips om ett bett med "kopparringar" och diverse finesser som man trodde skulle få honom att inte bita tag i bettet utan mer leka med det.
Bettet hade dock stänger men jag valde att sätta tygeln i ringen vid munnen, så att det blev samma effekt som ett vanligt tränsbett (rätt eller fel?). Han kämpade emot bettet, "bet tag" i det och verkade allmänt obekväm med det, precis som med tränbettet jag använt innan. Jag provade då att sätta tygeln i den andra ringen, alltså så att det blev en häveffekt, och vips! Hästen accepterade bettet med en gång, det låg stilla i munnen, han började lyssna på vikthjälper och jag behövde endast ha ett lätt stöd med handen.

Fråga när nu: Lurar han mig totalt? Springer han bara och böjer på nacken eller kan det vara så att han helt enkelt gillade det bättre? Jag blev så himla förvånad, är ju ändå rätt tveksam om det där verkligen är äkta..

Sv: Har han grundlurat mig?

vet inte riktigt vad det är för bett du pratar om, och är inte så bra på hur olika bett fungerar, men med skänkar brukar väl trycka på nacken ?
Är ju svårt att säga om din häst bara kör in huvudet, tar han stöd på bettet ?
Kan inte bli så att det ligger annorlunda i munnen när tygeln sitter längre ner?

Har själv aldrig heller sett ett likadant bett, så förstår om du inte fattar. Det är inte så värst långa skänklar, dessutom böjda så att det inte ska bli så mycket häveffekt.
Han tar ett lätt stöd på bettet.
Jag tycker det är jättesvårt att veta, speciellt med ett långt uppehåll i ridningen. Oc ja det är möjligt att det ligger bättre i munnen, jag vet inte :O

Menar du ett sånt här bett

Isåfall så blir det ju inte dirket samma verkan som ett vanligt tränsbett om du sätter det i mittenringen eftersom nackstycket sitter i den översta ringen.
det går att jämföra lite med pessoa, dock inte lika mkt eftersom ringarna är mkt mindre och det tar stop om man drar för mkt.

Skulle dock säga att det inte är omöjligt att din häst ljuger, upplevde nog att mina grabb gjorde det när jag andvänd det bettet (fast han har en tendens att bara böja på nacken vad jag än har)

Bettat ovan finns även med vanliga ringar. Har testat båda delarna men föredrar nog det med vanliga ringar. Mitt sto älskar det bettet iafa.

förstår inte riktigt hur du menar om hästen lurar dig eller inte?
du borde känna om hästen går i rätt form eller bara knäpper av i nacken.

är väl fullt möjligt att han gillar bettet:)

En erfarenhet jag har är att hästar mycket väl kan bita i bettet, dvs bita sig fast i ena sidan pga fysiska blockeringar som finns i kroppen. Att hästen släpper taget om bettet, när man använder bett med skänkel är inte så ovanligt. Även om de har smärta , så släpper de bettet eftersom bettet är omedelbar. Dvs obehaget överbryggar andra problem, så jag skulle i dina kläder FÖRST försäkra mig om att hästen verkligen inte har några problem i ben rygg eller annat. Det kan även handla om utrustning som är illa anpassad.

precis ett sådant bett!

Så det finns med vanliga ringar alltså? Kanske skulle ta en titt på det.

Tja, jag borde kanske känna det. Ber om ursäkt att jag har svårt för det, men han är en sådan som aldrig riktigt tar ett ordentligt "stöd", vilket gör det jättesvårt att känna om han knäpper av eller inte. Tränar för en jätteduktig tränare som säger att han får med sig baken och ryggen när jag då uppfattar att han inte tar ordentligt stöd på bettet. Sen känner man ju om hästen bara går och såsar och böjer på nacken, men det är inte det jag menar.

Det är som du säger, visst borde man känna skillnad. Men det är inte så självklart för alla.
(har för övrigt aldrig haft det problemet med andra hästar)

Tack för dina kloka ord. Han HAR problem med höfterna, ett problem som aldrig koimmer gå över. Därför får jag endast rida på rakt spår nu i början av igångsättningen. Och det är som du säger, han biter liksom tag i bettet, men med detta gjorde han det inte alls. Hade ut en massör i veckan som tyckte han var stelare i hela vänstersidan, dock inte så mycket.
Han gör det även vid barbackaridning, så sadel borde det inte vara. Och bettet (det han biter tag i)är som sagt detsamma som förut, skulle inte tro att hans mun har växt. ;) Har även raspat/kollat tänderna nyligen.

Vill bara ha all hjälp jag kan få så jag inte gör min häst illa.

Tja, jag borde kanske känna det. Ber om ursäkt att jag har svårt för det, men han är en sådan som aldrig riktigt tar ett ordentligt "stöd", vilket gör det jättesvårt att känna om han knäpper av eller inte. Tränar för en jätteduktig tränare som säger att han får med sig baken och ryggen när jag då uppfattar att han inte tar ordentligt stöd på bettet. Sen känner man ju om hästen bara går och såsar och böjer på nacken, men det är inte det jag menar.

Det är som du säger, visst borde man känna skillnad. Men det är inte så självklart för alla.
(har för övrigt aldrig haft det problemet med andra hästar)

Nu låter det som om jag vore en riktig skata,var inte alls meningen att dumförklara dig eller din känsla i ridningen:o (ser nu att det kan tolkas så).efter din förklaring ovanför ser jag att det är lite mer än en häst med sänkt rygg och avknäppt nacke,för det brukar inte gå att missa;)

Mvh Arabizar

Det där är ett ett mycket vanligt westernbett. Jag hoppas att du har en curbstrap till det?

Ingen fara, förstår hur du tänker nu. ;) Usch, man lägger på sig så mycket olater när man inte tränat för tränare på länge..

Ang om han lurar dej eller ej. Känner du att något händer i hela hästens kropp, eller enbart i munnen? Om han bara backar av från bettet och slutar bita, så är det inte något positivt, men om du känner att hästen också suger i med arbete igenom hela kroppen, känslan blir mer svikt i steget, ryggen lyfts osv, då har du en ärligare sökning till bettet. Sitter hästen ihop, eller är det glapp någonstans på vägen mellan bettet och bakhovarna?

Kanske ska du be tränare titta på er med detta bett, för säkerhets skull.

För egen del vill jag inte byta bett om jag känner såna problem som du beskriver utan försöka förstå varför hästen reagerar som den gör, om den inte bitit fast tidigare, varför gör den det nu? Vad är förklaringen? OCh hitta lösningen utan att sätta in skarpare bett...

Senast ändrad av en moderator:

Har du gjort någon koll i hans mun? Han kan ju ha vargtänder eller hakar som besvärar?!

Jag ser ingen lösning i att sätta in skarpare bett men hävstångseffekt utan jag tror att du måste hitta problemet som gör att inte hästen accepterar bettet.

Kontakta en hästtandläkare för en munkoll, han/hon kan dessutom se om hästen är låg i gommen (trivs då antagligen bättre med ett smalare bett, typ bridong). Tandläkaren kan också ge sin åsikt om hur långt bettet bör vara samt att tränset är rätt anpassat.

Sedan kan du själv prova att se hur din häst fungerar på rakt, delat resp tredelat bett.

Visar det sig att hästen är o.k. i munnen, har väl anpassade bett men ändå inte vill ta stöd så beror det med all sannolikhet på att den har problem i bakkärran eller ryggen och då får man gå vidare och försöka åtgärda detta. Förutom vetrinär kan då en equiterapeut vara till god hjälp. Lycka till!

hej!
Tack för hjälpen, ja vi har kollat tänderna på honom nyligen (någon månad sen) och inga fel där.
Han har fel på höfterna och har nu insett att han inte kommer hålla för ridning (se min andra tråd).

Mitt syfte var inte att sätta på ett skarpare bett för att hanskulle kröka på nacken, utan att använda ett bett som är rörligare så att han inte biter tag i det.

Jag tror att han försöker få med sig bakkärran men den vill liksom inte riktigt hänga med. Han har fel på höfterna så det gör ont för honom. Visste dock inte att det gjorde ont när jag startade tråden, men har idag kontaterat det.

Liknande trådar

Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 105
Utrustning Hej! Jag tänkte fråga bara, vad har ni för erfarenheter utav bettet nedan? Det kommer ifrån Fager och modellen heter "John Universal"...
Svar
6
· Visningar
2 196
Senast: Dopy
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 585
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej, behöver hjälp att tänka lite! Min fyraåring går på ett oledat bett med lösa ringar och bettplattor. Har varit jättefin på det och...
Svar
7
· Visningar
1 068
Senast: ygenda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka