D
Dundret
Nån som vill hjälpa mig att få till kvoten, står helt still i mitt huvud..
Min häst får enligt hippocampus 92.4 MJ
och 633.6 Smrp där kvoten blir ca 6.8
Hur ska jag göra för att höja kvoten till minst 7?
Som jag får för mig måste jag antingen höja proteinet eller sänka Mj, men det blir väl fel, då får ju han proteinöverskott som han redan har på drygt 100 g, men sänker jag den med 100 g blir kvoten bara 6..
Sänker jag proteinet blir kvoten lägre och höjer jag Mj sänks den också.
Fattar ingenting.. Eller har jag bara räknat helt fel?
Det jag kom fram till var att höja Mj till 100 och proteinet till 700 g men är inte det för mkt protein? eller eftersom det ska vara 6 ggr så mkt protein som Mj?
Nä nu känner jag mig ännu virrigare ... hoppas nån orkar hjälpa.
Hästen är ett mkt ädelt och nätt halvblod, 16 år, svårfött, ca 500-525 kg, promenadrids just nu, valack, blir lätt för tunn och blir aldrig tjock. På kraftigt bete blir han normalhull till småtjock när alla andra hästar på samma bete blir smällfeta.
Min häst får enligt hippocampus 92.4 MJ
och 633.6 Smrp där kvoten blir ca 6.8
Hur ska jag göra för att höja kvoten till minst 7?
Som jag får för mig måste jag antingen höja proteinet eller sänka Mj, men det blir väl fel, då får ju han proteinöverskott som han redan har på drygt 100 g, men sänker jag den med 100 g blir kvoten bara 6..
Sänker jag proteinet blir kvoten lägre och höjer jag Mj sänks den också.
Fattar ingenting.. Eller har jag bara räknat helt fel?
Det jag kom fram till var att höja Mj till 100 och proteinet till 700 g men är inte det för mkt protein? eller eftersom det ska vara 6 ggr så mkt protein som Mj?
Nä nu känner jag mig ännu virrigare ... hoppas nån orkar hjälpa.
Hästen är ett mkt ädelt och nätt halvblod, 16 år, svårfött, ca 500-525 kg, promenadrids just nu, valack, blir lätt för tunn och blir aldrig tjock. På kraftigt bete blir han normalhull till småtjock när alla andra hästar på samma bete blir smällfeta.
Senast ändrad av en moderator: