Har fastnat..

D

Dundret

Nån som vill hjälpa mig att få till kvoten, står helt still i mitt huvud..
Min häst får enligt hippocampus 92.4 MJ
och 633.6 Smrp där kvoten blir ca 6.8
Hur ska jag göra för att höja kvoten till minst 7?
Som jag får för mig måste jag antingen höja proteinet eller sänka Mj, men det blir väl fel, då får ju han proteinöverskott som han redan har på drygt 100 g, men sänker jag den med 100 g blir kvoten bara 6..
Sänker jag proteinet blir kvoten lägre och höjer jag Mj sänks den också.
Fattar ingenting.. Eller har jag bara räknat helt fel?

Det jag kom fram till var att höja Mj till 100 och proteinet till 700 g men är inte det för mkt protein? eller eftersom det ska vara 6 ggr så mkt protein som Mj?

Nä nu känner jag mig ännu virrigare:eek: ... hoppas nån orkar hjälpa.

Hästen är ett mkt ädelt och nätt halvblod, 16 år, svårfött, ca 500-525 kg, promenadrids just nu, valack, blir lätt för tunn och blir aldrig tjock. På kraftigt bete blir han normalhull till småtjock när alla andra hästar på samma bete blir smällfeta.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Har fastnat..

Kvoten är ju det som man får när man delar smrp med MJ. Därför är det klart att en ökning av MJ (eller sänkning av smrp) ger en lägre kvot (du får ju mer MJ per enhet smrp). Eftersom hästen är lite svårfödd så skulle jag inte sänka energi (MJ)-intaget utan istället välja att öka proteinet. Nu brukar jag inte räkna på någon idealkvot på 7.... på hästar som rids räknar jag med en kvot på 6. Jag tror dock att 6,8 och 7,0 är en så marginell skillnad att det inte har någon jättebetydelse.... men det kanske någon annan som är mer kunnig ska fundera över...? :crazy:

Vad är den huvudsakliga orsaken till att du vill öka kvoten?

Sv: Har fastnat..

Om du vill få fram en kvot på 7 så tar du mj x 7. Du hade 92,4 mj x 7 är 647 smrp. Men det är ju svårt att bara få in lite smpr och inte mj alls. Du får nog kolla i något program och lägga till lite vartefter.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
418
Senast: Elo
·
Foder & Strö Har för första gången på evigheters evigheter fått ett hö med kvot på 6, tidigare har det alltid fattas massa protein. Detta hö har...
Svar
10
· Visningar
922
Senast: Zebban
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 255
Senast: Hjartagna
·
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 699
Senast: Dornes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter