Har ett dilema, vad göra???

Zelda_83

Trådstartare
Om tråden ligger fel så flytta den gärna =)

Mitt dilema är:

Har en B-ponny på foder (som vi vill köpa senare) som mina döttrar rider. Då båda är i utbildningstadiet så tränar och utbildar jag ponnyn åt dom på vardagarna när dom själva inte har tid pga skola m.m.

Han har vart hos oss sedan slutet av november och han har verkligen vart helt underbar på alla möjliga sätt. Båda barnen hanterar och rider honom själva, dock alltid under min övervakan.
När jag själv rider så har han alltid visat att han är villig att jobba och göra det som krävs av honom.
Jag visste när jag hämtade honom att han bara var grundutbildad och att han kunde bocka lite när man ska galoppera på honom. Han har försökt bocka med mig 2 gånger men då jag har stor erfarenhet av busiga ponnyer och hästar så har jag kunnat avleda honom snabbt och ingenting har hänt.

Nu kommer tyvärr det tråkiga. För en vecka sedan skulle jag rida ut barbacka på honom. Hade mest tänkt skritta och trava lite på en äng bakom stallet.
Han var jätte pigg men inte mer än att jag klarade av honom. När vi hade kommit ca 800 meter från stallet och ner på ängen så får han världens tokryck och flyger rakt upp i luften och borjar bocka som en tok. Sedan tvärvänder han och drar iväg mot stallet i full fart. Eftersom jag red utan sadel, och till råga på allt red med termobyxor, så hade jag svårt att sitta kvar och gled av med en väldans fart och landade på höger njure. Jag tappade luft men lyckades på något sätt behålla lugnet och lyckades sätta mig på knä och återfick luften i lungorna. Fick se att ponnyn hade stannat och stod bara några meter ifrån mig så jag reste mig och skulle gå fram till honom när jag känner en otrolig smärta i ryggen i höjd med byxlinningen på höger sida.
Ponnyn blev rädd för mig och vände och sprang hem i full fart, jag fick upp min mobil och kunde larma stallet att han var på väg tillbaka och att jag gick tillbaka till stallet. Ringde min mamma som fick komma och hämta mig och köra in mig till akuten.

Väl inne på akuten, och många timmar och några krampanfall senare, så konstaterades det att njuren hade klarat sig med nöd och näppe men jag har fått en fraktur på 3e ländkotan. Flera läkare sa att hade jag inte ridit med säkerhetsväst (som jag aldrig rider utan) så hade jag mycket troligt brytit ryggen.
Så nu är prognosen att jag inte får rida alls på minst 4 veckor.

Efter den här avramlingen så har jag blivit livrädd för att ponnyn ska slänga av mina barn på samma sätt. Även om jag vet att det var dumdristigt av mig att rida ut på en pigg ponny utan sadel. Så nu vet jag inte riktigt vad jag ska ta mig till då flera i stallet säger att han inte är någon barnhäst efter den här händelsen. Han är verkligen en riktig trevlig ponny men kommer jag våga lita på honom igen eller borde jag lämna tillbaka honom?

Så nu vänder jag mig till er här på buke. Vad skulle ni ha gjort med tanke på att det är barn inblandat?

Tacksam för all hjälp.
 
Sv: Har ett dilema, vad göra???

Har ponnyn blivit riden barbacka på tidigare? Kanske var första gången utan sadel,och han tycke det kändes lite läskigt? Kan ju hända att han kommit in i en liten testperiod också med tanke på att ni inte haft han så länge?

Vet flera pållar som alltid är lite piggare när det är kallt ute,sen barbacka på det,plus att vara ute på så stora ytor som på en äng,kan nog få "vem som helst" att bralla lite,att du sen tappade balansen ganska fort pga att du red utan sadel kanske ponnyn tyckte var lite läskigt,och fick då lite panik?

Hur gammal är ponnyn?
 
Sv: Har ett dilema, vad göra???

Har han visat några sådana tendenser men barnen alls?

Min ena ponny är en ängel, pigg och glad men har aldrig visat att hon på något sätt skulle bocka med barnen, förens de försökte rida henne barbacka, en himla tur att jag höll i både ponny och barn för annars vet man inte hur det slutat. Hon fixar INTE att man rider henne utan sadel.

Att du skadade dig så illa var ren otur. Hästar är "farliga" djur och mycket kan hända runt dem så det är oavsett en risk när man sätter sina barn runt dem. Sen ska man givetvis ha en häst/ponny som man litar på och som är trygg.
Hur många gånger har man inte åkt av i ungdomen av tokgalna hästar.

Jag hade övervägt hur ponnyn beter sig men barnen på ryggen, hade han visat liknande tendenser så hade jag nog sagt att det inte är rätt ponny för MINA barn, har den däremot bara varit pigg och glad med dem så hade de fått haft den kvar.

Och skulle ponnyn inte vara en bra barnponny för att den kastade av en vuxen som red barbacka? Tycker alltid att det blir sådant snack om någon skadar sig vid en avramling. Hade du däremot inte skadat dig alls utan hoppat upp igen med lite skadat självförtroende och ridit hem hade det varit en sak ni skrattat åt typ.
Det finns väl inte många ponnisar som är jättebra barnponnier utan barnen måste ha en vuxen som övervakar och hjälper till även om de inte alltid har sådan tur att den vuxna även kan rida ponnyn. Sen är inte det samma sak som att det skulle vara en farlig situation, det måste man ju alltid avväga.
 
Sv: Har ett dilema, vad göra???

Jag hade aldrig att upp något barn på ryggen på en ponny som uppför sig som du beskriver! Aldrig.

Hästar är djur och allt kan hända, men att med vetskap om hur hästen kan förvandlas sätta upp barn på den - nej, aldrig i livet. Föreställ dig att dina barn skadas efter att ha åkt av, hade du efter den här vurpan tyckt du gjort allt för att förhindra det?
 
Sv: Har ett dilema, vad göra???

Kanske bäst att inte sätta upp dem på någon ponny alls? Finns det någon häst som är 100% säker?

Många hästar är inte dummare än att de kan skilja på personer och situationer, att rida barbacka på ett fält på en överpigg ponny är som att be om en serie bocksprång.
 
Sv: Har ett dilema, vad göra???

Jag hade behållt ponnyn.

Shit happens, du hade lika gärna kunnat trilla av världens coolaste häst som blivit rädd för något och haft samma otur med ryggen eller halkat på en isfläck och fått samma utgång.

Bättre att lära barnen att allt kan hända när man håller på med djur.

Hästar är djur, inte robotar..

Vill du inte riskera att du eller dina barn kan ha otur att göra illa sig ska ni nog stanna hemma i sängen.
 
Sv: Har ett dilema, vad göra???

Jag hade övervägt en annan ponny eftersom barnen ännu är ovana. Det är klart att man aldrig kan vara helt säker på att det inte ska hända något men det finns lugna och trygga ponnyer som inte beter sig sådär. Den här händelsen kommer troligtvis att gnaga i dig ett bra tag framöver och du låter redan tveksam. Om det händer något allvarligt är det nog svårt att inte ångra att du behöll ponnyn.

Visst kan olyckan vara framme när som helst men jag anser att man kan påverka risken, bland annat genom hästval.
 
Sv: Har ett dilema, vad göra???

Det är ju inte det diskussionen handlar om. Djur är aldrig säkra. Men en ponny som uppenbarligen har det i sig att bocka iväg på det sättet hade jag inte tyckt var lämplig för barn.

Jämför med ridskola, jag hade tyckt det var mycket ansvarslöst att ha en sådan ponny i verksamhet med ovana barn.
 
Sv: Har ett dilema, vad göra???

Varför skulle det vara oansvarigt att ha en häst som bockar om den rids barbacka ensam på ett fält vid ett enstaka tillfälle men alltid uppför sig med barnen? Ja det är oansvarigt att rida ut barbacka med en sådan ponny på ett fält, men det är oansvarigt att släppa ut något ridskolebarn alls i den situationen om de inte är mycket erfarna.

Och jag skulle tro att flertalet ridskoleponnyer är olämpliga enligt denna definitionen, ja nästan alla. Jag minns vid ett tillfälle då en hel grupp storhästar fick fnatt och sprang hem, de borde också säljas antar jag.

Om ponnyn uppträder på samma vis annat än vid enstaka speciella tillfällen som man ändå inte ska utsätta mindre säkra barn så är det en helt annan sak, då är det förmodligen inte en lämplig barnponny, men det finns knappt en häst som aldrig busat någon gång någonsin och aldrig blivit rädd eller dragit.
 
Sv: Har ett dilema, vad göra???

Vet inte varför du är så hätsk, men jag hade aldrig satt upp ungar på en ponny som kan bära sig åt på det sättet. Punkt. Främst för att jag vet hur snabbt en olycka händer, att det aldrig går att backa tiden och att det är väldigt tråkigt både med men för livet och skador på sitt samvete.
 
Sv: Har ett dilema, vad göra???

Vet inte varför du är så hätsk, men jag hade aldrig satt upp ungar på en ponny som kan bära sig åt på det sättet. Punkt. Främst för att jag vet hur snabbt en olycka händer, att det aldrig går att backa tiden och att det är väldigt tråkigt både med men för livet och skador på sitt samvete.

Hätsk? Jaja, ska vi börja diskutera ämnet eller hur den andre diskuterar? Skärp dig

Ja då sätter du inte upp en unge på en ponny alls för alla hästar kan bete sig tokigt på det viset vissa situationer.
 
Senast ändrad:
Sv: Har ett dilema, vad göra???

TS skriver ju att den bockar annars också i första inlägget.

Det är väl inte annat att vänta, den gjorde det i början och i samma mening så står det att den var grundutbildad. Det låter som en ung ponny, de mognar med tiden, men är ungarna inte sadelfasta så ska man inte ens köpa en yngre förmåga. Nu vet vi inte hur bra barnen rider eller om det verkligen är en yngre häst.

Det kanske är så att de borde lämna tillbaks hästen för att det inte är rätt typ av häst utan man behöver en äldre och lugnare förmåga utan överskottsenergi. Jag tycker bara det är fel att inte behålla hästen utifrån att den i en extremsituation bockat av någon. Ska den tillbaks (enligt mig då) så är det för att den inte passar i övrigt heller och att det är en för livlig ponny för barnen.
 
Sv: Har ett dilema, vad göra???

Ponnyn är 6år gammal.
Min äldsta dotter blir 8 i vår och hon har ridit sedan hon var 3år. Hon är ganska så säker på hästryggen men jag tycker hon behöver lära sig mer och enligt mig så lär man sig bäst på en egen ponny som man kan rida när som hellst i veckorna.

Eftersom ponnyn bara är grundutbildad så tänkte jag rida till den själv. Har både lång erfarenhet och utbildning på just detta.

Ponnyn har bockat av min äldsta dotter en gång men det var nog mitt eget fel då jag skulle springa bervid och han uppfattade det hela som att vi skulle leka och drog ner huvudet och bockade ett lite språng som dottern inte var berädd på. Hon slog sig inte och ponnyn stannade direkt och stod still tills hon suttit upp igen och vi kunde fortsätta turen utan några problem.

Ponnyn är verkligen supersnäll med barnen när dom rider honom på grusvägen utanför stallet fram och tillbaka och när dom hanterar honom i övrigt.

Min lilla syster har ridit honom efter min avramling och hon tycker att han är ärlig och trevlig så länge man inte ställer några krav på honom, men så fort hon började ställe krav och vill att han ska lyssna och göra det hon ber honom om så försöker han antingen bocka eller stegra sig. Så hon tycker inte heller att han är någon vidare barnponny, vill säga om vi inte bara tänkte rida honom i skogen och aldrig ställa krav på honom.

Så jag är fortfarande tveksam till om vi ska ha honom kvar eller lämna tillbaka honom. Som sagt han är helt underbar och barnen kan nästan göra vad dom vill med honom men hur blir det den dagen min äldsta dotter vill börja jobba honom på riktigt? Kommer han försöka bocka av henne då? Eller kan han finna sig i att utföra dom uppgifter hon ber om bara för att hon är ett barn?
 
Sv: Har ett dilema, vad göra???

Det låter inget vidare med en ponny som bockar och stegrar så fort det ställs krav, det är bra mycket värre än en enstaka olyckshändelse.
 
Sv: Har ett dilema, vad göra???

Hur stora är ni vuxna som rider honom, jämfört med barnen? En b-ponny är ju inte så jättestor, så det kanske blir för jobbigt för ponnyn att arbeta ordentligt med en vuxen på ryggen? Du får väl testa med dina döttrar; låta dem ställa lite extra krav när de rider och se hur ponnyn reagerar då.
 
Sv: Har ett dilema, vad göra???

Ponnyn är 6år gammal.
Min äldsta dotter blir 8 i vår och hon har ridit sedan hon var 3år. Hon är ganska så säker på hästryggen men jag tycker hon behöver lära sig mer och enligt mig så lär man sig bäst på en egen ponny som man kan rida när som hellst i veckorna.

Eftersom ponnyn bara är grundutbildad så tänkte jag rida till den själv. Har både lång erfarenhet och utbildning på just detta.

Ponnyn har bockat av min äldsta dotter en gång men det var nog mitt eget fel då jag skulle springa bervid och han uppfattade det hela som att vi skulle leka och drog ner huvudet och bockade ett lite språng som dottern inte var berädd på. Hon slog sig inte och ponnyn stannade direkt och stod still tills hon suttit upp igen och vi kunde fortsätta turen utan några problem.

Ponnyn är verkligen supersnäll med barnen när dom rider honom på grusvägen utanför stallet fram och tillbaka och när dom hanterar honom i övrigt.

Min lilla syster har ridit honom efter min avramling och hon tycker att han är ärlig och trevlig så länge man inte ställer några krav på honom, men så fort hon började ställe krav och vill att han ska lyssna och göra det hon ber honom om så försöker han antingen bocka eller stegra sig. Så hon tycker inte heller att han är någon vidare barnponny, vill säga om vi inte bara tänkte rida honom i skogen och aldrig ställa krav på honom.

Så jag är fortfarande tveksam till om vi ska ha honom kvar eller lämna tillbaka honom. Som sagt han är helt underbar och barnen kan nästan göra vad dom vill med honom men hur blir det den dagen min äldsta dotter vill börja jobba honom på riktigt? Kommer han försöka bocka av henne då? Eller kan han finna sig i att utföra dom uppgifter hon ber om bara för att hon är ett barn?

Varför inte köpa en som är 16 år istf 6 år? Så att barnen får rida en duktig häst tills dom själva blir duktiga och kan ta sig an en unghäst.
 
Sv: Har ett dilema, vad göra???

Jag hade definitivt inte låtit mina barn rida en sådan ponny. Det räcker att ramla av en gång på fel sätt för att få men för livet, och ska barn rida ska det vara på trygga och pålitiliga hästar som gör vad man ber dem om.
 
Sv: Har ett dilema, vad göra???

Jag som mamma är 162cm och väger ca 53kg, min syster är 161cm och väger 48-49kg. Ponnyn är 126cm. Han är en welsh.

Jag har honom på foder till sista Maj sen ska jag bestämma mig om vi ska köpa honom eller lämna tillbaka honom. Borde jag behålla honom tills dess och fortsätta försöka utbilda honom och låta min äldsta dotter börja ställa krav på honom eller borde jag helt enkelt lämna tillbaka honom snarast och ta en annan ponny?

Han har ju visat tidigare när han kom till oss att vilja att jobba finns där men det är inte för ens nu som han har börjat visa tydliga tendenser till att sätta sig rejält på tvären. Kan det vara så att han har någon typ av trostsålder som kanske kan gå över om man bara är bestämd mot honom eller kan det vara så att denna ponny borde åka till någon som bara vill rida i skogen och ta det lugnt?

Är så himla kluven till vad jag borde göra. En del av mig vill verkligen behålla honom då han är så underbar som bara han kan vara men en annan del av mig är livrädd att han ska göra illa barnen vare sig det är med mening eller inte.
 
Sv: Har ett dilema, vad göra???

Förstår din oro och att du är kluven. Vill dock bara poängtera att jag har en 23-årig ponny som kan uppföra sig likadant han. Han rids lite lätt av en 10-årig nybörjare 2 dagar i veckan, och så rider jag 3 dagar i veckan. Så har vi haft det 1,5 år nu och med mig har han busat både en och tio gånger (en av dem åkte jag av och fick samma skada som du, men hade som tur var också väst på mig). Med 10-åringen har han dock inte gjort någonting någon gång under de här åren (såvitt jag har hört/sett i alla fall, och hon har alltid en förälder med sig i stallet), så på det viset har jag fått för mig att han bara busar med folk som han känner att han "kan" skoja lite med...

Finns ju absolut ingen vetenskaplig grund till det här, men det är ändå en känsla jag får då enda gångerna han busar är när han rids ordentligt och tvingas jobba av mig (= han tycker det är jobbigt). Han är också gudasnäll i alla möjliga situationer, med mig och alla andra, såvida det inte ställs allt för höga krav att göra något han finner tråkigt. Kanske är det något liknande med din/er pålle?

Det här gör honom kanske fortfarande inte till en bra barnponny för dig/er, men det kanske ändå kan vara värt att behålla honom till i maj som kontraktet säger? Och så såklart vara väldigt noga med att ha rätt utrustning på både häst & ryttare, själv sätter jag mig aldrig på en häst utan väst (och hjälm, såklart) längre och även min 10-åriga medryttare ska gärna ha den utrustningen när hon rider på min ponny.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 553
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp