Har era hästar solkydd i hagen?

M

mellon

Det har våra i form av ett hus att gå in i.
Men många släpper ju sina hästar på åkrarna
där de har tagit hö. Där brukar inga trän växa.
Hur gör man då.
Skall släppa på gräset efter höet i sommar.
Vill ha tips.

vi har fd åkermark om hagar men vi har dungar i de hagarna. Hästarna brukar iof inte vilja stå där om sommaren men de har iaf ett val.

Självklart har de skugga. Jag vägrar konsekvent släppa hästar längre stunderpå bete utan tillgång tills kugga.

Här räd et i form av skogsdungar.

nackdelen med att släppa dem på återväxt är det där med skuggan, men finns det ingen dunge eller liknande man kan stängsla in också?

Mina använder skogen just som svalka, däremot går de inte undan för insekterna.

De få gånger de en period har gått på bete utan skugga (t ex när de gick uppe vid vägen) har jag inte haft dem på det betet under den period på dagen när solen gassat och det varit som hetast.

Mina har inte solskydd i alla hagar under hela dagen. Bor i södra skåne där det alltid blåser, så jag har inte upplevt att de har ett jättebehov av solskydd. Däremot vill de ha vindskydd på vintern. Min lilla tvååring har en rosa nos som smörjs med solskyddsfaktor 14 varje morgon. :)
Eva

Skönt att höra att jag inte är ensam om det, smörjer in min med solfaktor 25, sen håller sig nosen fin hela sommaren :)

Mína går i en hage som är en bit av åkern, vi har också fått med ett par träd, en kulle och ett par stenar som ger solskydd åt småttingarna.

Min går i en hage med träd och mycket skugga. Men hur gör ni när ni smörjer in dem. Jag försöker smörja min på mulen med solskyddsfaktor men man får inte komma nära. Antagligen lukatar solskyddsfaktorn illa jag vet inte.

Min går i en hage med träd och mycket skugga. Men hur gör ni när ni smörjer in dem. Jag försöker smörja min på mulen med solskyddsfaktor men man får inte komma nära. Antagligen lukatar solskyddsfaktorn illa jag vet inte.

Solskyddsfaktorn i helosan luktar inte, men helsoan luktar inte godis direkt.

men hur jag smörjer? tja jag tar en klick i handen och smörjer in mulen ? :) Om hästen gillar det? Näpps. Men han är för väl uppfostrad för att inte göra annat än stå still och låta mig göra klart. Sen brukar han grimasera illa och tycka synd om sig själv i sådär tre sekunder, den har han glömt det.

Du får väl ta tag i grimman eller binda upp om han inte vill samarbeta?

Min har ingen grimma på sig ute. Går ute dygnet runt med ett gäng ettåringar. Så bara jag närmar mig med grimman och solkrämen går hon undan. Spelar ingen roll att jag försöker muta henne med godis. De andra kommer fram så dem kan man smörja antagligen så får man strunta i att smörja och hoppas att hon inte bränne sönder sig.

Måste bara påpeka att vinden, att det blåser mycket, inte påverkar instrålningen från solen särskilt mycket.

Har tyvärr ingen lösdrift i vår stora sommarhage. Lösdriftsskyddet finns i vinterhagen, där hästarna fortfarande betar, men de flyttas så snart återväxten kommit efter höskörden.

Dock har hästarna tillgång till skugga om de vill, tack vare trädridåer på grannens mark längs tre sidor utmed gränsen. Vi har även en kulle med stora björkar och bokar där trädstammarna är borthägnade, men med gott om skugga.

I ärlighetens namn är det mycket sällan vi ser hästarna stå i skuggan. De ställer sig hellre på toppen av en annan kulle där det fläktar skönt och insekterna inte trivs, vilket de gör bland träden.

Min har ingen grimma på sig ute. Går ute dygnet runt med ett gäng ettåringar. Så bara jag närmar mig med grimman och solkrämen går hon undan. Spelar ingen roll att jag försöker muta henne med godis. De andra kommer fram så dem kan man smörja antagligen så får man strunta i att smörja och hoppas att hon inte bränne sönder sig.

Ah, var det en ung teling, då kan det ju vara mer förståeligt. Skit i krämen ett tag och fånga, sätt på grimma och mys. och när det fungerar, DÅ kan du börja med krämen om den behövs.

ja, det har de. Inte i form av ett hus (inte i denna hage de går i nu) men en ganska rejäl träddunge. Som de bara står i på kvällarna när det ändå är skugga :confused: på dagarna går de gärna mitt i stekheta solen. Hästar är inte som oss !

I går så mutade jag med morot då fungerade det faktiskt ganska bra. Man fick hålla moroten med ena handen och vara snabb och smörja med andra handen. Men man tycker ju att hon borde tycka det är ganska skönt att bli smörjd. Ett tag var det så illa att det var som sprickor i det. Men det har blivit bättre när man har smörjt. Så jag tror att det har gjort ont från början och nu tror hon att det ska göra ont när man fortsätter att smörja.

Inget hus, inga träd inne i hagen, finns inte i några av hagarna tyvärr (däremot ligger hagarna i fil med allén så de får skugga under ganska stor del av dagen). Det fungerar dock bra, men jag brukar se till att låta honom vila (& klia) i boxen + att man får ju ha koll på djuren så att de inte får mer av vädrets makter än vad de klarar av.

Tycker själv att t.ex. Helosan är tämligen värdelöst som solskydd!

Mitt sto bränner sig väldigt lätt på näsan och kan få riktigt tjocka och stora sårskorpo efter brännsåren!! *aj*

Har testat det mesta, bl.a helosan och zinkpasta, men hon klarar inte av kosistensen och tar bort det på två sekunder = hon bränner sig ändå. :crazy:

I år verkar jag dock ha hittat något som fungerar jätte bra; Apoktekets solstift (oparfymerad). Lätt att dra på och sitter kvar. Kan definitivt rekommendera det för er som har svårt att hitta något som funkar!

Träd i ett av hörnene där han kan stå i skugga och mysa, blir de fööör varmt i sommar så kommer han nog få stå inne under den varmaste tiden

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
599
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
934
Senast: Fiorano
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
857
Senast: Lucifer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka