Har du varit med om "trick-or-treating" i Sverige?

Har du varit med om "trick-or-treating" i Sverige?

• Nej, jag har aldrig varit med om någon del av det.

Röster: 73 31,2%
  • Ja, jag har själv klätt ut mig och knackat på dörrar enstaka tillfällen.

Röster: 40 17,1%
  • Ja, jag har följt med barn som klätt ut sig och knackat dörrar enstaka tillfällen.

Röster: 26 11,1%
  • Ja, det är en etablerad tradition i mina kretsar och görs årligen.

Röster: 29 12,4%
  • Ja, jag har delat ut godis till barn eller vuxna som knackat på.

Röster: 94 40,2%
  • Jag har inte deltagit men blivit utsatt för "tricks" som jag tänker berätta om i tråden.

Röster: 3 1,3%
  • Nja – folk har knackat på, men jag har inte öppnat & blev inte heller utsatt för något.

Röster: 40 17,1%

• Antal omröstningsdeltagare
    234
Vad är det för hund? :love:
QBSD3653[1].webp

En stor malle, släpper in okända hantverkare men skäller på alla som passerar om han är ute. :D

Det var jättelänge sen, jag bodde fortfarande i min studentlägenhet så minst 15 år sen, jag hade varit i USA över Halloween och var precis hemkommen så låg och sov på dagen med jetlag. Då knackar några kids på, på helt fel dag då Halloween var för någon dag sen. Jag förklarar att jag sov är precis hemma från en resa och att de väckt mig, stänger och går och lägger mig igen. När jag vaknar har de typ sprutat en hel flaska ketchup i min dörrmatta. Bara att kasta och köpa en ny.

Det var jättelänge sen, jag bodde fortfarande i min studentlägenhet så minst 15 år sen, jag hade varit i USA över Halloween och var precis hemkommen så låg och sov på dagen med jetlag. Då knackar några kids på, på helt fel dag då Halloween var för någon dag sen. Jag förklarar att jag sov är precis hemma från en resa och att de väckt mig, stänger och går och lägger mig igen. När jag vaknar har de typ sprutat en hel flaska ketchup i min dörrmatta. Bara att kasta och köpa en ny.
Hade det hänt hos mig hade jag sprutat in en hel faktura i deras bostad för dörrmattan.

Det är absurt att begå skadegörelse hos någon för att de inte har eller vill ge ut godis.

En lärare i en grundskola nära mig berättade att de i år beslutat att ha läsdag idag, vilket innebar att barnen kom i pyjamas och morgonrock. Orsaken var att det var många barn som blivit skrämda förra året när alla kom i halloween-utstyrsel. Tänk själv om du varit med om krig och så dyker det upp knivar, blod och skrämmande masker överallt.
Men det är förhoppningsvis inte de barnen som klär ut sig i liknande utstyrslar och går runt och knackar dörr på hus omgivna av skräckprydnader heller. Det här hypotetiska scenariot handlade ju om någons hem, inte ut och skrämma random barn på gatan eller i skolan.

Har gar foraldrar med alla barn som ar sma nog att bli skramda av att nagon klatt ut sig nar den oppnar dorren. Aven de sma blir besvikna och undrar varfor om man inte har klatt ut sig. :p Har man ett mycket kansligt barn borde man som foralder ta ansvar for att bara ga till hem dar man kanner de boende och kan forvarna dem om hur barnet reagerar.

Har gar foraldrar med alla barn som ar sma nog att bli skramda av att nagon klatt ut sig nar den oppnar dorren. Aven de sma blir besvikna och undrar varfor om man inte har klatt ut sig. :p Har man ett mycket kansligt barn borde man som foralder ta ansvar for att bara ga till hem dar man kanner de boende och kan forvarna dem om hur barnet reagerar.
Jag känner ju själv att om jag faktiskt skulle engagera mig och bjuda in till dörrknackare skulle jag gå all in med kostym, karaktärsspel, stämingsmusik och allt. Vad skulle jag annars ha för behållning av det hela? :p

En lärare i en grundskola nära mig berättade att de i år beslutat att ha läsdag idag, vilket innebar att barnen kom i pyjamas och morgonrock. Orsaken var att det var många barn som blivit skrämda förra året när alla kom i halloween-utstyrsel. Tänk själv om du varit med om krig och så dyker det upp knivar, blod och skrämmande masker överallt.
Här var de utklädda i skolan idag men de får inte ha vapen, masker eller smink över hela ansiktet

Jag är nyfiken på hur etablerad den här traditionen av trick-or-treating, där barn klär ut sig, går från hus till hus och ber om godis kring Allhelgona, är i Sverige.

Mitt intryck är att det är först nu på senare år som folk så smått börjat låna in traditionen som resultat av vår stora import av framför allt US-amerikansk kultur. Men härom dagen berättade en vän som vuxit upp till stor del i Sverige att de trick-or-treat:at en hel del här när hon var liten. Jag blev genuint förvånad, och lite smågrinig sådär som man kan bli när ens bild av verkligheten utmanas. Jag är dessutom ambivalent inställd till traditionen överlag.

Men jag undrar hur Bukes erfarenheter ser ut! Har ni deltagit genom att dela ut godis, själva trick-or-treat:at på egen hand eller gått med era barn? Har ni blivit utsatta för något trick, och i så fall vilket? Ni som bor i övriga Norden får gärna rösta också, men skriv gärna något i tråden om ert land och kontexten där så blir jag extra glad 🎃
Jag gick trick or treat som barn. Även halloweenfester var en grej hos barnen. Detta var alltså på slutet av 90-talet början av 00-talet. Det var ganska vanligt i villaområdet där jag bodde, men inte alls på amerikansk nivå. Så för mig är det inget nytt som kommit på senare år.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka