Har du några tips?

S

Smulan_114

Jag skulle vilja ha tips på hur man kan träna upp hästen och sin egen kondis på ett roligt och varierande sätt :)
Främst hästens galopp-kondtion så vi orkar mer galopp på hopptränigarna/tävlingarna och slipper börja pussta efter tre språng typ :D
Tacksam för svar! :bow:

Sv: Har du några tips?

Intervall träning i skogen kanske :) Så övar då jag kondisen.
Jag blandar vädligt mycket styrka också,

okej.. typ trava 10min, galoppera 5min ..eller?

Galopp ute; intervaller (nån minut trav, nån galopp). Galopp i uppförsbacke (! Det tycker dem är skiiitjobbigt, alltså jättebra för konditionen! :p)
Och studshinder/ galoppbommar är super bra - då kan de inte springa ifrån utan måste de lyfta på benen i galoppen och ta i mer.
Ha så kul!

Ja ungefär, eller mäta upp streckor på ca 400 m.
På min unghäst 5 år nu galopperar jag 400 m, på ca 1 min och skrittar el. travar lika länge. Upprepa intervallen 2 ggr och ta en paus i mellan på 10 min eller till puslen är nere på ca 100-120 slag/min. Detta gäller ju på 4-5 åriga hästar, om pulsen gäller samma på äldre hästar tvivlar jag lite på, de beror väl på vilken kondition den är i. De överlåter jag tillnågon annan med mer koll. :smirk:
De kan vara bra start att börja så även om hästen är äldre om den nu inte har bar kondition, om de värkar vara för lätt för hästen så öka svårighetsgrader efterhand, ta de försiktigt bara så de inte sliter.

Galopp ute; intervaller (nån minut trav, nån galopp). Galopp i uppförsbacke (! Det tycker dem är skiiitjobbigt, alltså jättebra för konditionen! :p)
Och studshinder/ galoppbommar är super bra - då kan de inte springa ifrån utan måste de lyfta på benen i galoppen och ta i mer.
Ha så kul!

Ja här i Falkenberg (i den delen jag bor) finns det tyvärr INGA ( :eek: ) backar. Men ska testa det där med intervallträning för vi har några bra ängar. Kan ju sätta ut koner med 400m mellanrum eller nått :D

Ja här i Falkenberg (i den delen jag bor) finns det tyvärr INGA ( :eek: ) backar. Men ska testa det där med intervallträning för vi har några bra ängar. Kan ju sätta ut koner med 400m mellanrum eller nått :D

Va! Inga backar! Låter helt sjukt! :eek:
Men jaja prova intervallerna iaf, koner är ju bra.:)

jag tycker den här länken har väldigt bra beskrivning av hur konditionsträning kan se ut. Eller för att öka hjärt- , lung- och muskelträning kan se ut kanske man ska säga, värt att kolla på iallafall :D

jag tycker den här länken har väldigt bra beskrivning av hur konditionsträning kan se ut. Eller för att öka hjärt- , lung- och muskelträning kan se ut kanske man ska säga, värt att kolla på iallafall :D

De va ju jätte bra tips på "länken". Tack för tipset! :bow:

bästa galoppintervallerna är

15 sek kort galopp
15 sek mellan galopp
15 sek ökad galopp
15 sek kort galopp
15 sek mellan galopp
15 sek ökad galopp

skritt 2 minuter upprepa samma sak igen.

bästa galoppintervallerna är

15 sek kort galopp
15 sek mellan galopp
15 sek ökad galopp
15 sek kort galopp
15 sek mellan galopp
15 sek ökad galopp

skritt 2 minuter upprepa samma sak igen.

Okej.. på rakt spår?
Tack :bow:

japp. man får se hur länge hästen orkar och så. (detta kan man även göra lite i paddocken ! )

*I stället för att rida..går de lika bra att longera?
*Bra träningstips för mig?
:)

Liknande trådar

Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
603
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 515
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 535
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Städprodukter
  • Ryggont

Hund, Katt, Andra Djur