Har du koll på hingstarna?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Kashaba
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 564
K

Kashaba

Jag tänkte testa era kunskaper lite om vad gäller hingstar, för nästa år ska jag seminera mitt sto igen och då får ni jättegärna vara lite delaktiga. Jag har nämligen inte alls bestämt mig för vilken hingst det blir nästa gång. Hingsten jag letar efter..

- Högställd, eftersom att mitt sto är relativt lågställd.
- Bra huvud, väldigt viktigt.
- Ej för grov, utan snarare mer åt det lite ädlare hållet.
- Mer än bra gångarter.
- Hög ridbarjet, väldigt viktigt.

Vet ni någon eller några hingstar som uppfyller dessa kraven, tveka inte att tipsa mig. :)

Kashaba

Sv: Har du koll på hingstarna?

Jag tänkte testa era kunskaper lite om vad gäller hingstar, för nästa år ska jag seminera mitt sto igen och då får ni jättegärna vara lite delaktiga. Jag har nämligen inte alls bestämt mig för vilken hingst det blir nästa gång. Hingsten jag letar efter..

- Högställd, eftersom att mitt sto är relativt lågställd.
- Bra huvud, väldigt viktigt.
- Ej för grov, utan snarare mer åt det lite ädlare hållet.
- Mer än bra gångarter.
- Hög ridbarjet, väldigt viktigt.

Vet ni någon eller några hingstar som uppfyller dessa kraven, tveka inte att tipsa mig. :)

Kashaba

First Wish tänker jag spontant på.

Sandreo
Johnson
Don Primero och Friendship (kanske inte världens ädlaste hingstar men *tipsar*)

Vet inte om du letar hopp eller dressyr, men Caressini L tycker jag passar bra in på den beskrivningen! (Har träffat honom på riktigt, MYCKET trevlig att hantera, ursnygg :love: m.m)

Jag är ju väldigt sugen på att använda Don Primero nästa år, men jag är även intresserad av att få tips om andra. First Wish tycker jag inte uppfyller de kraven jag nämnt, men de andra var bra tips som jag ska spinna vidare på. ;)

Jag är ju väldigt sugen på att använda Don Primero nästa år, men jag är även intresserad av att få tips om andra. First Wish tycker jag inte uppfyller de kraven jag nämnt, men de andra var bra tips som jag ska spinna vidare på. ;)

Nu är jag ett stort fan av DP iofs, men varför skulle inte First Wish uppfylla dina krav? 10 på typ, 10/10 ridbarhet, 899 i gångarter uppsuttet? :crazy:
Han har betydligt bättre typ än DP och lämnar sannolikt bättre storlek.

Det kan ju vara bra att veta stammen på stoet så man inte föreslår ngn nära släkting.

Sen om man skall seminera NÄSTA år så kan det ju dyka upp en massa stjärnor på nästa bruks. Så jag tycker det är rätt ointressant att föreslå något NU.

Det kan ju vara bra att veta stammen på stoet så man inte föreslår ngn nära släkting.

Sen om man skall seminera NÄSTA år så kan det ju dyka upp en massa stjärnor på nästa bruks. Så jag tycker det är rätt ointressant att föreslå något NU.

Nu är det som så att jag inte är intresserad av "nya" hingstar, utan jag vill ha en hingst som man vet med sig, vad den lämnar för något. Du tycker att det är ointressant, men det tycker inte jag. :smirk:

Det kan dyka upp prestationshingstar som har föl i andra länder ! Räknar du dem som nya ? Det gör inte jag. Men de är nya för svensk avel.

Hur var nu stammen på ditt sto ?

Nyfiken på varför du inte anser att First Wish uppfyller dina krav?

/Camilla

Jag behöver inte berätta min hästs stamtavla för er. Jag frågade om hingstarnas egenskaper och ni har gett svar på de som passar in på mina önskningar.

Tack! :)

Självklart behöver du inte berätta ditt stos stamtavla, men det är ju betydligt lättare om man vet den.

För övrigt så är det många dressyrhingstar som passar på dina önskningar, de flesta moderna hingstar är högställa och ädla, de flesta har mer än bra gångarter. Dock så har de flesta moderna hingstar inte varit i avel så länge att man vet så mycket om avkommorna.

Det finns ju några säkra kort, såsom Don Primero tex, faktiskt de felsta Donnerhall-hingstarna är rätt säkra förvärvare framförallt av gångarterna och även skallen är i regel bra (undantag finns !).

Du vet väl om att Donnerhall är D-Days farfar? ;)

Var det inte du som undrade om du kunde lägga Don Primero på D-Daysto i en annan tråd?

Näe sorry, det var någon annan med ett "icketypiskt" D-day-sto. Många användare med såna ston i år...

Senast ändrad:

Var det inte du som undrade om du kunde lägga Don Primero på D-Daysto i en annan tråd?

Näe sorry, det var någon annan med ett "icketypiskt" D-day-sto. Många användare med såna ston i år...

Min flickvän har ett sto efter D-Day! :d

Liknande trådar

Avel Hej! Mitt älskade sto har pga skada fått lägga ner sin tävlingskarriär. Hon fick 2019 ett föl e. Action Man Ask och nu är jag så sugen...
Svar
3
· Visningar
1 189
Senast: Fannybadh
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst... 2
Svar
24
· Visningar
3 792
Avel Någon kunnig som kan tipsa om någon lämplig hingst till ett Jazz - Weltmeyer sto? Vilka kombinationer brukar bli bra? Vårt sto är ca...
Svar
11
· Visningar
1 818
Senast: tramp
·
Islandshäst Har en idé om vilka hingstar jag skall använda iår, men har inte helt bestämt mig och vill ha lite tips. Både äldre och unga...
Svar
1
· Visningar
2 126
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka