Har dem slutat sälja Equimin's flugmedel?!

nexxa

Trådstartare
Fick höra nyss att det var för 'starkt' och inte ska tas in mer i Sverige :eek: Snälla någon - säg att detta inte är sant! Bästa flumedlet någonsin jue!

Sv: Har dem slutat sälja Equimin's flugmedel?!

De försöker ändra på det så att det blir tillåtet igen men för tillfället går det inte att få hem. (jobbar på ett ställe där det säljs).

Fick höra nyss att det var för 'starkt' och inte ska tas in mer i Sverige :eek: Snälla någon - säg att detta inte är sant! Bästa flumedlet någonsin jue!

Hej. Det är citronellan som är problemet vad jag förstår. EU har förbjudit det i insektsmedel (så det är väl alla sorter med citronella i som är förbjudna).

Varför det blev förbjudet var väl för att citronella kan ge allergiska problem på vissa hästar. Hmpf! :mad: Vilka medel kan inte det om man är känslig?

Nåväl, det är alltså förbjudet men de affärer som har kvar i lager får sälja slut på det.

Jag har mottagit ett mail där man förklarar att tillverkaren har ett nytt "recept" som man nu försöker få godkänt men det kan ta lite tid. Hoppas bara det är lika bra!

Jag köpte deras sommarspray nyss, om det är den du menar. Köpte direkt från Equimins.

Hej köpte förra veckan 3 flaskor på ekohallen i fjälkinge och de skulle sälja de hela sommaren om jag förstod rätt men det luktar annorlunda innehåller inget citronella tycker det luktar tjär mint aktigt

Jag köpte en flaska nyss, fick hem den igår med posten.
Från häst och hund, internet affär...

Fast citronella ger SVÅRA allergiska reaktioner på hästar som i vanliga fall inte är överkänsliga!! Min hästs hud svullnade upp så mkt att den stod upp 2-3cm på dom ställena jag sprayat flugmedel. :eek:

Och förr var det i princip hopplöst att hitta ett flugmedel Utan citronella, det fanns i Alla! Så jag tycker det är kanonbra att det nu blir förbjudet.

Jag köpte R.....nons häromdagen, det är citronella i .
Hej från hambo

Hej köpte förra veckan 3 flaskor på ekohallen i fjälkinge och de skulle sälja de hela sommaren om jag förstod rätt men det luktar annorlunda innehåller inget citronella tycker det luktar tjär mint aktigt

Nej jag tycker inte heller det luktar citronella utan mer som en blandning av tjära och ecaulyptus (stavning?). Men det finns citronella i den och därför måste de göra om receptet nu. :)

Fast citronella ger SVÅRA allergiska reaktioner på hästar som i vanliga fall inte är överkänsliga!! Min hästs hud svullnade upp så mkt att den stod upp 2-3cm på dom ställena jag sprayat flugmedel. :eek:

Och förr var det i princip hopplöst att hitta ett flugmedel Utan citronella, det fanns i Alla! Så jag tycker det är kanonbra att det nu blir förbjudet.

Ja givetvis finns det individer som är känsliga mot vissa ämnen och därför brukar i alla fall jag prova på ett litet område först när man sprutar på något nytt som man inte använt förut.

För min och de andra hästarna i vårt stall så betyder denna sommarspray väldigt mycket dvs om de överhuvudtaget ska kunna vara ute när bromsarna/blinningarna är som värst :( så jag hoppas verkligen att det nya receptet är lika bra.

Men det går alldeles utmärkt att beställa Citronella koncentrat och blanda egna flugmedel. Provade första gången förra året och hade minst lika bra effekt som de jag provat tidigare.

Som jag har förstått det så är det inte citronellans påverkan på hästen som gjort det förbjudet utan eventuella allergier hos människor. Men givetvis kan det påverka hästar, så det bör man vara uppmärksam på.

Andra substanser som verkar repellerande på flugor är eukalyptus och vitlök. Finns säkert fler bra.

Ja, visst är det konstigt? I princip skulle Stassek kunna tillverka Sommarsprayen utan citronellan och sen kunde man själv hälla i den! :)

Fast jag undrar om det verkligen är citronellan som gör just denna sommarspray så himla effektiv? Jag har provat massor med andra medel med citronella och åt dem hånskrattar bromsarna! :devil:

Hej den jag köpte på ekohallen kom ifrån stassek så det är samma

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 573
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 285
Senast: Nota
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 455
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 733
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka