Har börjat hosta vid matillfälle!

S

solenbakommolnet

Vad är det som gör att hästen börjat hosta när hon äter kraftfoder? Aldrig tidigare gjort detta men nu sedan ett par veckor tillbaka gör hon det minst en gång när hon äter :eek:
Någon som varit med om liknande?
:bow:
 
Sv: Har börjat hosta vid matillfälle!

Har hon börjat glufsa i sig i snabbare takt? Ibland om man minskar högivan, eller byter från halm till t ex spån, så hinner de bli mer hungriga mellan måltider och därför mer kastar sig över kraftfodret.

Det kan oxå vara att det är mycket damm/partiklar i tex havren. Köper man på t ex granngården så brukar havren vara väldigt ren, men om man köper från bonde så kan det vara lite dammigt. Då brukar jag när jag häller upp det hålla måttet högt över spannen så det dammar av på vägen ner i spannen :)

(lät snurrigt :))

Kanske hjälper om du blötar fodret?
 
Sv: Har börjat hosta vid matillfälle!

Hostar den mer på morgonen? Slutar hästen hosta när den kommer ut? Det kan vara tillfälligt sämre klimat i stallet som gör att hästen börjat hosta men att du inte märker det förrän i samband med morgonfodringen. Det är så milt ute (för årstiden alltså) så jag har hört av flera stall att det är svårt att reglera ventilationen ordentligt. Känsliga hästar kan ju påverkas av det.
 
Sv: Har börjat hosta vid matillfälle!

Hon får bara kraftfoder på kvällen och när jag nu tänker lite närmare har hon haft väldigt bråttom att äta :o Därimot har jag inte ändrat högivan något så nu blev jag ännu mer fundersam över varför hon kastar i sig maten :crazy: :o :eek:

Hon får kraftfodret uppblött med betfor, havre, müsli och mineraler. Lite nu och då även äpplen och morötter.

Ibland hostar hon under tiden hon äter och ibland efteråt :cry:

Hjälp! :bow:
 
Sv: Har börjat hosta vid matillfälle!

hmm, går det att öka högivan? eller att du ger ett kilo hö innan kraftfodret? Så hon har något i magen redan innan.

Sen som fialotta skriver. Jag vet inte var du bor, men här i skåne är det väldig hög luftfuktighet förtillfället, halmen är blötare i boxen, luften är "tung".

Om det inte är maten i sig som är problemet så hade jag satsat på att öka ventilationen i stallet. Kanske öppna ett fönster. Jag har kallstall och har dörrarna öppna på natten, samt ventilations hål i varje box.

Det ska ju inte bli drag, men kallt gör inget.
 
Sv: Har börjat hosta vid matillfälle!

Mycket hö har ju dålig proteinhalt i år.. Kanske är ett sämre hö i år som kräver att du ger mer, antingen av kraft eller grov, grov helst om det går...
 
Sv: Har börjat hosta vid matillfälle!

Ska ge min vän lite hö innan kraftfodring så ska vi se vad som händer. :smirk:

Läste någonstans att hästar ska ha hö brevid sig som allternativ när man ger kraften, stämmer detta??? :crazy:
:bow:
 
Sv: Har börjat hosta vid matillfälle!

Min häst började på liknande sätt. Hörde en hostning vid morgonfodring i en veckas tid inget annars. Hästen blev snabbt sämre och vet tillkallades. Det konstaterades att det var bronkit och han behandlades med cortison & Ventipulmin. Fick flytta till utebox endast äta blöt foder och ensilage står på spån. Jag fick under behandlingen gallopera mycket för att han skulle få ur sig slemmet. Han har nu varit symtom fri sen mars.
Så kolla din häst noga. Bronkit är inte att leka med och jag har förstått på veterinären att många väntar alldeles förlänge när hästen "bara" har lite hosta.
/M
 
Sv: Har börjat hosta vid matillfälle!

Man säger att det är bra om de tuggat i sig lite hö innan, för det sätter igång salivutsöndringen, och minskar risken för att fodret ska fastna i matstrupen.

(har jag lärt mig ganska nyligen själv här genom buke :))

Samt för glupska hästar måste det ju vara bra så de inte blir så fokuserade på kraftfodret. Man kan oxå lägga lite hö ovanpå maten, eller ännu bättre, lite luzern hack....
 

Liknande trådar

Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
397
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 703
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
476
Senast: Linda_A
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
490

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp